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종교개혁신학 용어집

stevision 2012. 12. 7. 09:47

(2009년 10월 3일 인터넷에 공개)

 

출처: 「Theology of the Reformers」, Broadman Press, 1988.

저자: Timothy George.

 

Glossary of Reformation Theology

종교개혁신학 용어집

 

accommodation : A rhetorical metaphor frequently used by Calvin to refer to God's condescension to the limits and needs of the human condition. For example, with reference to Scripture, Calvin asserted that God was wont to “lisp” (balbutit) as a nursemaid conversing with an infant.

적응 : 인간 처지의 한계와 필요에 스스로를 맞추신 하나님을 묘사하기 위해 칼빈이 자주 사용한 수사적(修辭的) 은유(隱喩). 예를 들어, 성경과 관련하여 칼빈은 하나님께서 아기와 대화하는 애 보는 여자처럼 “더듬거리며 말하기”에 익숙하시다고 했다.

 

ad fontes : To the sources. A popular phrase which epitomized the zealous program of humanist reformers to return to the original sources of classical, biblical, and patristic antiquity.

원전(原典)으로 : 고전, 성경, 교부들의 저서들의 원전(原典)으로 돌아가려는 인문주의 종교개혁자들의 열정적 활동을 요약하고 있는 통용 문구.

 

Anfechtungen : Variously translated as trials, temptations, assault, perplexity, doubt, dread. This word is much stronger than its synonymn, Versuchung. Luther's quest for a gracious God was marked with frequent bouts of fear and angst which he called Anfechtungen. Luther continued to experience these spiritual conflicts, often characterized as combat with the devil, until his death. He once remarked, “If I were to live long enough I would write a book about Anfechtungen without which nobody can understand the Scriptures or know the fear and love of God.”

Anfechtungen(獨, 유혹, 시련) : 다양하게 시련, 유혹, 급습, 곤혹, 의심, 두려움으로 번역된다. 이 단어는 동의어 Versuchung(시련, 유혹)보다 훨씬 강한 뜻을 갖고 있다. 은혜로운 하나님을 향한 루터의 탐색은, 그가 Anfechtungen이라 칭했던, 빈번한 발작성 공포와 불안으로 특징지어진다. 죽는 날까지 루터는, 종종 마귀와의 싸움으로 묘사되는, 이 영적 전투를 경험했다. 언젠가 그는 말했다. “내 수명이 넉넉하다면 나는, 그것 없이는 절대 성경과 하나님에 대한 두려움과 사랑을 이해할 수 없는 바로 그 Anfechtungen에 관한 책을 낼 수도 있을 텐데.”

 

Babylonian Captivity : A term used by Petrarch and other late medieval writers to describe the “exile” of the popes at Avignon From 1309 to 1377, on the analogy of the deportation of the Jews to Babylon under Nebuchadnezzar. In 1520 Luther published his Babylonian Captivity of the Church in which he attacked the sacramental system of medieval Catholicism.

바벨론 포로 : 페타르히(Petarch)와 다른 중세 후기 글쓴이들이, 유대인들이 느부갓네살에 의해 바벨론으로 국외추방된 것을 비유로, 1309년에서 1377년 간의 교황들의 아비뇽 “유배”를 묘사하기 위해 사용한 용어. 1520년 루터는 「교회의 바벨론 포로」를 저술했고, 이 책에서 그는 중세 카톨릭 교회의 성사제도(聖事制度)를 비판했다.

 

ban : The practice of excluding from the congregation a recalcitrant offender, based on the disciplinary procedure in Matthew 18:15-18. The use of the ban was a prominent feature of Anabaptist ecclesiology.

파문(破門) : 마18:15-18의 권징(勸懲)절차에 의거하여 완고한 범법자를 종파에서 내쫓는 것. 파문은 재세례파의 교회론에서 특히 강조된다.

 

celestial flesh Christology : The teaching of Menno Simons and other radical reformers that Jesus received nothing of His human nature from the Virgin Mary: He was born out of not from Mary. This doctrine was attacked by Calvin as veiled docetism. It was intended by Menno to preserve the sinlessness of Christ.

