번역물

후스(John Hus)의 글 [성직매매] >6<

stevision 2012. 12. 1. 11:26

우리가 게하시의 후예들이 누군지 확정하기 위해서는 게하시가 거룩한 선지자 엘리사의 종이었다는 것을 알고 있어야 합니다. 엘리사는 이방인 장관 나아만의 문둥병을 고쳐주고 그 대가를 거절했던 자입니다. 그러나 나아만이 병 고침을 받고 떠났을 때 게하시가 말했습니다. “내 주인이 이 아람 사람 나아만에게 면제하여 주고 그 가지고 온 것을 그 손에서 받지 아니하였도다. 여호와의 사심을 가리켜 맹세하노니 내가 저를 쫓아가서 무엇이든지 그에게서 취하리라. 게하시가 나아만의 뒤를 쫓아가니 나아만이 자기 뒤에 달려옴을 보고 수레에 내려서 맞아 가로되 평안이냐? 게하시가 가로되 평안이니이다. 우리 주인께서 나를 보내시며 말씀하시기를 지금 선지자의 생도 중에 두 소년이 에브라임 산지에서부터 내게 왔으니 청컨대 당신은 저희에게 은 한 달란트와 옷 두 벌을 주라 하시더이다. 나아만이 가로되 바라건대 두 달란트를 받으라 하고 저를 강권하여 은 두 달란트를 두 전대에 넣어 매고 옷 두 벌을 아울러 두 사환에게 지우매 저희가 게하시 앞에서 지고 가니라. ... 엘리사가 이르되 게하시야 네가 어디서 오느냐? 그가 대답하되 종이 아무데도 가지 아니하였나이다. 엘리사가 이르되 그 사람이 수레에서 내려 너를 맞을 때에 내 심령이 감지하지 않았겠느냐? 네가 올리벹 의복, 포도원, 양과 소, 남종과 여종을 사려고 은 덩어리와 옷을 받았다. 그러므로 나아만의 문둥병이 네게 들어 네 자손에게 미쳐 영원토록 이르리라. 게하시가 그 앞에서 물러 나오매 문둥병이 발하여 눈같이 되었더라(왕하5:20-27).”

보십시오. 성경은 게하시에 대해 그렇게 말합니다. 영적 선물을 대가로 뭔가를 요구하는 모든 자들이 다 그의 후예들입니다. 그래서 추기경 피터 다미나이는 말합니다. “성직 안수식이나 어떤 문제의 결정 전에 받을 돈을 계약하거나 요구하지 않았더라도 사후(事後) 그게 빚인 양 돈을 요구하는 자들이 많습니다. 이 자들은 게하시의 죄에 빠졌는데, 게하시는 나아만이 치료받고 고향으로 되돌아가고 있는데 감히 성령의 선물(은혜)을 대가로 돈을 요구했습니다. 게하시가 문둥병에 걸렸고, 문둥병에 걸린 자는 거처에서 쫓겨납니다. 마찬가지로 거룩한 교회의 거룩한 것들을 남용하는 자는 경한 죄가 아니라 게하시처럼 중한 죄를 범하고 있는 것입니다.” ...

이로써 여러분이 깨달으셨을 겁니다. 고해성사, 세례, 종부성사, 미사, 장례 후에, 또 교회나 제단이나 성배나 성직자 외투를 성별한 이후에, 혹은 성직록 지정이나 설교 후에 돈을 받는 자 모두는 게하시의 죄를 범했습니다. 참으로 가슴이 아픕니다! 얼마나 많은 그러한 죄들이 교황, 주교들, 교구 사제들에 의해 저질러지고 있습니까! 그들은 엘리사처럼 그들의 종들에게 이러한 죄에 대한 책임을 묻지 않고 그들의 죄와 수입을 함께 나누고 있습니다. 어쩌다 그들 중 누군가가 엘리사처럼 절대 대가를 받지 않더라도 그러한 자들의 게하시는 자신의 이득을 위해 거짓말하고 달려나가 자기 주인이 그것을 받기 원한다고 주장합니다. 이러한 게하시들이 대단히 많이 있어서 교황청에는 여기 저기에 추기경, 서기, 고문관(顧問官), 문지기, 교서작성관, 인장책임관, 로비스트가 자리잡고 있습니다. 누가 주교관(主敎館)이나 다른 곳에 있는 그러한 자들을 다 셀 수 있단 말입니까!

