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후스(John Hus)의 글 [성직매매] >32<

stevision 2012. 12. 1. 11:47

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이 성직매매 죄를 피할 최선의 방법이 뭔지 아직도 설명할 게 있습니다. 그 점에 있어서는 하나님의 뜻에 따라 감독이나 교구 성직자를 선출하는 것이 가장 적절한 해답이 될 것 같습니다. 성직 선출에 관한 특별 계시가 없었지만 사도들은 유다의 자리를 대신할 감독(사도) 선출을 그러한 방식으로 했습니다. ...

그 같은 정신으로 성(聖) 베드로도 성(聖) 클레멘트를 임명했습니다. (베드로가 로마의 주교(교황)로 클레멘트를 임명했다는 카톨릭 측의 주장이 있음.) 사도들은 보통 주교와 사제들을 그런 식으로 임명했습니다. (임명 절차에 대한) 계시를 받지 못했기 때문에 그들은 맛디아와 요셉 두 사람을 지명했고, 그들은 주께서 그 둘 중 누구를 택하시는지 보이시도록 제비뽑았습니다. 그들은 깨끗한 의도를 갖고 부당한 편들기 없이 몇몇의 선한 자들 가운데 한 사람의 주교를 선출해야 했습니다. 그래서 그들은 사람들 중에 누가 적임자인지 주께서 알려주시도록 그분께 간절히 기도드렸습니다. 만약 그들 중에 적임자가 없다면 다른 자를 보여달라고 그들이 기도드렸겠지요. 그러나 참으로 슬픕니다! 요즘에는 (성직을 차지하려) 사람들이 서로 다투고, 사람들은 자기가 아는 자나 친척이나 교만한 자들의 편을 들어줍니다. ...

또한 성(聖) 제롬은 교회가 (사제들을) 선출해야 함을 다음과 같이 확언하고 있습니다. “주께서는 사제가 임명될 때 (그 목적을 위해) 총회가 소집되어야 한다고 명하십니다. 그리하여 사제임명은 성도들이 보는 앞에서 진행되어야 합니다. 그리하여 성도들 모두가 모든 자들 가운데 가장 뛰어나고, 가장 학식 있고, 가장 거룩하고, 모든 덕이 가장 뛰어난 자가 성직에 임명되었음을 눈으로 보고 확신해야 합니다. 또 (성직자 선택은) 성도들의 찬성이 있어야 합니다. 그렇게 하여 차후 임명취소나 양심의 가책이 없어야 합니다.”

... 이러한 경건한 설명을 듣고 여러분은 오늘날 우리의 시대에 주교임명 절차가 얼마나 사악한지 알 수 있을 겁니다. 왜냐하면 이전에 교회 관례는 사랑하는 우리 주님께서 계시를 통해 주교를 지명하셨거나, 성도들이 ... 주교를 선출했습니다. 그러나 요즘은 귀한 사제를 요구하거나 선출하는 권한이 성도들에게 주어지지 않았습니다. 그리하여 성도들이 가축이라도 되는 것처럼 탐욕스럽고 저질스런 자들이 상업적 이득을 챙기기 위해 교황으로부터 성도들을 구매하는 길이 열려 있습니다. 이에 대한 증거는 비밀리에 전해진 교황의 서신들에서 찾아볼 수 있는데, 그 서신에 따라 그들은 즉시 영대(領帶) 비용을 빌미로 휘하의 성직자들에게 기부금을 요구합니다. 어떤 자들은 서신을 받기도 전에 기부금을 요구합니다. ... 이런 일이 올해 우리 대주교 교구에서 발생했습니다. 어떤 자는 하나님의 말씀을 설교하는 자를 쫓아내고 그들의 죄를 고발할 목적으로 기부금을 냈고, 어떤 자들은 피해를 보지 않으려고 두려움 때문에 기부금을 냈습니다. 왜냐하면 그들이 시몬(성직매매자, 즉 교황에게 새로 대주교로 임명된 자)에게 돈을 내기 전까지 자신들이 시무하는 교회에 출입하는 것이 금지되었기 때문입니다. 그리고 어떤 자들은, 성령에 감화되었으나, 기부금을 내는 것을 달갑지 않게 여겨 후에 마찬가지로 해를 당하지는 않을까 염려하여 교황에게 사정을 아뢰었습니다. 그러나 그들이 용기를 내어 하나님께 사정을 아뢰어 성직매매에 끼어들지 않았으면 더 좋을 뻔했습니다. 또 그들이 성직매매죄와 물질적 손실을 강요당하지 않게끔 귀족들과 시민들에게 도움을 청했으면 더 좋을 뻔했습니다.

