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후스(John Hus)의 글 [성직매매] >8<

stevision 2012. 12. 1. 11:27

아마 당신은 “세상에서 교황이 가장 거룩한 아버지(신부)다”라고 하고 싶겠지요. 내 대답은 당신이 그가 그리스도의 가난과 겸손과 온유와 행하심을 본받아 가장 거룩한 삶을 살았다고 증명한다면 나도 그가 제일 거룩한 자라고 인정하겠다는 겁니다. 그러나 밝히 드러난 그의 탐욕과 교만과 다른 죄들은 사람들로 하여금 그가 가장 거룩한 아버지(신부)가 아니라 생각하게 만듭니다. 하지만 당신이 “당신만 빼고 온 세상 사람들이 다 그를 가장 거룩한 아버지라 부르고 있습니다. 우리가 왜 당신을 더 신뢰해야 하지요?”라고 대꾸하시겠지요. 이에 대해 나는 당신이 “온 세상 사람들”이라 할 때 과장했다고 주장하는 바입니다. 왜냐하면 아마 백에 한 사람도 그(교황)를 로마 주교로 인정하지 않을 것이기 때문입니다. 하지만 만민이 그를 거룩하다 하고 또 가장 거룩한 자라고 부를지라도 그의 행위가 그리스도와 정반대라면 그는 그런 칭호로 불림과 상관없이 거룩하지 못합니다. 주께서 이같이 말씀하셨지요. “오 내 백성들아, 너희를 거룩하다 한 자들이 너희를 속이고 있다.” 그들이 대가를 받기 위해 사람들에게 거룩하다 말해주고 사람들이 돈을 줄 때 그들에게 거룩을 약속해주는 아첨꾼들이 아니고 무엇입니까! 마찬가지로 사제들이나 성직자들이 교황의 환심을 사기 위해 그를 가장 거룩한 자라 부릅니다. 또 교황은 그들이 말한 것을 사실로 믿고 그들에게 자기 면전에서 또 글을 쓸 때 그렇게 부르라고 허락합니다! 스스로 그렇게 속는 자에게 화가 있을지어다!

또 그들은 교황이 그의 직분으로 인해 가장 거룩하다고 변명을 늘어놓습니다. 그러나 성인(聖人)들은, 사도 유다와 그리스도를 죽인 대제사장과 제사장들의 경우에서 드러났듯이, 직분이 사람을 거룩하게 만들지 못한다고 대답해줍니다. 또 성인(聖人)들은 직분을 차지한 자가 죄를 범할 경우 그 직분이 고귀할수록 그 형벌도 더 커진다고 말합니다. 따라서 성인(聖人)들이 사제직이나 감독직(주교직)이 세상에서 가장 거룩한 직분이라 인정하지만, 중죄로 그러한 직분을 더럽히는 자가 있다면 그에게 화가 있을지어다! 내가 알기로 그리스도를 뒤이어 사도들이 세상에서 가장 거룩한 아버지들이고, 그들은 진정 그렇게 불릴 수 있습니다. 그러나 그들은 그렇게 불림을 허락하려 하지 않았습니다. 또 교황이 사도의 삶을 살았다면 그도 마찬가지로 거룩한 아버지일 것입니다. 그러나 우리는 그에게 아첨하는 것을 경계해야 하고 그도 교만을 경계하여 양측이 다 죄를 피해야 합니다. 하나님 보시기에 저주받았는데 사람들이 자기를 거룩하다 한들 무슨 소용입니까? 그리스도께서 적그리스도를 지옥에 던지실 터인데 그가 자신을 하나님보다 높인들 무슨 소용입니까? 생각을 바꾸어 보면, 하나님께서 칭찬하시고 계신데 세상으로부터 모욕을 당한들 뭔 대수입니까?

교황이 성직매매자가 될 수 있음을 인정하며, 이제 그게 어떻게 그렇게 되는지 알아봅시다. 첫째로, 보수나 세상적 명성을 바라보고 교황이 되려는 자는 성직매매자입니다. 기독교에서 (교황직 보다) 더 타락하기 쉬운 직분이 없습니다. 그가 다른 자들보다 삶에 있어서 그리스도와 베드로를 더 잘 따르지 않는다면 그는 사도의 계승자가 아니라 사도의 대적자입니다. 그러므로 물질적 이득이나 세상적 명성을 얻기 위해 그 직분을 좇고 얻으려 하는 자는 성직매매의 죄가 있습니다. 하지만 그러한 욕망은 사람들이 눈치채지 못할 수도 있습니다. 그러므로 그리스도와 베드로처럼 그가 기독교 공동체를 위해 자신의 직무를 잘 수행해야 함에도 이를 게을리 하거나 그가 세상 것들과 육적 방종을 좇으면, 그는 누가 보더라도 성직매매의 길에 들어선 것입니다.