다음으로 여로보암의 후예들은 여로보암의 이름을 따서 붙여진 명칭입니다. 여로보암 왕에 대해 기록된 말씀은 누구든지 그의 손을 가득 채워주면 우상을 섬기는 제사장이 된다는 것입니다. 후에 성경이 증언하길, 그의 집안, 즉 그의 왕국이 그 일로 인해 전복되어 땅에서 자취를 감췄다고 합니다. 따라서 주교직이나 사제직을 주고 또 다른 성직록을 주는 대가로 그와 같이 돈을 챙기는 자들은 여러보암을 따르는 자들입니다. 하나님, 그들이 여로보암처럼 패망하지 않게 하소서!

장광설이나 몸짓을 하여 “당신의 교회를 성별해주는(당신이 지은 교회를 하나님의 성전으로 사용하게 인허해 주는) 대가로, 미사를 드려주는 대가로, 사죄선언을 해주는 대가로, 세례나 견진례를 대가로, 하나님의 몸(성찬)을 대가로, 교구를 지정해주거나 주교직을 주는 대가로 나에게 뭘 주겠소?”라며 하나님의 영적 선물을 팔아먹는 자들이 유다의 후예들입니다. 다음의 말이 바로 그러한 자들에 관한 것입니다. “성령을 종으로 여겨 그분을 팔아먹는 자는 그리스도를 판 배신자 유다와 같은 자입니다!” 가슴이 아픕니다! 이런 유의 사람들이 지금 얼마나 많이 있습니까! 어떤 자는 자신을 팔아 미사 드리고, 어떤 자는 설교하고, 어떤 자는 전술했다시피 다른 거룩한 것을 팝니다. 어떤 면에서 그러한 자들은 배반자 유다 보다도 더 악한 자들입니다. 왜냐하면 파리지엔시스 말마따나 유다는 종교지도자들에게 인적(人的) 육체로 계시는 진리 하나님을 은밀히 팔았으나, 성직(성물)매매자들은 공개적으로 이제 불멸 중에 계신 그리스도를 온갖 부류의 인간들에게 팔기 때문입니다.

특별히 시몬의 후예들인 시몬주의자들(성직매매자들)은 돈이나 기타 쓸만한 것들을 받고 혹은 부적절한 섬김들을 받기 위해, 때론 공개적으로 때론 은밀히, 영적 능력이나 성령의 선물(은사)을 팔거나 자신들이 원하는 것을 대가로 기꺼이 돈을 지불하겠다는 뜻을 내보이는 자들입니다. 그들은 그들의 아비 마술사 시몬과 같은 자들입니다. 시몬은 세례를 받고 성(聖) 빌립을 따르는 자가 되고 나서 사도들로부터 능력을 받기 위해 그들에게 돈을 주려 했습니다. 성 누가가 그에 대해 기록한 말씀이 있습니다. “시몬이 사도들의 안수함으로 성령 받는 것을 보고 돈을 드려 가로되 이 권능을 내게도 주어 누구든지 내가 안수하는 사람은 성령을 받게 하여 주소서 하니(행9:18-19).” 그러므로 돈이나 다른 것을 받기 위해, 혹은 그러한 거래로 인한 도움을 바라보고 하나님의 선물을 사고 파는 자들 모두는 다 성직매매자들, 체코어로는 svatokupei입니다. 그리하여 깊은 지혜의 선생(피터 롬바르드, Peter Lombard)이 말했습니다. “특히 시몬주의자들 즉 시몬의 후예들은 마술사 시몬처럼 돈주고 비매품인 선물을 얻으려는 자들이고, 거룩한 봉사들을 대가로 돈을 받은 자들이 게하시의 이름을 따서 게하시의 후예들이라 불리지만, 주는 자들과 받는 자들 공히 성직(성물)매매자들, 즉 거룩한 것들을 거래하는 자들이고, 그들은 동일한 심판으로 정죄 당하게 됩니다. ...