천상육체(天上肉體) 기독론 : 메노 시몬스(Menno Simons)와 기타 급진적 종교개혁자들의 이론. 예수께서 성모 마리아로부터 자신의 인성(人性)을 받으신 바가 없고, 그분께서 마리아에게서가 아니라 마리아를 통과하여 태어나셨다는 이론임(성자께서 성육신 하실 때 하늘에 있던 자신의 육체를 가지고 오셨고, 햇빛이 유리를 통과하듯 그리스도께서 마리아의 자궁을 통과해 나오셨다는 말임). 칼빈이 이 교리를 변장된 가현설이라며 공격했다.

 

Christ pro me : Christ for me. A term Luther repeatedly used to express the personal, existential dimension of the gospel.

나의 그리스도(나를 위한 그리스도) : 복음의 개인적, 실존적 차원을 표현하기 위해 루터가 자주 사용한 용어.

 

communicatio idiomatum : The exchange of properties. The doctrine that the attributes of the divine and human natures in Christ may be predicated of each other by virtue of the unity of His person. Luther's belief in the omnipresence of Christ's body derived from his understanding of this patristic motif.

속성 교류(속성 전달) : 그리스도의 인격의 단일성으로 인해 그분의 신성과 인성의 속성들이 서로 다른 쪽의 속성으로 여겨질 수 있다는 교리. 그리스도의 육체의 편재성에 대한 루터의 신념은 이 교부시대의 사상에 대한 그의 이해에서 비롯된다.

 

conciliarism : A movement to reform the church “in head and members” by means of a general council. one of the significant achievements of conciliarism was the healing of the Great Schism at the Council of Constance(1414-1417). Two leading apologists of the conciliar movement were the French theologians Jean Gerson (d. 1429) and Pierre d'Ailly (d. 1420). Later fifteenth-century popes effectively opposed conciliar claims. In 1460 pope Pius II promulgated the bull Execrabilis in which he condemned the practice of appealing from the pope to a general council.

총회주의(공의회주의(公議會主義), 종교회의주의) : 총회를 통하여 “수뇌부와 구성원들” 차원의 교회를 개혁하는 운동. 총회주의의 주요한 업적으로는 콘스탄스 공의회(1414-1417)에서 대분열(大分裂)의 상처를 치유한 것이었다. 종교회의 운동의 두 선도자는 프랑스 신학자 Jean Gerson과 Pierre d'Ailly였다. 후에 15세기의 교황들은 종교회의 요구들을 재주껏 막아냈다. 1460년 교황 피오 2세는 교황이 종교회의에 상소하는(호소하는) 관례를 정죄한다는 교서 Exercrabilis를 발하였다.

 

coram deo : In the presence of God, before God. The term is often contrasted with coram hominibus, in the presence of humans, vis a vis humans. According to Luther all of life is sent coram deo, under the scrutiny of the living God or, as Calvin put it, there is no area of life in which we do not have negotium cum deo, “business with God.”

하나님의 현존(現存) 가운데, 하나님 앞(앞에서). 이 용어는 자주 coram hominibus(사람들 앞에서), vis a vis humans(사람들을 마주 대하여)와 대조된다. 루터에 의하면 (인간의) 전(全) 생애(生涯)는 하나님 앞에 놓여져 있고, 살아 계신 하나님의 관찰대상이며, 칼빈이 말한 바와 같이, 우리의 삶은 “하나님과 함께 하는 사업(negotium cum deo)”이 아닌 부분이 없다

 

Ecclesiastical Ordinances : The basic document of Genevan church order. Its acceptance by the city council was made a condition of Calvin's return to Geneva in 1541. It contains Calvin's program of discipline and church polity based on the fourfold office of pastor, teacher, elder and deacon.

교회 법령 : 제네바 교회 공동체의 기본 법률문서. 시의회가 이것을 채택하는 것이 1541년 칼빈의 제네바 귀환의 조건이었다. 그 내용에는 목사, 교사, 장로, 집사라는 네 직분에 기초한 칼빈의 권징과 교회행정 프로그램이 있다.

 

extra Calvinisticum : Originally a polemical term devised by seventeenth-century Lutheran theologians to designate the Reformed doctrine that the Son of God had an existence “also beyond the flesh” (etiam extra carnem). Whereas Luther began with the unity of the person of Christ, Calvin stressed the distinction between the two natures of Christ.