주교(감독) 선출의 두 번째 악한 점은 참사회원들의 선거권을 강탈함과 그 참사회 회원이 되는 자격을 제한하는 것입니다. ... 이러한 두 악행들을 통해 그들은 성령의 길을 가로막고 있습니다. 이는 마치 그들이 “우리들만이 선출권이 있다. 다른 자들은 성령을 받지 못했다!”라고 말하는 것과 같습니다. 또는 그들이 “오직 우리들만 주교가 될 수 있다. 성령께서는 다른 자들에게 그러한 특권을 허락하지 않으셨다!”라고 말하는 것과 같습니다. 그리고 그들이 누군가를 선출이라도 하게 되면, 가장 덕이 있는 자를 뽑아놓은 것이 아니라 그들의 재산을 가장 잘 지켜줄 자를 뽑아놓고, 그들의 악습에 묵종(黙從)할 자를 뽑아놓습니다. 이처럼 부적격자를 선출해 놓아 그들이 모든 악의 근원과 선출된 자가 저지를 모든 직무유기의 근원이 되었습니다. 그들은 위에서 언급된, 선출절차를 규정해 놓은 성경말씀에 불순종하고, “오로지 그와 같은 자들이 (다른 자들보다 높여진,) 자신과 비교될 때 다른 모든 자들은 양들이라 불려지는 고위 성직자들로 선출되어야 합니다”라고 말한 성(聖) 제롬에 불순종합니다. 성(聖) 어거스틴도 말했습니다. “하위 성직 감당하기를 배우지 못한 자가 주교직에 선출되면 안됩니다. 왜냐하면 노를 저을 수 없는 자에게 배 지휘권을 주어서는 안되기 때문입니다.” ... 오 사랑하는 구세주시여! 주께서는 사람들이 가장 좋은 자들을 뽑지 않고 가장 부적합한 자들을 뽑는 것을 보시고 계십니다!

그러나 혹자는 다음과 같이 말하겠지요. “당신은 그 누구도 스스로 성직에 나서면 안 된다고 하셨습니다. 그러나 당신은 또 가장 우수한 자가 선출되어야 한다고 하셨습니다. 그러면 아무도 성직에 나서지 않고 성직자 추천권을 지닌 귀족이나 선출권자들이 가장 우수한 자가 누군지 모를 경우 어떻게 주교나 교구 사제가 선출됩니까?” 그 말에 나는 그 누구도 하나님의 명령이나 계시를 무시하고 스스로 성직에 나서면 안되겠지만, 그럼에도 사람이 성직으로 부름 받으면 그것을 받아들여도 된다고 대답해줍니다. 그러나 그 자는 깨끗한 마음과 의도를 갖고 있어야 합니다. 그 마음은 깨끗하여 하나님 계신 곳에 이를 수 있어 그 자는 그리스도의 양들을 하나님의 법에 따라 그리스도의 길로 인도하며, 그 의도는 깨끗하여 그의 성직을 방해할 수 있는 모든 죄, 특히 교만, 탐욕, 육욕을 몰아냅니다. 셋째로, 그는 성직에 대한 하나님의 뜻을 이루려는 큰 욕망을 갖고, 할 수 있는 대로 그 일을 진척시키는 데 큰 의욕을 보여야 합니다. 그러나 그러한 자를 어디서 발견할 수 있단 말입니까? ...

널리 행해지는 두 번째 종류의 선택은 사람이 (둘 중에) 더 나은 부분을 고르려 할 때 일어납니다. 이런 유의 선택 또한 이중적인 면이 있습니다. 첫째는 신중이라는 게 있습니다. 예를 들어 선한 의도를 가진 자는 자기가 보기에 하나님의 뜻에 더 합당하고 구원사역에 더 적합한 쪽을 택합니다. 선택된 하나님의 자녀들은 성경이 어떻게 선택해야 하는지 특별히 지시하지 않아도 성령의 인도를 받아 택하게 됩니다. ... 그러한 경우 ... 성령의 지도가 절대적으로 필요한데, 가끔은 성인(聖人)들조차도 실수하게 됩니다. 그 실수가 성(聖) 바울과 성(聖) 바나바 사이에 발생하여 바울이 이 길을 바나바는 저 길을 주장하는 일이 벌어졌습니다. 둘 다 위대한 성인(聖人)들이었지만, 그럼에도 그들은 다투고 갈라져 한 사람은 이 나라로 한 사람은 저 나라로 떠났습니다. 이 분쟁의 원인은 성(聖) 바나바가 마가라 하는 집사를 데리고 가길 원했으나 성(聖) 바울은 마가가 전에 그들을 떠나갔었으므로 그를 데리고 가지 말자고 바나바에게 요구한 것입니다. ... 이와 동일한 일이 내게도 있었습니다. 우리의 형제들이 금령(禁令)과 성무(聖務)정지령이 발하여져서 핍박을 당하고 있었을 때 어떤 자들이 나에게 설교를 계속하라 조언을 했고, 다른 자들은 중지하라 조언했습니다. 나는 양측이 다 선한 뜻을 갖고 나에게 조언을 했다고 봅니다. 그러나 조언이 두 가지여서 나는 어느 게 하나님의 뜻에 맞는지 확신이 안 갔습니다. 이러한 경우 하나님께서 인도해주시도록 간절히 자주 그분께 기도드리는 것이 우리에게 필요합니다. ...

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There remains yet an explanation how best to avoid this sin [of simony]. With that in view there is no likelier way than that of conducting episcopal and parochial elections in accordance with the will of God. For thus have the apostles conducted the episcopal election of the one who was to take Judas' place, even though they did not have a special revelation concerning it...

