번역물

후스(John Hus)의 글 [성직매매] >26<

stevision 2012. 12. 1. 11:42

또한 나는 당사자 양측을 고려할 때 교구 임대가 정당한 행위가 될 수 있는 건지 의구심이 생깁니다. 교구 사제가 자신의 교구에 남아있지 않게 된다면 그는 그 교구를 선한 사제에게 맡겨야 합니다. 그러나 지고(至高)의 목자이신 분 앞에 자신이 책임을 지고 있는 영혼들을 그가 타인에게 맡기는데, 왜 그 자에게 양의 똥 치우는 일까지 맡기지 않지요? 그러므로 나는 어떻게 그가 정당하게 자신의 교구를 임대할 수 있는지 잘 모르겠습니다. 다른 한편으로 나는, 임대하는 사제가 하나님의 말씀으로 성도들을 가르치는 능력이 없고 교구 사제의 자질이 부족하여, 그가 자신의 부족함 문제를 시정하기 위해 교구임대를 감행한 것이 아닌 경우 어떻게 그 임대가 정당화 될 수 있는지 모르겠습니다. 그는 탐욕을 채우려는 동기나 후에 탐욕에 빠지는 것을 심히 조심해야 합니다. 그리하여 어떠한 경우든 스스로 성도들에게 거치는 돌이 되어서는 안됩니다. 그러한 경우에 그는 그리스도께 삯꾼이 아니라 참된 목자라 인정받을 것입니다. ...


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사제들의 성직매매를 밝혔으니 이제 평신도들의 성직(성물)매매를 살펴봐야 할 것 같습니다. 왜냐하면 그들도 또한 많은 형태의 성직매매 행위들로 더럽혀져 있기 때문입니다. 첫째로 가장 저급한 성직매매 행위는 주교직, 소(小)수도원장직, 성당 참사회원직, 유급성직을 선물을 대가로 즉 돈이나 컵, 말이나 기타 귀중품, 혹은 대가(對價)나 (교구 일 외의) 부가(附加)사역(service)을 하겠다는 각서(覺書)를 대가로 제공하는 경우입니다. 이런 짓을 하는 자들은 모두 여로보암을 자신들의 존경하는 아비로 모시고 있는 자들입니다. 여로보암에 대해 성경은 “그의 손아귀에 재물을 넣어주는 자들은 다 산당(山堂)의 제사장으로 삼았다(왕상13:33)”라고 합니다. 이 말씀에 바로 이어 “이 일이 여로보암 집에 죄가 되어 그 집이 지면에서 끊어져 멸망케 되니라(왕상13:34)”라는 말씀이 나옵니다. ... 그러므로 그러한 성직이 팔려지는 것이 부당한 것이라면 그리스도의 제사장직을 돈 받고 파는 것이 어떻게 정당할 수 있습니까? ...


두 번 째 성직매매 악습은 감독직(주교직)이나 다른 고위 성직을 부가사역(service)을 대가로 제공하는 경우입니다. 그 때문에 많은 자들이 궁정에서 사역하고, 다른 자들은 더 많은 수입을 바라고 자신들의 교구를 떠나 궁정에서 직무를 봅니다.


세 번째 악습은 친인척관계를 따라 성직을 제공하는 것입니다. 많은 귀족들이 돼지 사육하기에도 부적합한 무능한 친척들에게 그러한 성직을 제공하고 있습니다!


네 번째 악습은 부탁이나 다른 세상적 친분 때문에 성직을 세우는 경우입니다. 예를 들어 어떤 자들은 사교(私交)를 즐기기 위해 사제를 세웁니다. 왜냐하면 그렇게 함으로 그는 자기 후원자와 함께 사냥을 즐기거나 그와 함께 체스나 여타 게임들을 즐길 수 있게 되기 때문입니다. 어떤 자들은 기만술을 동원합니다. 그들은 내기 돈을 겁니다. “오 전하(귀족, 성직 제공자), 전하께서 제 자식놈에게 유급성직을 하사하시지 않는 것에 얼마 거시겠습니까?” 그러면 그 귀족이 “내가 그것을 하사하는 데에 50 코피(kopy)를 걸지요”라고 대답합니다. 그러면 내기를 건 자가 “돈이 전하 것이 되었네요”라고 말합니다. 그 귀족은 “아 좋소, 당신 아들에게 유급성직을 주지요. 50 코피 내놓으시오”라고 외칩니다.


