번역물

에라스무스의 글 >7<

stevision 2012. 12. 3. 09:01

제1부: 자유 선택력을 뒷받침하는 성경 구절들


나는 이 책의 반을 썼습니다. 거기서 내가 독자에게 이러한 문제들에 관해서는, 특별히 군중들 앞에서는, 지나치게 미신에 사로잡힌 것처럼 논쟁하지 않는 게 좋다고만 말했는데, 그것은 그 부분에서는 지금 내가 준비하고 있는 논증과 같은 것이 불필요했기 때문이고, 이는 부싯돌이 부딪칠 때 불이 나오듯 성경 말씀들을 비교함으로 진리가 모든 곳에서 편만해지길 바랬기 때문입니다.


[자유 선택력의 정의(定義)와 집회서(외경에 속한 경전) 15:14-17 말씀 검토]


먼저 성경에 자유 선택력을 말해주는 것 같은 구절들이 많이 있다는 것은 부인할 수 없는 사실입니다. 다른 한편, 다른 구절들은 그것을 완전히 제거하고 있습니다. 그럼에도 성경이 스스로와 상충할 수 없다는 것도 분명한 사실인데, 그 이유는 전 과정들이 동일한 성령으로 말미암았기 때문입니다. 그렇다면 첫째로 우리는 우리의 입장을 확증하는 말씀들을 알아보고, 그 다음에 우리는 반대의 견해에 이바지하고 있는 말씀들을 분석할 것입니다. 이 경우 우리는 자유 선택력을 ‘한 인간을 영원한 구원에 이르게 하는 일들에 전념할 수 있게 하거나, 그것들을 거절하게 하는 인간 의지의 능력’이라 정의합니다.

자유 선택력을 지원하는 구절 중에는 보통 집회서, 즉 시락의 지혜서 15장 14-17 말씀을 제일 중요한 것으로 봅니다:

“태초에 주께서 인간을 만드셨을 때 인간이 자유의지를 갖도록 하셨다.

주께서는 당신의 명령들과 교훈들을 주셨다. 네가 명령들을 지키고, 영원히 충실하면, 그것들이 너를 지킬 것이다.

주님께서는 네 앞에 불과 물을 놓아 주셨으니 손을 뻗쳐 네 마음대로 택하여라.

사람 앞에는 생명과 죽음, 선과 악이 놓여 있다. 어느 쪽이든 그가 원하는 대로 받을 것이다.(참고: 공동번역 성서)”

나는 그 누구도, 제롬이 지적했듯이, 그리스도의 교회가 공동의 의견일치 가운데 이 경전을 자신들의 정경으로 받아들인 이후 그것이 히브리인들의 정경으로 공식적으로 받아들여지지 않았다는 이유를 들어 이 경전의 권위를 거부할 거라 생각하지 않습니다. 나는 또한 히브리인들이 솔로몬의 잠언이나 아가서를 자신들의 정경으로 받아들이면서도 이 경전은 받아들이지 않았어야 할 근거를 찾지 못하겠습니다. 그리고 마지막 두 성경인 에스드라, 그리고 다니엘(외경)에 나오는 이야기인 수산나, 벨, 용, 그리고 유딧, 에스더(외경)에 대해 말하자면, 이 경전들을 신중히 읽은 자마다 왜 그것이 정경으로 받아들여지지 않고 성문집(聖文集)으로 분류되었는지 쉽게 이해하실 것입니다. 하지만 이 경전(집회서)에는 독자의 마음을 불편케 하는 그러한 유(類)의 것이 없습니다. 그러므로 이 집회서 말씀은 인류의 머리인 아담이 무엇을 취하고 무엇을 버려야하는지를 분별하는 부패하지 않은 이성을 부여받은 채 창조되었다고 선언합니다. 그러나 의지라는 게 추가되었는데, 그것 역시 부패하지 않았음에도 자유로워 스스로 선에서 돌이켜 악으로 향할 수 있었습니다. 루시퍼와 그의 도당이 그들의 창조주를 거부하기 전에 창조된 천사들도 그와 동일한 상태였습니다. 타락한 자들에게 의지는 너무 철저히 부패하여 그들이 더 나은 상태로 되돌아갈 수 없었으나, 신의를 지킨 자들에게 그들의 의지는 확고히 선한 상태에 있어서 그 이후에 악으로 향할 수 없었습니다.


Part I. Scripture Passages That Support Free Choice


I have completed half of this book, in which, If I do but persuade the reader that it would be better not to contend too superstitiously about things of this kind, particularly before the multitude, there is no need for the kind of argument for which I now gird myself, in the hope that truth may everywhere prevail, by comparison of Scriptures, as fire come from striking flint.


Definition of Free Choice and Discussion of Ecclesiasticus 15:14-17


In the first place, it cannot be denied that there are many places in the Holy Scriptures which seem to set forth free choice. on the other hand, others seem to take it wholly away. Yet it is clear that Scripture cannot be in conflict with itself, since the whole proceeds from the same Spirit. First, then, we shall survey those passages which confirm our position; then we shall try to resolve those which seem to make for the opposite point of view. By free choice in this place we mean a power of the human will by which a man can apply himself to the things which lead to eternal salvation, or turn away from them.

Among the texts that support free choice, priority is usually given to a passage in the book called Ecclesiasticus, or the Wisdom of Sirach, ch. 15(:14-17):

“God made man from the beginning, and left him in the hand of his own counsel.

He added his commandments and percepts. If thou wilt observe the commandments, and keep acceptable fidelity forever, they shall preserve thee.

He hath set water and fire before thee; stretch forth thine hand for which thou wilt.

Before man is life and death, good and evil; that which he shall choose shall be given him.”

I do not think anyone will object against the authority of this work that, as Jerome points out, it was not formerly received into the canon of the Hebrews, since the Church of Christ has received it into its canon with common consent, nor do I see any reason why the Hebrews should have thought fit to exclude this from their canon when they accept The Proverbs of Solomon and The Song of Songs. And as for the last two books of Esdras, the story in Daniel of Susanna, Bel and the Dragon, Judith, Esther, anyone who reads those books carefully will easily see why they were not received as canonical, but counted among the Hagiographa. Yet in this work, there is nothing of that kind to disturb the reader. This passage, therefore, declares that Adam, the head of or race, was so created as to have an uncorrupted reason which could discern what should be sought and what avoided. But there was added will, also incorrupt but nevertheless free so that it could turn itself from good and incline toward evil. In the same state were the angels created before Lucifer and his companions renounced their Creator. In those who fell, the will was so thoroughly perverted that they could not return to better things, while in those who remained faithful, their will was so established in good that it could not henceforth turn aside into iniquity.

'번역물' 카테고리의 다른 글

에라스무스의 글 >9<  (0) 2012.12.03
에라스무스의 글 >8<  (0) 2012.12.03
에라스무스의 글 >6<  (0) 2012.12.03
에라스무스의 글 >5<  (0) 2012.12.03
에라스무스의 글 >4<  (0) 2012.12.03