따라서 이제 여러분은 누가 발람의 후예들인지 아실 수 있습니다. 즉 그들은 삯을 위해 설교하거나 불의하게 사람들을 정죄하는 자들과, 발람이 발락에게 했듯, 사람들이 간음을 하여 하나님의 명령을 지키는 것에서 돌이키게 하려고 악한 조언을 하는 자들입니다. 아, 지금 얼마나 많은 사제들이 그 길을 걷고 있습니까! (그들 가운데) 구호금으로 처녀와 과부와 부인들을 타락시키는 데 쓰고, 남편이 부인에게 해 주는 것보다 더 사치스럽게 창녀들을 먹이고 입혀주는 간음자들이 많지 않습니까? 하지만 성경은 발람이 당한 일을 말하고 있습니다. “또 그들이 브올의 아들 발람을 칼로 죽였더라(민31:8).” 그러나 그가 더하여 저주받은 게 없다면 그 일이 뭔 대수겠습니까. 그는 지옥에서 형편이 꽤 안 좋은 상태에 있습니다. 발람의 후예들이 진심으로 회개하지 않는다면 동일한 그의 운명이 그들에게도 닥치겠지요. 성(聖) 요한이 명을 받아 기록했습니다. “버가모 (교회의) 사자(주교가 되겠지요)에게 편지하기를, 좌우에 날선 검을 가진 이가 가라사대 네가 어디 사는 것을 내가 아노니 거기는 사단의 위(位, throne)가 있는 데라. 네가 내 이름을 굳게 잡아서 나를 믿는 믿음을 저버리지 아니하였도다(계2:12-13).” 그분의 말씀이 계속됩니다. “그러나 네게 두어 가지 책망할 것이 있나니 거기 네게 발람의 교훈을 지키는 자들이 있도다. 발람이 발락을 가르쳐 이스라엘 앞에 올무를 놓아 (우상의 제물을) 먹게 하였고 또 행음하게 하였느니라(계2:14).” “그러므로 회개하라. 그리하지 아니하면 내가 네게 속히 임하여 내 입의 검으로 그들과 싸우리라(계2:16).”

In order to ascertain who the heirs of Gehazi are, it must be understood that Gehazi was a servant of the holy prophet Elisha who had cured the leprosy of Naaman, a pagan prince, but had declined to take any reward for it. But when Naaman departed cured, Gehazi said: “My master hath spared this Naaman the Syrian, in not receiving at his hands that which he brought; as Jehovah liveth, I will run after him and take somewhat of him. So Gehazi ran after Naaman. And when Naaman saw him running after him, he alighted from the chariot to meet him and said, Is all well? And Gehazi said, All is well. My master hath sent me, saying, There came to me from the hill country of Ephraim two young men of the sons of the prophets; give them, I pray thee, a talent of silver and two changes of raiment. And Naaman said, Be pleased to take two talents. And he urged him, and bound two talents of silver in two bags, with two changes of raiment, and laid them upon two of his servants; and they carried them before him. ... And Elisha said unto him, Whence came Gehazi? And he said, Thy servant went nowhere. And he said unto him, Was not my heart present when the man turned from the chariot to meet thee? Now you have accepted silver and raiments to buy the gardens of Olivet, vineyards, sheep and oxen, menservants and maidservants. But the leprosy of Naaman also shall cleave unto thee and unto thy posterity forever! And he went out from him a leper [white] as snow.”

Behold, thus the Scriptures describe Gehazi, whose posterity are all who demand reward in exchange for spiritual gifts. Accordingly, Cardinal Peter Daminai says: “There are many who before [performing an] ordination or before deciding a cause have not contracted for, or have not in so many words demanded, a payment; but afterwards they demand it as a debt. These have fallen into the sin of Gehazi who, after Naaman had been healed and was already returning home, dared to demand money for the gift of the Holy Spirit. But as he was stricken with no less a disease than leprosy, on account of which men were expelled from cities, so likewise he who misuses the sacred things of the holy Church is committing not a light, but a grievous, sin.” ...

