번역물
후스(John Hus)의 글 [성직매매] >3<
stevision
2012. 12. 1. 11:23
예수께서 죽임을 당하신 이유는 바로 신성모독 이단 문제였습니다. 사람들이 그분에게 신성모독죄가 있다 했습니다. 그들이 예수님을 신성모독자로 몰아 돌로 치려 할 때 그분께서 말씀하셨습니다. “내가 아버지께로 말미암아 여러 가지 선한 일을 너희에게 보였거늘 그 중에 어떤 일로 나를 돌로 치려 하느냐?(요10:32)” 유대인들이 그분께 대답했습니다. “선한 일을 인하여 우리가 너를 돌로 치려는 것이 아니라 참람함(신성모독)을 인함이니 네가 사람이 되어 자칭 하나님이라 함이로라(요10:33).” 대제사장 가야바가 그분께 질문했습니다. “내가 너로 살아 계신 하나님께 맹세하게 하노니 네가 하나님의 아들 그리스도인지 우리에게 말하라(마26:63).” 그러자 예수께서 말씀하셨습니다. “네가 말하였느니라. 그러나 내가 너희에게 이르노니 이후에 인자가 권능의 우편에 앉은 것과 하늘 구름을 타고 오는 것을 너희가 보리라(마26:64).” 그러자 대제사장이 자기 옷을 찢으며 말합니다. “저가 참람한 말을 하였으니 어찌 더 증인을 요구하리요. 보시오. 여러분들이 지금 이 참람한 말을 들었습니다. 여러분들의 생각은 어떠합니까?” 그들은 “저 자는 사형에 해당합니다”라고 말했습니다. 이에 그들이 예수의 얼굴에 침 뱉으며 주먹으로 치고 혹은 손바닥으로 때리며 가로되 그리스도야 우리에게 선지자 노릇을 하라. 너를 친 자가 누구냐 하더라(마26:65-68). 이 성경 말씀이 분명히 전하여 준 바는 사악한 신성모독자들이 무죄하신 그리스도를 신성모독죄로 사형판결을 내렸다는 것입니다.
그들은 또한 빌라도에게 그분을 하나님의 법을 어긴 자로 고발했습니다. 그들은 “이 사람을 보매 우리 백성을 미혹하고(눅23:2)”라고 했습니다. 그들은 또 말합니다. “저 자가 온 유대에서 가르치고 갈릴리에서부터 시작하여 여기까지 와서 백성을 소동케 하나이다(눅23:5).” 그러한 고발을 통해 그들은 그분을 이단이라 했는데, 여기서 이단이란 하나님의 법에서 떠남을 말합니다. 그러나 그들은 그분을 성직매매(혹은 성물매매(聖物賣買))로 고발하지는 않았는데, 이는 그들이 그분에게서 탐욕을 발견하지 못했기 때문입니다.
세 번 째 이단은 성직매매입니다. 그것은 영적인 것을 물질적인 것과 교환하는 악한 짓입니다. 이에 대해서는 차후 더 말씀드리겠습니다. 하지만 명심하십시오. 이 세 이단들은 서로간에 완전히 독립해 있는 게 아니라 서로 연관되어 있다는 것입니다. 그럼에도 이것들은 서로 구분됩니다. 즉, 배교는 하나님의 법을 거부하는 것이고, 신성모독은 거룩한 신앙을 멸시하는 것이고, 성직매매는 하나님의 질서를 뒤엎어 놓는 것입니다. 그리하여 이 세 이단들로 인해 전(全) 삼위일체 하나님께서 모욕을 당하시게 됩니다. 성부 하나님께서는 배교로 인해 모욕당하십니다. 왜냐하면 성부께서는 깨끗하고 흠 없는 법으로 위엄 있게 다스리시기 때문입니다. 또한 그분께서는 모든 택함 받은 자들의 총체(總體)인 그리스도의 신부를 규정하셨습니다. 성자 하나님께서는 하나님의 지혜이시고, 두 번 째 이단인 신성모독으로 인해 모욕을 당하십니다. 성령 하나님께서는 자신의 지고한 선 가운데 지혜로우시고 겸손하시게 하나님의 집을 다스리십니다. 그분께서는 그분의 질서에 반(反)하는 사악한 성직매매로 인해 모욕을 당하십니다. 성직매매자는 성령을 대적하여 그분의 선한 질서를 어지럽히고 평화도 깨뜨립니다. 그리고 그리스도의 말씀에 의하면 성령을 대적한 죄는 이 세상과 오는 세상에도 용서받을 수 없기 때문에 나는 이 죄에 대해 말하려 합니다. 왜냐하면 성직매매는 하나님의 특별한 기적이 아니고서는 사람에게서 추방하기 힘든 영적 문둥병이기 때문입니다. 더구나 이 문둥병이 이 사람에게서 저 사람에로 번져서 한 성직매매자가 많은 자들을 감염시키므로 신실한 기독교인들은 부지런히 그 죄를 대적하여 자신을 지켜야 합니다. 그러나 자신이 감지하지 못한 악에 대해 사람이 쉽게 대적할 수 없기 때문에 사람들이 성직매매가 뭔지 알아야 합니다.