교황 성직매매의 두 번째 형태는 물질적 이득을 얻기 위해 교황이 선포하는, 하나님의 법에 어긋나는 다양한 규정들에 있습니다. 물론 이러한 것은 밖으로 훤히 드러나지는 않으나 하나님의 법에 어긋나는 것으로 해석될 수 있는 것들입니다. 도대체 교황이 자기의 요리사들이나 문지기들이나 교황청 하인들이나 교황 특사들에게 그들이 알아듣지도 못하는 언어를 쓰는 지역들의 고귀한 성직록에 대한 최우선권을 주어야 한다고 명을 내리는 것이 하나님의 뜻에 배치(背馳)되는 것 아닙니까? 또는 임명된 자가 탁자에 돈을 놓기 전까지 임명선언이 보류되는 것이 하나님의 뜻에 배치되는 것 아닙니까? 이런 유의 다른 규정들이 얼마나 많습니까!

교황 성직매매의 세 번째 형태는 돈을 받고 주교나 사제를 임명하는 것입니다. 오늘날 이에 대한 증거가 프라하 대주교직의 경우 수천 굴덴(화폐단위)을 들여야 하는 데에서 분명히 목격될 수 있습니다.

교황은 이러한 세 형태들로 성직매매자가 될 수 있습니다. 그러나 교황이 성직매매를 피하고 자신의 삶으로 구세주를 따를 때 그는 사도들처럼 세상의 모든 것을 이용할 권한을 갖습니다. 어떤 자가 교황보다 더 거룩한 것이 입증되면 그는 하나님 존전에서 교황보다 더 (세상의 모든 것들을 사용할) 권한을 갖습니다. 왜냐하면 그가 더 사랑 받고 더 귀한 하나님의 아들이고, 하나님께서는 온 세상의 왕이시기 때문입니다. 세상을 사용하는 이 권한 외에 그는 거룩한 교회를 섬길 권한도 갖고 있고, 하나님의 말씀에 따라 교회를 명하고 가르치고 지도할 권한을 갖습니다. 그러나 그것은 사람들 특히 성직자들이 쉽게 빠져드는 세속적 지배와는 다른 것입니다. 왜냐하면 사도직으로서의 교황직은 하나님 말씀을 선포하고, 성사(聖事)를 수행하고, 성도들을 위해 하나님께 열심을 내어 기도하는 데에 있기 때문입니다. 세속적 소유물들을 다루는 것은 더 낮은 세속적 직분에 속한 것입니다. 따라서 교황은 그리스도께서 그리고 베드로가 세상의 것들을 다스리는 것에 관여하지 않았음을 깨달아야 합니다. “선생님, 내 형을 명하여 유업을 나와 나누게 하소서” 하는 자에게 그리스도께서는 “이 사람아, 누가 나를 너희의 재판장이나 물건 나누는 자로 세웠느냐?” 하셨습니다. 또 어떤 자가 “주께서 어디로 가시든지 제가 따라가겠습니다”라고 했을 때 예수께서는 “여우도 굴이 있고 공중의 새도 집이 있으되 인자는 머리 둘 곳이 없도다” 하셨습니다. 또 빌라도가 예수께 “네 나라 사람과 대제사장들이 너를 내게 넘겼으니 네가 무엇을 하였느냐?”라고 했을 때 그분께서는 “내 나라는 이 세상에 속한 것이 아니라. 만일 내 나라가 이 세상에 속한 것이었더면 내 종들이 싸워 나로 유대인들에게 넘기우지 않게 하였으리라. 이제 내 나라는 여기에 속한 것이 아니니라” 말씀하셨습니다.