엑스트라(extra, 밖) 칼빈주의 : 원래, 하나님의 독생자께서 “육체 밖에서도” 존재해 계신다는 개혁파 교리를 지칭하기 위해 17세기 루터파 신학자들이 만들어낸 논쟁적 용어. 루터가 그리스도의 인격의 단일성으로부터 시작한 반면, 칼빈은 그리스도의 두 본성들 사이의 구분을 강조했다.

 

(보충설명:

extra: beyond, outside, ..의 외부에, ...의 밖에

칼빈은 영원하신 성자 하나님께서 성육신하신 이후에도 이전처럼 여전히 온 세상을 채우고 계신다고 주장했다. 즉 성자께서 성육신하신 이후에도 여전히 육신의 밖(extra)에도 계신다는 말이다. 이것이 개혁파인 칼빈주의의 입장이다. 이에 반해 루터파는 신성과 인성의 속성의 교류를 주장하여 성육신하신 성자의 인성이 승천 이후에도 편재성(신성의 속성 중 하나)을 띠게 되어 성찬식 때 성자의 살과 피가 성례물(빵과 포도주)에 공재한다고 주장한다. 칼빈은 루터의 공재설을 반대한다. 칼빈은 승천하시어 하나님 우편에 앉아 계신 예수 그리스도의 인성(살과 피)이 성례물에 실제로 존재하는 건 아니라고 한다. 칼빈의 성찬론은 이곳 블로그 [번역물] 카테고리에 있으니 참고 바람.

extra Calvinisticumdm이라는 말은, 칼빈주의자들이 예수 그리스도의 육체를 넘어서도(육체 밖에도) 존재하는 성자(신성의 차원을 말하는 것 같음)의 존재가 루터파의 속성의 교류 교리에 의해 위협 받고 있다고 주장하는 것을 루터파 신학자들이 듣고 그런 개혁파의 교리에 대해 '저 엑스트라(extra, 밖) 칼빈주의'(illud extra Calvinisticum)라고 한 데서 나온 말이다.)

 

 

facere quod in se est : Literally, to do that which is within one's self, hence, to do one's very best. According to the nominalistic theology of the late Middle Ages, by doing the best that is within one's natural power it was possible to love God above all else and thus to earn the infusion of divine grace.

문자적으로 말해, ‘자신 안에 있는 것을 행함’, 그러므로 ‘최선을 다함’. 중세 후기의 유명론적 신학에 따르면, 자신의 타고난 능력 안에서 최선의 것을 행함으로 다른 그 무엇보다도 하나님을 사랑하는 것이 가능하여 하나님의 은혜를 주입 받을 수 있게 된다.

 

fides ex auditu : Faith by means of hearing. The Vulgate translation of Romans 10:17, “So faith comes from what is heard, and what is heard comes by the preaching of Christ.” Used by the reformers to underscore the importance of the preaching office and the salvific significance of hearing the Word. Hence Luther's comment that “ears are the only organs of the Christian.”

들음에서 나는 믿음. 롬10:17의 불가타 성경 번역은 “ergo fides ex auditu auditus autem per verbum Christi(그러므로 믿음은 들음에서 나며 들음은 그리스도의 말씀으로 말미암았느니라)”라고 함. 이것은 종교개혁자들에 의해 말씀선포사역의 중요성과 구원에 있어서 말씀을 듣는 행위의 중요성을 강조하기 위해 인용되었음. 그리하여 “기독교인의 유일한 신체 기관은 바로 귀(耳)이다”라는 루터의 말이 있게 되었음.

 

fiducia : Confidence, trust, reliance. Steadfast hope in the faithfulness of God. In late medieval theology, fiducia was related to the acquisition of merits apart from which it was regarded as vain presumption.

확신, 신뢰, 의지(依支). 하나님의 신실하심에 대한 중단 없는 기대. 중세 후기 신학에서 fiducia는 공로 획득과 관련되어 있고, 공로 획득이 없다면 fiducia는 공허한 가능성으로 간주되었다.

 

Gelassenheit : Letting loose of one's self. A term from the German mystical tradition signifying a posture of utter dependence, humility and passivity before God. Used both by Luther and the Anabaptists.

Gelassenheit(獨, 냉정, 침착) : 자아를 풀어놓음. 하나님 앞에서의 온전한 의존과 겸손과 수동성을 말해주는 독일 신비주의 전통의 용어. 루터와 재세례파 사람들 다 사용했음.