마귀는 다른 많은 교활한 수단들을 사용하여 평신도들과 성직자들을 속이고 그들을 성직매매에 빠지게 합니다. 그래서 아비나 어미가 자식을 성직에 들어서게 하길 원할 때 그들은 선물을 주거나 제후들이나 귀족들을 섬기고, 교황의 교서를 사기도 합니다. 내가 볼 때 그토록 많은 자들이 자식들을 대학에 보내는 이유가 그들이 부자가 되고 세상적 명예를 얻고 그들의 친척들을 도울 수 있게 하는 데에 있습니다. 자식들이 공부에 열중하는 것도 바로 그런 이유 때문입니다. 그러므로 우리는 그들이 후에 대개는 악하게 사는 것을 보게 되는데, 이는 그들이 부당하게 성직에 들어섰기 때문입니다. 또 사제들의 재산이 꾸준히 증가하고 있으므로 덩달아 신학생들과 사제들의 수도 늘어나고 있습니다.  왜냐하면 누구나 다 유복하게 살고 부자가 되길 원하기 때문입니다. 그 때문에 농노의 값이 폭등하고, 토지는 경작되지 않고 있고, 종의 수가 부족합니다. 모든 농민들이 자기 자식을 성직자로 만들려 하기 때문이지요. 사제들이 그 옛날의 성인(聖人)들처럼 살아야 한다면 자리를 지킬 자가 거의 없겠지요! 지금처럼 잡것들이 도처에 널려있는 것보다 우리 가운데 선한 자 몇 명만 있는 게 차라리 좋으련만. ... 성직자들과 평신도들 양측이 다 죄를 범하기 때문에, 또 부모들이 악한 마음으로 자식들을 대학에 보내고 자식들은 악한 마음으로 공부하기 때문에, 이 양측들로부터 거룩한 교회를 유익하게 함을 거의 기대할 수 없습니다. 따라서 부모들이여! 여러분의 자식이 좋은 사제가 되길 원한다면 하나님께서 여러분의 자식에게 그분께 영광이 될 수 있는 은사를 주시고 그의 구원을 이룩해달라고 기도드리시고, 또한 여러분과 거룩한 교회의 유익을 위하게 해달라고 기도하십시오. 또 학생 여러분, 그와 동일한 목적을 가지고 공부하십시오. 여러분이 부자가 되려 공부하면 탐욕에 빠지게 되고, 세상의 명예를 목적으로 한다면 교만에 빠지고, 육체적 안락을 목적으로 하면 정욕(情欲)에 빠지게 됩니다. ...


이제 당신은 성직자가 도처에 너무 많아 사제직이나 감독직(주교직)을 구하는 게 현명치 못하다고 말할 수도 있겠지요. 그러나 이는 합당한 생각이 아닙니다. 성직은 신중하게 들어서야 정당한 것이고, 그러한 성직은 비할 데 없이 귀중한 것입니다. 성(聖) 바울이 말했지요. “사람이 감독의 직분을 얻으려 하면 선한 일을 사모한다(딤전3:1).” ... 그러므로 성(聖) 그레고리는 성(聖) 바울의 말을 해석하여 감독직을 원하는 자가 언제고 순교할 각오가 되어 있을 경우에 바울의 권면을 따르는 것이라 했습니다. 왜냐하면 초대교회 시대에 제일 먼저 순교 당하는 자가 바로 주교들이었기 때문입니다. 이에 대한 증거는 그리스도와 그분의 사도들과 그 외 여러 거룩한 주교들에게서 확인할 수 있습니다. 그러나 오늘날의 주교들이 재산을 관리하는 일을 맡았기 때문에 그들이 재물을 좇고, 재물을 얻으려 감독직을 찾습니다. 더욱이 주교들이 더 이상 순교를 두려워할 필요가 없어 억척스럽게 감독직을 얻으려 합니다. 옛날에는 주교가 되겠다는 자가 거의 없었습니다. 왜냐하면 그것은 가난하게 되는 것이고 순교를 준비하고 있어야 하는 것이기 때문입니다. 그러나 지금은 주교 한 사람이 죽으면 그 직분을 차지할 기회가 닿는 자들은 다 그것을 취하려 안간힘을 씁니다! 사제 고(故) 즈비넥(Zbynek)이 죽었을 때 그랬습니다. 그 때 이십 사 명의 경쟁자들이 대주교직을 차지하려 애썼습니다. 그들의 이름을 우리가 기억하고 있습니다.