여기에 교황이 선택해야 할 것이 있습니다. 과연 그는 온 세상을 자신의 권세 밑에 두거나 어마어마한 재화에 대한 지배권을 갖기 위해 돈을 받고 세상을 판결하거나 세상 왕국을 다스릴 것인지, 아니면 성 베드로와 함께 “은과 금은 내게 없거니와 내게 있는 것으로 네게 주노니 곧 나사렛 예수 그리스도의 이름으로 걸으라!” 말을 할 것이지. 따라서 신실한 기독교인은 교황과 모든 주교들이 그리스도를 따라야 하고, 하나님의 영광을 위해 영적 재산을 운영해야 하지만, 세속의 일에 관여해서는 안 된다고 판단하게 될 것입니다. 주교직이나 성직록 지급 받는 성직이나 다른 고위 성직들의 지정 문제도 마찬가지입니다. 교황이 자기가 전혀 본 적도 없고, 백 마일이나 이백 마일 떨어져 산 자의 됨됨이가 어떤지 모를 것이고, 임명된 주교나 사제가 돌보게 될 성도들에게 그 자가 적합한 자일는지도 모를 것이고, 임명된 자가 맡게 될 영적 양떼들인 선한 자들이 그를 반갑게 영접할 것인지도 모를 것이라는 것을 머리가 나쁜 자라도 알 수 있습니다. 그렇다면 왜 교황이 그 일에 관여합니까? 하지만 교황은 자신이 단지 (임명) 문서를 발행했을 뿐이고, (그 공석을) 제일 먼저 차지한 자가 차지할 권리를 가졌을 뿐이라 하겠지요. 그러면 우리가 다 보고 있듯이 잠자지 않고 있는 어떤 탐욕스런 유다 같은 자들이 서둘러 맨 먼저 주교들에게 가서 ..., 그리하여 그 자와 마찬가지로 (교황의) 문서를 가지고 있는 그의 경쟁자보다 훨씬 앞서겠군요. 그럼에도 불구하고 성직에 지정된 자가 백 명이 있더라도, 그들 스스로가 주교직이나 다른 성직을 얻으려 노력했기 때문에, 그들 모두는 정상적 질서를 따르지 않았으므로 쫓겨나야 합니다! 성(聖) 바울이 말했습니다. “이 존귀(성직)는 아무나 스스로 취하지 못하고 오직 아론과 같이 하나님의 부르심을 입은 자라야 할 것이니라(히5:4).” 또 성 그레고리도 말했습니다. “자기가 구한 적이 없는 성직이 싫다고 달아난 자를 강제로라도 그 성직을 받게 해야 합니다. 반대로, 열심히 성직을 얻으려 하고 뻔뻔스럽게 그 일을 밀어붙이려는 자는 반드시 쫓아내야 합니다.” 이 두 성인(聖人)들의 말이 언제나 먹혀들꼬? ...

But perhaps you say, “In this world the pope is the most holy father.” I answer that if you prove that he lives the most holy life, following Christ in His poverty, humility, meekness and work, then I shall admit that he is most holy. But his manifest covetousness, pride, and other sins predispose men to believe that he is not the most holy father! But you retort: “The whole world calls him the most holy father except yourself! Why should you be more worthy of belief?” Thereupon I answer that you exaggerate when you speak of “the whole world,” since hardly perhaps one in a hundred acknowledges him as the bishop of Rome. But even though all men were to call him holy and the most holy, if his acts be contrary to Christ he is not holy, whether or not he is called so. For thus says the Lord, “O my people, they that call thee blessed deceive thee.” For what else are they but flatterers who call people holy in order to get pay, and promise people holiness when they pay them! Likewise priests and clerics, desiring papal favor, call him the most holy. And he thinks it is as they say and approves that they address him so to his face and in writing! Woe to him that allows himself to be so deceived!

Furthermore, they put forth the excuse that he is most holy on account of his office. But the saints reply that office does not make a man holy, as is proved by the apostle Judas and by the bishops and priests who murdered Christ. Moreover, the saints affirm that the worthier the office the greater the damnation of the incumbent if he be sinful. Accordingly, the saints acknowledge that priesthood and episcopacy are the worthiest offices on earth; but woe to him who should befoul them by a mortal sin! I know that the apostles, after Christ, were the most holy fathers on earth, and that they could in truth be so called; but they would not permit it. Moreover, if a pope lived in an apostolic manner, he likewise would be a holy father. But men should beware of flattering him, and he of pride, so that both would avoid sinning. For what avails it that a man be called holy when in the sight of God he is damned? What avails it to the Antichrist that he exalts himself above God when Christ shall hurl him into hell? And on the other hand, what harm if a man be reviled by the world, provided God praise him?