 

Gemeine : Community, congregation. Luther's preferred word (over Kirche) for the church. A word which recalls the New Testament concept of koinonia and Luther's doctrine of the priesthood of all believers.

Gemeine(獨) : 공동체, 회중. 루터가 교회(church)라는 뜻으로 (Kirche(교회)보다 더) 선호했던 단어. 이것은 신약성경의 코이노니아(koinonia)의 개념과 루터의 전(全) 신도(信徒) 제사장(만인 제사장) 교리를 연상케 하는 단어다.

 

humanism : A loose-knit movement for reform and education based on the rediscovery of the literature of classical antiquity. The scholarly work of biblical humanists, such as Erasmus, greatly influenced the Protestant reformers, although they broke with him over the doctrines of the unfree will and unconditional election.

인문주의 : 고전문학의 재발견에 기초한, 느슨하게 연합된 개혁과 교육 운동. 개신교 종교개혁자들이 노예의지와 무조건적 선택 교리 문제로 에라스무스와 결별하기는 했어도, 에라스무스와 같은 성서 인문주의자들의 학문적 성과는 그들에게 심대한 영향을 끼쳤다.

 

imputed righteousness : The “alien” righteousness of Christ which is counted to the believer quite apart from merits or good works but “by faith alone.” Imputation is a forensic term which emphasizes that aspect of God's gracious judgment which is extra nos, “outside of ourselves.”

전가(轉嫁)된 의(義) : 공로나 선행에 전혀 상관없이 오직 “믿음으로” 신자의 것으로 된 “외적(外的)인” 그리스도의 의(義). 전가는 “우리들의 밖(extra nos)”에 있는 하나님의 저 자비로운 판단을 강조하는 법률용어이다.

 

indulgence : The remission of the temporal penalty owed to God due to sin after the guilt has been forgiven. In his Ninety-five Theses Luther attacked many abuses of the indulgence traffic, including the granting of indulgences in return for financial support.

면죄(면죄부) : 죄가 용서된 이후 그 죄로 인해 현세(現世)에서 하나님으로부터 받아야 할 형벌의 면제. (즉 사제의 죄 용서 선언과 사제가 부과하는 죗값을 치르는 것은 별개라는 말임. 역자.) 자신의 「95 논제」에서 루터는, 금전적 대가로 해주는 면죄를 포함한, 많은 부정거래성 면죄들을 규탄했다.

 

Magisterial Reformation : A term coined by George H. Williams to designate that pattern of church reform which was officially established and supported by civil authority. Often contrasted with the Radical Reformation with its tendency toward disengagement of church and state.

관제(官製) 종교개혁 : 국가권력에 의해 공식적으로 추진되고 지원된 교회개혁 패턴을 가리키기 위해 George가 만들어낸 용어. 이 용어는 종종 교회와 국가의 분리를 지향하는 급진적 종교개혁과 대조되기도 한다.

 

meritum de condigno(condign merit) : A merit based on the standard of God's justice, hence a genuine or “full” merit. As opposed to a meritum de congruo, a meritum de condigno was an act performed in a state of grace and therefore worthy of divine acceptation.

(상 받을) 가치 있는 공로(merit according to worth) : 하나님의 공의의 기준에 맞는 공로, 그러므로 참된 혹은 “정식적” 공로를 말함. meritum de congruo(congruous merit, 적합한 공로)와 반대인 이 meritum de condigno는 은혜 가운데(은혜의 상태 가운데) 행하여져서 하나님으로부터 인정받을 가치가 있는 공로를 말한다.

 

meritum de congruo(congruous merit) : A merit based on God's generosity. According to nominalistic theology, one could merit the infusion of grace by doing one's very best. A “congruent” merit could be earned even in a state of sin. It was based only on the generosity of God.

(하나님의 은혜를 받기에) 적합한 공로(merit according to congruity) : 하나님의 관대함 때문에 인정되는 공로. 유명론적 신학에 의하면 사람은 자신의 최선을 다한 공로로 하나님의 은혜를 주입받을 수 있다. “적합한” 공로는 죄 가운데(죄의 상태 가운데)에서도 확보될 수 있다. 그것은 오직 하나님의 관대하심에 근거하고 있다.