It was on account of the heresy of blasphemy that the Lord Jesus was put to death, for they accused him of blaspheming. For when they were about to stone him as a blasphemer, he said to them, “Many good works have I shown you from the Father; for which of those works do ye stone me?” The Jews answered him: “For a good work we stone thee not, but for blasphemy; that thou being a man, makest thyself God.” And again when Bishop Caiaphas inquired of him, saying, “I adjure thee by the living God, that you tell us whether thou art the Christ, the Son of God,” Jesus replied, “Thou hast said; nevertheless, I say unto you, henceforth ye shall see the Son of Man siting at the right hand of the power of God, and coming on the clouds of heaven.” Then the high priest rent his garments, saying: “He has spoken blasphemy: what further need have we of witnesses? Behold, now ye have heard the blasphemy. What think ye?” They answered and said, “He is worthy of death.” Then did they spit in his face and buffeted him; and some boxed him on the ear, and smote his face with palms or fists of their hands, saying, “Prophesy unto us, thou Christ, who is he that struck thee?” This passage makes it evident that the evil blasphemers condemned to death the innocent Christ on account of blasphemy.
They also accused him before Pilate of rejecting the law of God, saying, “We found this fellow perverting our people.” And further they said, “He stirs up the people, teaching throughout all Jewish lands, beginning from Galilee even unto this place.” By that charge they accused him of heresy, which is turning away from the law of God. But they did not accuse him of simony, for they could find no sign of avarice in him.
The third heresy is simony, which is an evil consent to an exchange of spiritual goods for nonspiritual, about which more will be said. But know that these three heresies are not entirely independent of each other, but are connected with each other. Nevertheless, they are differentiated from each other so that apostasy is the rejection of the law of God; blasphemy is the defamation of the divine faith; and simony is the heresy of overthrowing the divine order. Thus with these three heresies the entire Holy Trinity is contemned: God the Father is contemned by apostasy, for he rules mightily by a pure and immaculate law; he also has provided a bride of Christ which is the congregation of all the elect; God the Son, who is the Wisdom of God, is contemned by the second heresy - blasphemy; and God the Holy Spirit, who in his supreme goodness wisely and humbly governs God's house, is contemned by the accursed simony which is contrary to his order. For the simoniac opposes the Holy Spirit, intending to derange his good order, and thus also peace. And since in accordance with the testimony of Christ the sin against the Holy Spirit is unforgivable both in this world and the next, I will write about this sin. For simony is a spiritual leprosy which is difficult to be driven out from the soul save by God's special miracle. Moreover, since this leprosy spreads from one to another, so that one simoniac infects many others, faithful Christians should diligently guard against it. But because a man cannot easily guard against an evil he does not know, simony must therefore be made known.
그들은 또한 빌라도에게 그분을 하나님의 법을 어긴 자로 고발했습니다. 그들은 “이 사람을 보매 우리 백성을 미혹하고(눅23:2)”라고 했습니다. 그들은 또 말합니다. “저 자가 온 유대에서 가르치고 갈릴리에서부터 시작하여 여기까지 와서 백성을 소동케 하나이다(눅23:5).” 그러한 고발을 통해 그들은 그분을 이단이라 했는데, 여기서 이단이란 하나님의 법에서 떠남을 말합니다. 그러나 그들은 그분을 성직매매(혹은 성물매매(聖物賣買))로 고발하지는 않았는데, 이는 그들이 그분에게서 탐욕을 발견하지 못했기 때문입니다.