그러므로 여러분이 사제직이나 감독직을 얻고자 한다면 무엇보다도 먼저 자신의 양심을 살펴야 함을 잊지 마십시오. 여러분이 소망 가운데 거룩한 삶을 살고 중죄를 범함이 없다면, 또 여러분이 성도들에게 성경을 가르칠 준비가 되어 있고 목숨까지 바칠 각오가 되어 있다면, 또 여러분이 하나님께 대한 사랑과 자신의 구원과 성도들의 구원 때문에 성직에 들어서고자 한다면 하나님께서 여러분을 사용하시기를 기뻐하실 지의 여부를 하나님께 맡기십시오. 이제 여러분이 성직에 들어서면 성직매매, 교만, 방종, 탐욕, 그리고 무엇보다도 위선이 여러분을 지배하지 못하도록 조심하십시오. 또 여러분이 타인보다 성직에 더 적합한 자라 생각하지 마십시오. 여러분이 감독직에 들어서기 위해 그렇게 준비되었다고 하더라도 머지 않아 그 직분을 더럽힐 수 있습니다. ... 그걸 알고 있기 때문에 성(聖) 그레고리처럼 많은 성인(聖人)들이 감독으로 선출되는 것을 피해 달아났습니다. 복음서 저자 성(聖) 마가는 주교가 안 되려고 자기 엄지손가락을 잘랐고, 성(聖) 레오는 성체(聖體, 하나님의 몸, 미사의 빵) 분배 중에 한 여인의 입술이 닿아 욕정(欲情)이 일었다고 자신의 손을 잘랐습니다. 이는 그가 스스로를 미사를 집전하거나 하나님의 몸을 나누어 줄 자격이 없는 자라 여겼기 때문입니다. 요즘 누가 감독직을 피해 달아나고 그것을 받지 않으려 자기 엄지손가락을 자릅니까! (미사 집전 시 엄지손가락이 있어야 성체를 나눠줄 수 있었기 때문에 감독직을 피하려 그것을 잘랐던 자들이 있었던 것 같음. 역주.) 마찬가지로 요즘에는 비둘기가 교황이 될 자를 지시하는 것도 드물지요. (전설에 의하면 교황 파비안(Fabian)은 한 마리의 비둘기가 그의 머리에 내려앉아 교황으로 선출되었다고 함.) 요즘 더러운 부유함이 창문을 흐리게 해서 그렇습니다.

 


Furthermore, I know not whether renting a parish can ever be arranged properly as far as both parties are concerned. If the parish priest cannot remain with his parish, he should entrust it to a good priest. But since he entrusts the other with souls of which he himself must give an account to the supreme Pastor, why does not he entrust him with the droppings of the sheep as well? Consequently, I do not know how he can rightfully rent his parish. on the other hand, I do not know how a renter can rightfully rent the parish except with the purpose that - seeing the lack of instruction of the people in the Word of God, and seeing the lack of qualification in the parish priest - he assume the task because he is conscious of his own ability to remedy the lack. But he must strictly beware lest he be moved by avarice or lest he be overcome by it later, so that in no way he become a stumbling block to the people. In such a case perhaps he would not be called a hireling before Christ, but a true shepherd. ...
    

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After proving the simony of priests, it is proper to touch upon the simony of the laity.  For they too are besmirched with many kinds of simoniacal practices. These comprise, in the first place and coarsest fashion, those in granting bishoprics, priorships, canonries, or benefices for gifts either of money, cups, horses, or other valuables, or for written guarantees of payments or services. All who practice them have the King Jeroboam for their dear father, about whom the Scriptures testify, “Whoever filled his hand was appointed a priest of the high places.” And immediately after it adds that “for that reason the house of Jeroboam sinned and was cut off and razed from the earth.” ... Hence, if it was not proper that such priesthood be sold, how, then, is it proper to sell for money the priesthood of Christ? ...