 

mysticism : A popular movement of spiritual renewal which stressed inward illumination and immediate union of the soul with God. The “German” mystical theology developed by Meister Eckhart and his disciples taught the absorption of the soul into the being of God (Wesenmystik); the “Latin” mystical theology of Bonaventura and others emphasized union of the will and conformity to Christ.

신비주의 신앙 : 내적 조명과 영혼과 하나님의 직접적 연합을 강조하는 널리 유포되었던 영적 갱신운동. 에크하르트와 그의 제자들이 발전시킨 “독일” 신비주의 신학은 영혼이 하나님의 존재와 병합됨을 가르쳤고 (Wesenmystik, 존재적 신비주의), 보나벤투라와 기타 신학자들의 “라틴” 신비주의 신학은 그리스도와 의지(意志)를 연합하고 일치시키는 것을 강조했다.

 

notae ecclesiae : Marks of the church. For Luther and Calvin, the Word and the Sacraments are two essential characteristics or “notes” of the visible church. Martin Bucer, many Reformed confessions, and the Anabaptists added discipline as a third distinguishing mark.

교회의 표지(標識) : 루터와 칼빈의 경우 말씀과 성례가 가시적(可視的) 교회의 두 본질적 특색들 혹은 “특징들”이다. 부처(Bucer)와 많은 개혁파 교파들, 그리고 재세례파 사람들은 세 번째 특징적 표지로 권징을 추가했다.

 

opera Dei : the works of God. The evidences of God's handiwork in his general revelation. Among these Calvin identified not only the wonders of the created world without but also the image of God within each individual which, despite its effacement by the fall, remains nevertheless intact.

하나님께서 하신 일(하나님의 작품들) : 하나님의 일반계시 가운데 보이는 하나님의 손의 작품의 증거들. 칼빈은 그것들 중에는 우리 밖의 창조된 세상의 경이로움들뿐만 아니라, 인간의 타락으로 지워졌음에도 불구하고 우리 안에 손상되지 않고 남아 있는 하나님의 형상도 있다고 말했다.

 

oracula Dei : The oracles of God. In Calvin's theology, the unique loci of God's special revelation in Scripture, salvation history, the incarnation, the sacraments, and preaching.

신의 계시들(계시 장소들). 칼빈 신학에서 그것들은 성경, 구원사(救援史), 성육신, 성례들, 그리고 설교 가운데 발생한 하나님의 특별 계시의 유일한 loci(장소들)이다.

 

perseverance of the saints : The doctrine that the truly elect, despite their temptations and lapses into sin, are faithfully preserved by the grace of God unto the end. This was one of the five heads of doctrine affirmed at the Synod of Dort in 1619.

성도(聖徒)의 궁극적 구원 : 진정한 선민(選民)들이, 그들이 유혹과 죄에 빠짐에도 불구하고, 신실하신 하나님의 은혜로 끝까지 보존된다는 교리. 이것은 1619년 도르트 종교회의에서 확정된 5개 신앙조항들 중 하나이다.

 

philosophia Christi : The philosophy of Christ. A phrase used by Erasmus to sum up his moderate approach to the reform of the church based on moral improvement, educational advance, and a pious imitation of Christ combined with a qualified disdain for externals in religion.

그리스도 철학 : 도덕 함양과 교육 증진에 기초한, 또 신앙의 외적인 면들에 대한 적당한 경시를 수반한 그리스도를 경건히 모방함에 기초한 에라스무스의 온건한 교회 개혁 방식을 요약하기 위해 에라스무스가 사용한 용어.

 

potentia Dei absoluta : The absolute power of God by which God could do anything which did not violate the law of non-contradiction. For example, some theologians speculated that by His absolute power God could have become incarnate in an ass or have decreed adultery to be a virtue rather than a vice.

하나님의 절대적 권능 : 하나님께서는 자신의 절대적 권능으로 동일률을 어기지 않는 모든 것을 행하실 수 있다(고 봄). 예를 들어 어떤 신학자들은 하나님께서 자신의 절대적 권능으로 나귀로 성육신하시거나, 간음이 악이 아니라 덕이 되게 정하실 수도 있으셨다고 생각했다.

 

potentia dei ordinata : The ordained power of God. The order by which God has chosen to act in relation to the created world. The power which is regulated by the revealed and natural laws established by God.