In the same spirit Saint Peter appointed Saint Clement. For the apostles have commonly appointed bishops and priests in such manner; since they had no revelation [concerning the procedure], they nominated two men - Matthias and Joseph - and cast lots in order that the Lord might show which of the two he chose, they should make a nomination of a bishop, with pure intention and without undue favoritism, of several good men; thereupon, they should pray the Lord earnestly that he may indicate if any of them is worthy; or if non is, that he may be pleased to indicate another. But alas! nowadays they strive with one another [for the office], and the people favor their acquaintances, or relatives, or the proud...

Furthermore, that the church should elect [its priests], Saint Jerome confirms as follows: “The Lord has commanded that when the priest is appointed, the congregation also be called [for the purpose]. Hence, the appointment of a priest must be made in the presence of the people - so that they all might see and be certain that only the most outstanding, the most learned, the most holy, and the most proficient in all virtues of all the people be chosen for the priesthood; and [that the choice be made] with the approbation of the people, so that afterwards there would be no retraction or gnawing of conscience.”

... From this pious exposition one may understand how perverse are the practices in regard to the appointment of bishops of our day and our times. For formerly the custom prevailed that either our loving Lord appointed the bishop by means of a revelation or the people ... elected him. But nowadays the power of the people to request or elect a worthy priest is denied them; and a way is thus opened for a avaricious or otherwise dishonorable men to buy people from the pope as if they were cattle, for the material profit of the buyers. The proof of it is afforded by such as have secretly procured papal letters, whereupon they immediately call upon their clergy to contribute toward the expense for the pallium. Some of them have not even received the letters yet and already ask for contributions. ... This is what has happened this year in our own archiepiscopal diocese; some contributed with the purpose of driving out those who preach the Word of God and denounce their sins; others contributed out of fear, that they might suffer no harm, for they had been forbidden to enter their churches until they had paid the money to Simon; and still others, moved by the Holy Spirit, but nevertheless afraid that they might likewise be punished afterwards because they were unwilling to make the contribution, appealed to the pope. But it would have been better had they courageously appealed to God and refused their consent to participate in simony; also, that they appealed to the lords and the city for their aid in not allowing them to be forced into that sin and material loss.

The second perverse practice in episcopal elections is the usurpation of the right of election by the canons, as well as its restriction to a member of their own chapter. ... In both these practices they bar the way of the Holy Spirit, as if they were to say, “We alone are worthy of the choice; the Holy Spirit has not been given to others!” Or as if they were to say, “Only among us is the one worthy of episcopacy; the Holy Spirit has granted that distinction to no one else!” And when they elect someone, they do not choose the most proficient in virtues, but rather one who is best fitted to defend their property and from whom they expect to derive the greatest material profit, as well as who would acquiesce in their vicious customs. Thus, electing an unworthy person, they are the source of all the evil and all the neglect which the elected will commit... They disobey the Scriptures referred to above which specify the election procedure, as well as Saint Jerome who says, “Only such should be chosen prelates - i.e., placed above others - in comparison with whom all others may be called a flock.” And Saint Augustine says, “To the episcopal dignity no one should be elected who has not learned to administer a lower office; for the command of a boat should not be entrusted to a man who cannot wield an oar.” ... O thou dear Saviour! Thou seest that they elect not the best of all, but the poorest!

But some one may say: “You assert that no one should push himself into an office; but on the other hand, you also assert that only the best should be chosen. How, then, shall the bishop or the parish priest be chosen if no one offers himself, and the lord possessing the advowson or the electors do not know the best?” To this I answer that although no one, short of God's command or revelation, should push himself into an office, nevertheless he may accept it when he is called. But he must possess a pure mind and intention: mind, that being lifted up to God he may lead Christ's sheep in His way according to God's law; and intention, in order to cast out every sin which would interfere with his office - especially pride, avarice, and carnality. In the third place, he must have a great longing to fulfill God's will in that office and to advance in it as much as he can. But where can one find such a person? ...

The second kind of election obtains when a man inclines to choose the better part [of two alternatives]. This kind of election is also twofold: the first is called prudent, as when a man of good intentions chooses the part which appears to him more in accord with God, or more conductive to salvation. The elect sons of God are thus led in their choices by the Holy Spirit, although the Scriptures do not specifically indicate how they should act. ... And in such cases ... there is so great a need for the direction of the Holy Spirit that even saints may sometimes err. For it has occurred between Saint Paul and Saint Baranbas that Paul thought one way and Barnabas another; for although both were great saints, they nevertheless quarreled and separated from each other, one departing for one country, and the other for another. [The cause of this quarrel] was that Saint Barnabas wished to take along a deacon named Mark, while Saint Paul besought Barnabas not to take him, since he [Mark] had left them on a former occasion. ... The same has likewise occurred to me, that when our brethren were overtaken by persecution, for interdicts and stopping of divine services had been imposed, some advised me to continue preaching, while others counseled against the continuance. I felt that both parties counseled me with good intention; but because of the two kinds of advice, I was uncertain which was according to the will of God. In such cases it is necessary for a man to pray to God earnestly and often that He may be pleased to guide him. ...