The second simoniacal custom is the granting of episcopacy or other dignities for service. For that reason many serve at courts; others, desiring larger revenues, leave their parishes and serve at courts also.


The third custom is that of granting the dignities because of kinship. Many a noble grants such an office to incapable relatives who are not fit to keep swine!


The fourth custom consists of granting offices because of request or for other worldly favor; as some appoint a priest for the sake of companionship, since he can go hunting with the patron, or can play chess or other games with him. Others use a deceitful dodge: they bet a wager, “What do you wager, O lord, that you will not give my son a benefice?” And the lord answers: “I wager fifty kopy that I will give it.” Then the challenger replies: “The wager is taken.” The lord exclaims: “Very well, I give your son the benefice; hand over fifty kopy.”


The devil has many other clever devices by which he deceives both the lay people and the clerics, leading them into simony. Thus when a father or mother wishes to open a way to a spiritual dignity for their son, they give presents, serve princes and lords, and buy papal bulls. It appears to me that the reason so many people send their children to school is that they may become rich, receive honor in the world, and become able to help their relatives. It is for these reasons also that the sons give themselves to study. Hence we see that afterwards they commonly live bad lives, because they have entered the priesthood unworthily. Also because the priestly possessions are constantly increasing, the number of students and priests likewise increases. For everyone desires to live well and to become rich. For that reason serfs are expensive, fields lie fallow, servants are lacking, since every peasant wishes to have his son become a prelate. If priests were to live as the saints of old used to live, there would be precious few of them! And it were better if there were but a few good ones of us than, as it is now, every nook full of rascals. ... And because both sides sin, the clergy and the lay people - fathers and mothers by the evil intent with which they send sons to school, and the sons by the evil intent pursuing their studies - hence from both sides we benefit the holy Church but little. Accordingly, father and mother! if you wish that your child become a good priest, pray God that he may endow him with gifts to his glory and your son's salvation, as well as your and holy Church's benefit. And you, pupil, study with the same goal in view: for if you study in order to become rich, it leads you into avarice; if for worldly fame, it leads you to pride; if for carnal well-being, it leads you to concupiscence. ...


But perhaps you reply that since the clerical office is so hemmed in on every side, it is not wise to seek priesthood or episcopacy. But that is contrary to reason, which shows the pre-eminent worth of that estate which no one can rightfully occupy or enjoy unless he deliberately seeks after it. For Saint Paul says, “He who seeks episcopacy, desires a good work.” ... Saint Gregory, therefore, comments on the word of Saint Paul that the latter's admonition is observed whenever he who aspires to episcopacy is ready at any hour to undergo martyrdom. For in the beginning of the Christian faith bishops were the first to suffer martyrdom. The proof is to be seen in Christ, his apostles, and many other holy bishops. But because bishops nowadays have undertaken the management of property, they seek property, and episcopacy on account of property. Furthermore, since bishops no longer fear martyrdom, they eagerly run after episcopacy. Formerly, it was hardly possible to find a man willing to be bishop; for it involved being poor and ready for martyrdom. But now, when a bishop dies, anyone who has a chance to get it strives after episcopacy! So it was after the death of the priest Zbynek, of happy memory, when twenty-four of them strove for the archbishopric, whose names we have recorded.


Take care, therefore, if you wish to seek priesthood or episcopacy, that first of all you examine your conscience. If you are of a holy life in hope, not stained with a mortal sin; if you are prepared to teach people the Scriptures and ready to lay down your life; if you are drawn by the love of God and the salvation of yourself as well as of the people, leave it to God if he is pleased to have you. Then if you enter the office, beware that simony, pride, self-indulgence, and avarice, and above all hypocrisy, do not gain sway over you. Nor deem yourself worthier of the office than others. Even if you are thus prepared in entering upon episcopacy, you will nevertheless soon stain it. ... Perceiving that, many saints ran away from election to that office, as did Saint Gregory. Saint Mark the Evangelist cut off his thumb in order to avoid being a bishop; Saint Leo cut off his hand because he had felt a carnal desire when he had touched the lips of a woman during the administration of the body of God; for he regarded himself as no longer worthy to celebrate the Mass and to distribute the body of God. How seldom nowaday do men hide form episcopacy, or cut off their thumbs to escape it! Likewise, it is rare nowadays that a dove indicates the papal candidate. For sordid wealth darkens now the window.