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후스(John Hus)의 글 [성직매매] >27<

stevision 2012. 12. 1. 11:43

이러한 예들로부터 우리는 성직자뿐만 아니라, 제후나 귀족이나 다른 평신도가 주교직이나 교구나 제단에 대한 성직록 수여권이나 기타 다른 종류의 성직록 수여권을 갖고 있다는 게 얼마나 불확실하고도 두려운 일인지 알 수 있습니다. 왜냐하면 그가 유능하고 귀한 자에게 유급성직을 부여하지 않거나 그러한 자에게 정당한 목적 하에 그것을 주지 않으면 그는 중한 죄를 범한 것이고, 그가 깊이 회개하지 않으면 하나님 앞에서 그러한 성직록 수여권을 갖고 있을 자격이 없게 됩니다. 그가 만약 고의로 무능한 자에게 돈, 선물, 물질적 편의제공, 세상적 친분, 친인척관계, 아부, 타인의 청탁 때문에 그 직분을 허락하면, 그 성직록 수여권자에게 화가 있을지어다! ...

그러나 명심하십시오. 성직수여권은 교회도 제단도 기타 물질적인 것도 아닙니다. 그것은 성직수여권자(후원자)가 갖고 있는 영적 권능이고, 그는 하나님의 영광을 위해 줘야 할 원래 재산을 바르게 분배해야 할 책임이 있습니다. 따라서 성직록 수여권을 갖고 있는 자를 라틴어로 pastronus, 즉 아버지나 옹호자라고 합니다. 왜냐하면 신실한 아버지처럼 그가 교구와 제단과 예배당과 기부된 의연금이 바르게 사용되도록 부지런히 살펴야 하기 때문입니다.

땅과 건물과 기부재산 이 세 가지는 후원자(성직수여권자)가 되게 하는 요소입니다. 그가 땅을 제공하여 그 위에 교회당이 세워지게 하므로 땅이 그 요소가 되는 것입니다. 그가 교회당을 세움으로 건물이 그 요소가 되고, 그의 기부재산이 사제가 받는 사례비의 재원(財源)이 되므로 그것이 하나의 요소가 되는 것입니다. 그런데 이 세 가지 것들은 다른 세 가지 것들 즉 존경, 책임, 이익을 후원자에게 부여합니다. 그가 성도들과 사제로부터 존경을 받습니다. 왜냐하면 그들은 마땅히 그 후원자를 존경해야 하기 때문입니다. 그에게는 책임이 따릅니다. 왜냐하면 그가 선한 사제에게 성직록을 줘서 영적 사역이 잘 수행되게 해야 하고 그가 교만해지면 안되기 때문입니다. 그의 이득은 바로 영원한 보상이고, 그가 그것을 잃지 않으면 자기 것이 됩니다. 그는 또한 물질적 득(得)을 취할 자격이 있는데, 그가 자신과 자녀들의 생계를 감당할 수 없을 정도로 가난해지면 그는 교회 재산에서 도움을 받을 수 있습니다. 특히 그가 땅을 제공했거나 교회당을 지었거나 재산을 기부했을 경우 그렇습니다. 마찬가지로 그렇게 교회를 짓고 재산을 기부하여 그의 자녀가 빈궁에 처하게 되었다면 그것을 사용하는 게 옳습니다. 기존의 법도 그것을 허용하고 있습니다. 그러므로 기부된 재산을 소유하며 안락하게 살고 있는 수도사들이나 교구 사제들이나 다른 유급 성직자들이 후원자들이나 그들의 자녀들이 빈곤에 시달리며 사는 것을 보고만 있으면 부끄러운 일입니다.

더욱이 성직록 수여권이 영적 권한이므로 그것을 팔면 안됩니다. 그것은 영혼구원을 위해 세워진 영적 직분이라 칭해지고, 그런고로 그것 자체는 물질이 아닙니다. 그러나 천한 자들이 교회, 제단, 예배당을 물질 취급하여, 물질적 이득이나 명예를 바라보고 또 자신들의 친척들이나 종들을 그 자리에 앉히려고, 그것이 황소나 암소라도 되는 것처럼 천한 방식으로 사고 팝니다. 그러므로 여러분이 “내가 어느 교회의 성직록 수여권자다”라고 할 때, 여러분이 교회를 선한 사제에게 맡겨야 할 권한이 있음과 그 성직록 수여권을 하나님의 영광을 위해 사용하여 그 권한이 사제와 성도들에게 은혜를 끼치도록 해야 함을 명심하십시오. ...

From these examples we may perceive how uncertain and terrible it is for a layman, prince, lord, or any other layman, as well as for a clergyman, to possess the advowson of a bishopric, a parish, an altar, or of another kind of benefice. For if he does not grant it to a worthy person who is available, or if he does not intend to give it to such a person with the right purpose, he shall have committed a grave sin ad shall not before God be counted as worthy to hold the advowson unless he contritely repent. And should he knowingly grant the office to a less competent person because of money, gifts, material service, worldly favor, kinship or relationship, flattery, or someone's request, woe unto the man who holds the advowson! ...

But notice that patronage is not a church, an altar, or another material thing; it is a spiritual power which the patron holds, and he has the responsibility for a proper disposition of the original endowment given to the glory of God. Accordingly, the person holding the advowson is called in Latin pastronus, that is, a father or a defender. For as a faithful father he should be diligent that the parish, the altar, the chapel, or the contributed alms be properly dispensed.

A person became a patron on account of three things: the ground, the building, and the endowment. on account of the ground because he donated it so that a church could be built thereon; on account of the building because he erected the church; and on account of the endowment from which the priest could be supported. But these three things entail for the patron three other things: honor, responsibility, and profit. Honor from the people and the priest, for they should hold him in esteem; responsibility, because he must exercise care in granting the benefice to a good priest, so that the spiritual ministration would be well cared for, and also that he would not become proud; and profit, which consists of the eternal reward, unless he lose it. He also is entitled to material profit, so that if he should become so impoverished as to have no fitting means wherewith to feed himself or his children, it would then be proper that he receive aid from the church endowment, particularly if he himself had donated the ground, or built the church, or gave the endowment. Likewise, if a child of his had been rendered indigent by such a building of the church or its endowment, it is right to draw upon it; for the established laws so provide. Hence, those monks, parish priests, and other beneficed clergy act shamefully when, possessing the endowment, and living in comfort, they allow the patrons or their children to suffer want.

Furthermore, since the advowson is a spiritual power, it is not proper to sell it. It is called spiritual office established for the salvation of souls, and hence is not itself material. But coarseminded people regard the church, the altar, or the chapel as material, and therefore buy and sell it in the same gross way as if it were an ox or a cow, for material profit, or for glory, or that they might appoint their relatives or servants to it. Take note, then, when your say, “I have the advowson of a church,” that you possess the power to grant the church to a good priest and that you dispose of it to the glory of God so that it would stand well with the priest and the people. ...