From this you may perceive that all who receive payment after confession, baptism, extreme unction, the celebration of the Mass, burial, consecration of a church or of an altar or a chalice or a cope, or after the appointment to a benefice, or after preaching, all such commit a sin similar to Gehazi's. Alas! How may such sins are committed by the pope, the bishops, and the parish priests, who do not, like Elisha, punish their servants for this sin, but share with them their material gains as well as their sins! And even if perchance some of them never accept a payment, as Elisha, yet some Gehazi of theirs lies on their account, and running out, insists that his master asks for it. And there are so many of these Gehazis that at the pope's [court] there is here a cardianl, there a scribe, there a chancellor, or a doorkeeper, or a bull scribe, or a keeper of the seal, or a lobbyist. And who can count those at bishop's [courts] and elsewhere!

Next the Jeoboamites are called so after Jeroboam. It is written about King Jeroboam that whoever would fill his palm would be appointed priest of the idols. And afterwards the Scriptures say that his house, i.e., the kingdom, was overthrown and razed from the earth on that account. Accordingly, those who in like manner accept money for making bishops or priests or for granting other benefices are followers of Jeroboam. May God grant that they be not ruined as he was!

The heirs of Judas are those who sell God's spiritual gift, saying either in so many words or by some sign: What will you give me for consecrating your church, or for celebrating a Mass, or for granting you absolution, or for baptism or confirmation, or for the body of God, or for the appointment to a parish or a bishopric? It is about such that it is written: “The vendor who sell the Holy Spirit as if he were a lackey are like Judas the traitor who sold Christ!” Alas! how many there are of that race! one sells himself to sing a Mass, another to preach, and another to sell some other sacred thing, as has already been mentioned. Such in some respects are worse than Judas the traitor; for, as Parisiensis says, Judas secretly sold the Truth in mortal body to the leaders, while the simoniacs, on the contrary, openly sell the now immortal Christ to all sorts of people.

In particular, the simoniacs or heirs of Simon are those who sell spiritual power or the gift of the Holy Spirit for money or other valuables, or for improper services - sometimes openly, at other times secretly - or express willingness to pay for what they desire. They are like their father, Simon the magician who, having been baptized and having become an adherent of Saint Philip, offered the apostles money that he might receive power from them. Saint Luke writes about him: “Now when Simon saw that through the laying on of the apostle's hands the Holy Spirit was given, he offered them money, saying, Give me also this power that on whomsoever I lay my hands, he may receive the Holy Spirit.” Therefore, all those who buy or sell the gifts of God, either for money or for some other consideration, or knowingly aid in such traffic, are called simoniacs, or in Gzech svatokupei. Therefore the Master of Deep Understanding says: “Although simoniacs, that is, Simonites, are in particular those who, like Simon the magician, wish to procure an unvendable gift for money; and those who accept money for sacred services are called, after Gehazi, Gehazites; yet both those who give and those who receive are simoniacs, that is, traffickers in sacred things, and are both condemned by the same judgment. ...

Accordingly, now you can discern who are the heirs of Balaam: namely, those who preach on account of pay and condemn men unrighteously, or give false advice, as Balaam gave to Balak, in order to lead men astray by fornication from keeping God's commands. O how many priests there are in that road! For are there not many fornicators [among them] who spend the alms upon the seduction of maidens, widows, and wives, and who feed and clothe prostitutes more sumptuously than husbands their wives? However, the Scriptures declare what has befallen Balaam: “Balaam also, the son of Beor, they slew with the sword.” But that were nothing, were he not damned besides; for he is worse off in hell! The same fate shall overtake his heirs, unless they sincerely repent. For Saint John was commanded to write: “And to the angel (understand, the bishop) of Pergamum write: These things saith he that hath the sharp, two-edged sword: I know where thou dwellest, even where Satan's throne is; and thou holdest fast my name, and didst not deny my faith.” Furthermore he says: “But I have a few things against thee, because thou hast there some that hold the teaching of Balaam who taught Balak to cast a stumbling block before the children of Israel, that is to eat and to commit fornication.” “Repent, therefore; or else I come to thee quickly and will make war against them with the sword of my mouth.”