하나님의 정돈되어진 권능 : 하나님께서는 순서를 정하시어 창조된 세상과 관련된 행동을 선택하신다(고 봄). 이 권능은 하나님께서 세우신 계시법과 자연법에 의해 조정된다.

 

“Prophecy” : The name given to those almost daily sessions of rigorous biblical study established by Zwingli and Zurich reformers in 1525. From these intensive exegetical exercises emerged many of Zwingli's Scripture commentaries and the famous Zurich Bible of 1531.

“예언” : 1525년 츠빙글리와 취리히 종교개혁가들이 시작한 거의 일상적인 고된 성경공부 모임들에 붙여진 명칭. 이러한 강력한 해석 연습으로부터 많은 츠빙글리의 성경 주석들과 그 유명한 1531년의 취리히 성경이 나왔다.

 

reprobation : The “shadow side” of the doctrine of double predestination: the hardening of certain sinners by the foreordained counsel of God to their just condemnation. In medieval theology, the reprobate were called praesciti, those who are foreknown not to accept the offer of grace and, thus, to die in a state of sin.

영원한 정죄(영원히 하나님께 버림받음, 유기(遺棄)됨) : 이중 예정설의 “어두운 면”. 죄인들이 정당하게 정죄받도록 하나님의 예정된 계획에 따라 어떤 죄인들을 강퍅하게 하는 것. 중세 신학에서 (영원히) 유기된 자들은 praesciti(미리 알려진 자들), 곧 제공된 은혜를 받아들이지 않아 그리하여 죄 가운데 죽기로 미리 알려진 자들로 불리워졌다.

 

sacramentarian : An opponent of the doctrine of the objective presence of the eucharistic Christ in the sacrament of the altar. In the Middle Ages a sacramentarius was one who held theologically that any of the sacraments was merely a sign involving no change either in the sacramental res or in the recipient. By the time of the Reformation, however, the term was usually restricted to one who questioned the received eucharistic dogma.

성찬 형식주의자 : 제단의 성체(성만찬 빵) 속의 성만찬그리스도의 객관적 현존 교리를 반대하는 자. 중세의 sacramentarius(sacramentarian)는 모든 성사(聖事)들이, 성사의 실체(res, 성만찬의 경우 그리스도의 살과 피)나 수용체(성만찬의 경우 빵과 포도주)에 아무런 변화가 없는 단순한 상징이라는 신학적 주장을 펼쳤다. 하지만 종교 개혁시대에 이르러 이 용어는 대개 용인된 성만찬론에 이의를 제기하는 자들에 한정되었다.

 

Schwärmer : Fanatic. A word which recalls the uncontrollable swarming of bees around a hive. Used somewhat indiscriminately by Luther to describe those reformers, including Zwingli and the Anabaptists, who spiritualized the gospel or who relied greatly on personal experience at the expense of the objectively given Word and Sacraments.

Schwärmer(獨) : 열광주의자. 벌통 주위의 통제 불가능한 벌떼가 생각나게 하는 단어. 이 단어는 루터가, 츠빙글리와 재세례파 교인들을 포함한, 복음을 영화(靈化)하고 객관적으로 주어진 성경과 성례를 희생시키면서까지 개인의 경험에 크게 의존하는 자들을 약간 무차별적으로 지칭한 것임.

 

Seelenabgrund : The ground of the soul. Also called the scintilla animae, “the spark of the soul,” and the synteresis, “the conscience.” A concept in mystical theology referring to the innate spark of the divine within every individual, the point of contact for union with God.

Seelenabgrund(獨) : 영혼의 심연. 또한 scintilla animae(영혼의 불꽃)와 synteresis(양심)로도 불리운다. 이것은, 신비주의 신학에서 하나님과의 연합을 위한 접촉점인, 모든 개인 안의 선천적 신(神)의 불꽃을 지칭하는 개념이다.

 

sola fide : By faith alone. Based on Luther's 1521 translation of Romans 3:28 as, “That a person be justified ... by faith alone.” Luther used this expression to indicate that the justification of the sinner is the work of God, whereby the “alien righteousness” of Christ is imputed to the believer and received by faith alone apart from the performance of good works.