세 번 째 이단은 성직매매입니다. 그것은 영적인 것을 물질적인 것과 교환하는 악한 짓입니다. 이에 대해서는 차후 더 말씀드리겠습니다. 하지만 명심하십시오. 이 세 이단들은 서로간에 완전히 독립해 있는 게 아니라 서로 연관되어 있다는 것입니다. 그럼에도 이것들은 서로 구분됩니다. 즉, 배교는 하나님의 법을 거부하는 것이고, 신성모독은 거룩한 신앙을 멸시하는 것이고, 성직매매는 하나님의 질서를 뒤엎어 놓는 것입니다. 그리하여 이 세 이단들로 인해 전(全) 삼위일체 하나님께서 모욕을 당하시게 됩니다. 성부 하나님께서는 배교로 인해 모욕당하십니다. 왜냐하면 성부께서는 깨끗하고 흠 없는 법으로 위엄 있게 다스리시기 때문입니다. 또한 그분께서는 모든 택함 받은 자들의 총체(總體)인 그리스도의 신부를 규정하셨습니다. 성자 하나님께서는 하나님의 지혜이시고, 두 번 째 이단인 신성모독으로 인해 모욕을 당하십니다. 성령 하나님께서는 자신의 지고한 선 가운데 지혜로우시고 겸손하시게 하나님의 집을 다스리십니다. 그분께서는 그분의 질서에 반(反)하는 사악한 성직매매로 인해 모욕을 당하십니다. 성직매매자는 성령을 대적하여 그분의 선한 질서를 어지럽히고 평화도 깨뜨립니다. 그리고 그리스도의 말씀에 의하면 성령을 대적한 죄는 이 세상과 오는 세상에도 용서받을 수 없기 때문에 나는 이 죄에 대해 말하려 합니다. 왜냐하면 성직매매는 하나님의 특별한 기적이 아니고서는 사람에게서 추방하기 힘든 영적 문둥병이기 때문입니다. 더구나 이 문둥병이 이 사람에게서 저 사람에로 번져서 한 성직매매자가 많은 자들을 감염시키므로 신실한 기독교인들은 부지런히 그 죄를 대적하여 자신을 지켜야 합니다. 그러나 자신이 감지하지 못한 악에 대해 사람이 쉽게 대적할 수 없기 때문에 사람들이 성직매매가 뭔지 알아야 합니다.
It was on account of the heresy of blasphemy that the Lord Jesus was put to death, for they accused him of blaspheming. For when they were about to stone him as a blasphemer, he said to them, “Many good works have I shown you from the Father; for which of those works do ye stone me?” The Jews answered him: “For a good work we stone thee not, but for blasphemy; that thou being a man, makest thyself God.” And again when Bishop Caiaphas inquired of him, saying, “I adjure thee by the living God, that you tell us whether thou art the Christ, the Son of God,” Jesus replied, “Thou hast said; nevertheless, I say unto you, henceforth ye shall see the Son of Man siting at the right hand of the power of God, and coming on the clouds of heaven.” Then the high priest rent his garments, saying: “He has spoken blasphemy: what further need have we of witnesses? Behold, now ye have heard the blasphemy. What think ye?” They answered and said, “He is worthy of death.” Then did they spit in his face and buffeted him; and some boxed him on the ear, and smote his face with palms or fists of their hands, saying, “Prophesy unto us, thou Christ, who is he that struck thee?” This passage makes it evident that the evil blasphemers condemned to death the innocent Christ on account of blasphemy.
They also accused him before Pilate of rejecting the law of God, saying, “We found this fellow perverting our people.” And further they said, “He stirs up the people, teaching throughout all Jewish lands, beginning from Galilee even unto this place.” By that charge they accused him of heresy, which is turning away from the law of God. But they did not accuse him of simony, for they could find no sign of avarice in him.
The third heresy is simony, which is an evil consent to an exchange of spiritual goods for nonspiritual, about which more will be said. But know that these three heresies are not entirely independent of each other, but are connected with each other. Nevertheless, they are differentiated from each other so that apostasy is the rejection of the law of God; blasphemy is the defamation of the divine faith; and simony is the heresy of overthrowing the divine order. Thus with these three heresies the entire Holy Trinity is contemned: God the Father is contemned by apostasy, for he rules mightily by a pure and immaculate law; he also has provided a bride of Christ which is the congregation of all the elect; God the Son, who is the Wisdom of God, is contemned by the second heresy - blasphemy; and God the Holy Spirit, who in his supreme goodness wisely and humbly governs God's house, is contemned by the accursed simony which is contrary to his order. For the simoniac opposes the Holy Spirit, intending to derange his good order, and thus also peace. And since in accordance with the testimony of Christ the sin against the Holy Spirit is unforgivable both in this world and the next, I will write about this sin. For simony is a spiritual leprosy which is difficult to be driven out from the soul save by God's special miracle. Moreover, since this leprosy spreads from one to another, so that one simoniac infects many others, faithful Christians should diligently guard against it. But because a man cannot easily guard against an evil he does not know, simony must therefore be made known.