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후스(John Hus)의 글 [성직매매] >9<

stevision 2012. 12. 1. 11:28

하지만 혹자는 계속하여 다음과 같이 항변하겠지요. 즉, 어느 주교가 죽은 후에 교황은 자기가 원하는 기간 그 주교직을 비워두게 할 수 있고, 그 수입과 덤으로 다른 모든 수익들을 지니고 있을 수 있다. 그렇다면 왜 그가 주교나 다른 고위 성직자들이 되려는 자들로부터 성직 취임 후 첫 해의 수입을 받는 것이 정당한 것이 아닌가? 더욱이 그가 그렇게 할 수 있기 때문에 (그것이) 그가 세상의 지고(至高)의 주(主)가 되는 증거이다. 둘째로, (계속적인 항변임) 그가 (재정적 사전(事前)) 합의 없이 오직 자격 있는 자에게 성직을 주는 것이고, 그러기에 성직매매를 범하지 않았다. 왜냐하면 그는 정말로 자기 소유인 것을 받았을 뿐이기 때문이다. 그리고 셋째로, 교황이 그렇게 정했기 때문에 그 누구도 이를 반대하면 안 된다. 교황의 사자들이나, 사제들이나 그의 법을 다루는 교회법 학자들이 그것을 확증하고 있다.

내 대답은 간단합니다. 그들이 “어느 주교가 죽은 후 교황이 자신이 원하는 기간 그 주교직을 비워두게 할 수 있고 그 수입을 지니고 있을 수 있다”고 말할 때 하나님의 법에 의거하여 나는 그가 합법이 아니므로 그것을 할 수 없고, 거룩한 교회가 그가 그렇게 하는 것을 허락해서도 안 된다고 주장하는 바입니다. 왜냐하면 매우 탐욕스런 교황이 나타나 사망한 모든 주교들과 사제들의 수입을 자기 것으로 하여 성도들에게 목자가 없는 상황이 될 수 있기 때문입니다. 이처럼 모두 영혼의 구원과 구세주 예수 그리스도의 영광은 안중에도 없으면서 자신들의 주머니만 채우려는 욕심만 있는 가운데 교황도 일을 하려 하고 그가 다른 자들을 임명하여 일을 하게 합니다. ...

성(聖) 바울이 다른 선한 기독교인들과 고린도 교회 교인들에게 만물이 그들의 것이라 말을 했지만 그럼에도 그는 그들의 재산에 대한 지배권 확보하기 위해 자신의 우월한 존귀함을 이유로 자신을 그들 위에 두지 않았습니다(고전3:21-22). 그는 고린도 교회 교인들로부터 재정적 지원을 받지 않았습니다. 그가 그들에게 말씀을 전하며 그는 자신의 손으로 일을 해서 그 누구도 자신과 자신이 전하는 말씀을 헐뜯지 못하게 했습니다. 이는 바울 자신이 증언한 것입니다. 만물이 그들의 것이라는 것과 관련하여, “그런즉 누구든지 사람을 자랑하지 말라. 만물이 다 너희 것임이라. 바울이나 아볼로나 게바나 세계나 생명이나 사망이나 지금 것이나 장래 것이나 다 너희의 것이요, 너희는 그리스도의 것이요, 그리스도는 하나님의 것이니라(고전3:21-23)”라는 말씀에 우리는 주목해야 합니다.

여기서 여러분은 온 세상이 한 의인에 속했고, 따라서 교황도 의로운 자라면 세상이 그에게도 속해 있다는 것을 발견하게 됩니다. 그러나 그런 이유로 그가 온 세상의 주(主)라 불리면 안되고, 하나님께서 그에게 맡겨주신 것을 완수하고 나서 그는 그리스도께서 당신의 제자들에게 지시하신 것처럼 스스로를 무익한 종이라 고백해야 합니다. 예수께서 제자들에게 말씀하셨지요. “이와 같이 너희도 명령받은 것을 다 행한 후에 이르기를 우리는 무익한 종이라. 우리의 하여야 할 일을 한 것 뿐이라 할찌니라(눅17:10).” 또 교황은 그리스도의 행동에서 교훈을 얻어야 합니다. 그분께서는 제자들이 그들 가운데 누가 가장 큰 자인지를 놓고 논쟁을 벌여서 그들을 책망하셨습니다. 그들을 불러모으시고 그리스도께서 그들에게 말씀하셨습니다. “이방인의 집권자들이 저희를 임의로 주관하고 그 대인들이 저희에게 권세를 부리는 줄을 너희가 알거니와, 너희 중에는 그렇지 아니하니 너희 중에 누구든지 크고자 하는 자는 너희를 섬기는 자가 되고 너희 중에 누구든지 으뜸이 되고자 하는 자는 너희 종이 되어야 하리라. 인자가 온 것은 섬김을 받으려 함이 아니라 도리어 섬기려 하고 자기 목숨을 많은 사람의 대속물로 주려 함이니라(마20:25-28).”

But someone will make a further objection: after a bishop's death the pope may keep the bishopric vacant as long as he pleases, and may retain the income and all other revenues to boot; why, then, should he not with propriety take the annates from him who desires to become a bishop or some other prelate? Furthermore, since he may do so is a proof that he is the supreme lord of the world. Secondly, [it may be objected] that he grants dignities only to the worthy and without a [preliminary financial] agreement and thus does not commit simony, because he receives what is really only his own; and, thirdly, that since the pope has arranged it so, no one should oppose it - as the pope's heralds, priests, and canonists of his laws affirm.

The answer is easy: When they say that “after a bishop's death the pope may keep the bishopric vacant as long as he pleases, and may retain the income,” I reply that the pope cannot do so rightfully, in accordance with God's law, nor should the holy Christian Church allow him to do so. For there may be a pope so avaricious that he may retain the incomes of all decreased bishops and other priests, and leave the people shepherdless. Thus he himself would not labor, nor would he appoint others to labor, unless it were such as would seek gain for their own purses but not the salvation of souls and the glory of our Saviour Jesus Christ. ...Here you observe that the whole world belongs to a just man and, accordingly, likewise to a pope if he be just. But he should not on that account be called the supreme lord of all the world but, having done all that God has commanded him, he should confess himself an unprofitable servant, as Christ has commanded His disciples to do, saying, “When ye have done all the things which are commanded you, say, We are unprofitable servants.” Moreover, he should be moved by the example of Christ, who reproved his disciples because they had quarreled among themselves as to who was the greatest among them. Having called them to himself, he said to them: “Ye know that the rulers of the Gentiles lord it over one another, and those that are greater exercise authority over the rest. Not so shall it be among you: but whosoever would become great among you, let him be your minister; and whosoever would be first among you, let him be your servant. For the Son of Man came not to be ministered unto, but to minister, and he gave his soul a ransom for many.”

Although Saint Paul has demonstrated to the Corinthians as well as to other good Christians that the whole world is theirs, nevertheless, he did not exalt himself above them on account of his greater dignity, in order that he might rule over their property. For he did not wish to accept their support, but while preaching to them he worked with his own hands so that no reproach could be brought against him or his preaching, as he himself has testified. As for his saying that all the world is theirs, notice the expression: “Let no one glory in men. For all things are yours; whether Paul, or Apollos, or Peter, or the world, or life, or death, or things present or things to come; surely all things are hours, and you are Christ's, and Christ is God's.”