오직 믿음 : 루터가 1521년 롬3:28을 “사람이 의롭다하심을 얻는 것은 ... 믿음으로 되는 줄 (우리가 인정하노라)”라고 번역한 것에 근거를 둔 것임. 루터는 이 문구를, 죄인의 의인화(義認化)가 하나님의 역사하심이고, 이것으로 인해 그리스도의 “외적(外的)인 의(義)”가 신자들에게 전가되고, 선행들을 행함 없이 오직 믿음으로 그 의가 수용된다는 것을 말하기 위해, 사용했다.

 

sola gratia : By grace alone. A watchword of Protestant soteriology which recalls the radical Augustinian emphasis on the divine initiative in election and justification.

오직 은혜 : 급진적 어거스틴주의의 선택과 의인(義認)에 있어서의 하나님의 주도권 강조를 상기시키는 개신교 구원론의 슬로건.

 

sola scriptura : By Scripture alone. The so-called formal principle of the Reformation. The reformers appealed to the sole authority of Holy Scripture as the infallible Word of God over against human opinion and ecclesiastical tradition.

오직 성경 : 이른바 종교개혁의 공식적 원칙. 종교개혁자들은 인간의 견해와 교회의 전통에 대조되는, 무류(無謬)한 하나님의 말씀으로서의 성경 권위의 유일성을 인정했다.

 

solo Christo : By Christ alone. A phrase used by the reformers to show that salvation was accomplished by God solely through the meadiatorship of his Son.

오직 그리스도 : 구원은 오직 하나님의 독생자의 중재자직을 통해서 하나님에 의해 이룩된다는 것을 보이기 위해 종교개혁자들이 사용한 문구.

 

transubstantiation : The doctrine that by the consecration of the bread and wine in the eucharist the substance of the elements is converted into the substance of the body and blood of Christ. Belief in transubstantiation was defined as de fide at the Fourth Lateran Council in 1215. It was reaffirmed as the official teaching of the Catholic Church at the Council of Trent and opposed by all of the Protestant and radical reformers.

화체설 : 성찬 때 빵과 포도주를 축성(祝聖)함으로 그것들의 실체가 그리스도의 몸과 피의 실체로 바뀐다는 교리. 화체설에 대한 믿음은 1215년 제4차 라테란 종교회의에서 de fide(신앙에 관한 것, 신앙에서 유래한 것)로 정의되었다. 이것은 트리엔트 종교회의에서 카톨릭 교회의 공식적 가르침으로 재차 확인되었고, 모든 개신교들과 급진적 종교개혁자들의 반대를 받았다.

 

twofold knowledge of God : A motif which provides the basic structure for the 1559 definitive edition of Calvin's Institutes: knowledge of God as Creator and Redeemer.

하나님에 대한 이중(二重) 지식 : 창조주와 구속주로서의 하나님에 관한 지식. 이것은 칼빈의 1559년 기독교강요 최종판의 기본 구조를 제공하는 중심사상이다.

 

via antiqua, via moderna : The old way, the modern way. Terms used to designate competing schools of thought in late medieval scholastic theology. Advocates of the old way were loyal to the old doctors of the high Middle Ages such as Thomas Aquinas and Duns Scotus, while the “modernists” followed William of Ockham and disciples of his such as Gabriel Biel. Luther was trained in the via moderna whereas Zwingli resonated more with the via antiqua.

옛 방식, 새 방식(현대 방식) : 이 용어들은 중세 후기 신학에 있어서 서로 경쟁 관계에 있었던 신학 학파들을 지칭하는 데 사용된다. 옛 방식을 고수하는 자들은 토마스 아퀴나스와 둔스 스코투스와 같은 중세 절정기의 학자들을 충실히 따랐고, “현대주의자들”은 오캄과 가브리엘과 같은 오캄의 제자들을 따랐다. 루터는 새 방식에서 훈련을 받았고, 츠빙글리는 옛 방식과 더 통하는 데가 있었다.

 

viator : Wayfarer, pilgrim, one who is “on the road” (in via). one who has not yet completed the journey either to the New Jerusalem or to eternal damnation and who consequently lives suspended between God's judgment and His mercy.

“길을 가고” 있는 여행자, 순례자. 새 예루살렘이나 영원한 파멸로의 여행을 아직 끝마치지 못한 자, 따라서 하나님의 심판과 그분의 자비 사이에 매달려 사는 자.

 

 

>> 나는 절정기의 단풍도 좋아하지만 이처럼 풋풋함이 아직 살아 있는 나뭇잎도 좋다. <<