Asserting, therefore, that the pope may be a simoniac, let us see in what manner that may be. In the first place, he is such when he desires the papal dignity on account of emoluments and worldy esteem. For there is no estate in Christendom more liable to fall [than the papal]. For if he does not follow Christ and Peter in his manner of life more than others, he should be called the apostolic adversary rather than the apostolic successor. Therefore, everyone who runs after and strives for that dignity on account of material gain or worldly eminence is guilty of simony. But such a desire may be hid from men; therefore, if he neglects to perform his task properly, for the sake of the Christian communion, as Christ and Saint Peter have done, and if he seeks worldly goods and carnal life, he manifests to the people that he fell into the way of simony.

The second form of that kind of simony consists in the various regulations contrary to the law of God which the pope promulgates in order to secure material gain, even though not openly, but in such a manner that it could be interpreted as against the law of God. For is it not against God's order that he commands that his cooks, doormen, grooms, and couriers be accorded the first claim upon benefices of great dignity in lands the language of which they do not know? Or that the announcement of an appointment be withheld until the appointee first place the money on the board? And how many other such regulations there are!

The third form of papal simony is the appointment of bishops and priests for money. A proof of this is at present plainly to be seen in the payment of many thousand gulden for the archbishopric of Prague.

In these three forms the pope then may become a simoniac. But if any pope avoids simony and follows the Saviour in his manner of life, he has the right to make use of all things in the world, just as the apostles. For if anyone should prove holier than the pope, he has a better right, before God, [to the use of all things] than the pope, since he is a more beloved and worthier son of God, who is the King of all the world. Besides this right to the use of the world, he has likewise the right to serve the holy Church, and to order, teach, and direct it in accordance with the Word of God. But that is a different matter from the worldly rule in which men, particularly clerics, easily go astray. For the papal office, well as the apostolic, consists in preaching the Word of God, in administering the sacraments, and in praying diligently to God on behalf of the people. To administer temporal possessions belongs to the lower estate, the secular. Consequently, the pope should observe that Christ and Peter did not meddle with ruling over worldly possessions. For to one who had said to him: “Master! bid my brother to divide the inheritance with me,” Christ said, “Man, who made me a judge or a divider over you?” And again when another said to him, “I will follow whithersoever thou goest.” And Jesus said unto him, “The foxes have holes and the birds of heaven haven nests; but the Son of Man hath not where to lay his head.” Furthermore, when Pilate told him, “Thine own nation and bishops delivered thee unto me; what hast thou done?” Jesus answered: “My kingdom is not of this world; if my kingdom were of this world, then would my servants fight that I should not be delivered to the Jews. But now is my kingdom not hence.”

Here the pope has an example whether he should judge the world for money, or rule a kingdom, to subject the whole world to himself and to rule over vast treasures; or should say with Saint Peter: “Silver and gold have I none; but what I have that I give thee. In the name of Jesus Christ, arise and walk!” For thus may a faithful Christian well reason that the pope and every other bishop should follow Christ, administer spiritual goods for the glory of God, but should not meddle with the administration of secular affairs. The same is true regarding the appointments to bishoprics, to priestly benefices, and to other prelacies. For even a simpleton can understand that a pope does not know whether a man whom he has never seen, and who may live a hundred or two hundred miles away, is of good character; nor does he know whether he is acceptable to the people over whom he is to be appointed bishop or priest; nor does he know whether the good people who are to be his spiritual flock will receive him with favor. Why, then, does he meddle with it? But the pope may assert that he merely issued his letters [for the appointment], and the first who seizes [the vacancy] has the right on his side. Then, as we commonly observe, some avaricious Judas who sleeps not hastens to the bishops ... first, thus outdistancing his rival who likewise has a [papal] letter. Nevertheless, even if there were a hundred appointees, since they themselves strove to secure a bishopric or some other dignity, they all have acted against the proper order and should be driven away! For Saint Paul says, “Let no man seek the honor unto himself, but when he is called of God, even as was Aaron.” And Saint Gregory says that “as he who runs away from the dignities which he had not sought should be constrained to accept them, so he who seeks them assiduously and brazenly pushes himself forward, should without fail be driven away.” When will the words of these saints be fulfilled? ...