번역물

에라스무스의 글 >10<

stevision 2012. 12. 3. 09:04

[자유 선택력을 의미하고 있는 다른 구약 말씀들]


그러므로 하나님께서 에덴에서 “내 계명을 지켜라, 그러면 네가 살 것이다, 그렇지 않으면 너는 죽을 것이다”, “악을 조심하라. 선을 택하라” 하시며 생명과 죽음의 선택을 반포하셨듯이, 창4:6-7에서 하나님께서는 가인에게 “네가 분함은 어찜이며 안색이 변함은 어찜이뇨? 네가 선을 행하면 왜 받아들여지지 않겠느냐? 네가 선을 행치 아니하면 죄가 문에 엎드리느니라. 죄의 소원은 네게 있으나 너는 죄를 다스릴찌니라” 말씀하셨습니다. 그분께서는 가인 앞에 그가 선한 것을 택하는 의지력을 보이면 보상을, 그가 악을 좇기를 더 좋아하면 형벌을 제시하십니다. 그리고 그분께서는 악을 향한 의지의 움직임은 극복될 수 있음과 그것이 죄를 초래하는 필연성을 유발하지도 않음을 보이십니다. 그리고 이 성경 말씀들과 일치하는 것이 바로 하나님께서 모세에게 하신 말씀입니다: “내가 네 앞에 생명의 길과 사망의 길을 두었다. 선을 택하고 그 안에서 삶의 길을 가라.” 어떻게 더 분명히 설명될 수 있습니까? 하나님께서는 선한 것과 악한 것을 보이시고, 죽음과 생명이라는 구별된 보상을 보이시고, 인간에게는 선택의 자유를 주셨습니다. 이쪽 저쪽 방향을 향할 수 있는 능력이 없는데도 “선택하라” 하는 것은 웃기는 일입니다. 이는 마치 교차로에 서 있는 자에게, 그에게 오직 한 쪽만 개방되었는데도, “이 두 길들이 있으니 네가 좋아하는 길을 가라” 말하는 것과 같습니다. 신명기 30:15-19 말씀도 말합니다: “보라 내가 오늘날 생명과 복과 사망과 화를 네 앞에 두었나니. 곧 내가 오늘날 너를 명하여 네 하나님 여호와를 사랑하고 그 모든 길로 행하며 그 명령과 규례와 법도를 지키라 하는 것이라. 그리하면 네가 생존하며 번성할 것이요, 또 네 하나님 여호와께서 네가 가서 얻을 땅에서 네게 복을 주실 것임이니라. 그리하면 네가 생존하며 번성할 것이요, 또 네 하나님 여호와께서 네가 가서 얻을 땅에서 네게 복을 주실 것임이니라. 그러나 네가 만일 마음을 돌이켜 듣지 아니하고 유혹을 받아서 다른 신들에게 절하고 그를 섬기면, 내가 오늘날 너희에게 선언하노니 너희가 반드시 망할 것이라. 너희가 요단을 건너가서 얻을 땅에서 너희의 날이 장구치 못할 것이니라. 오늘날 내가 생명과  사망과 복과 저주를 네 앞에 두었은즉 너와 네 자손이 살기 위하여 생명을 택하라.”

여기서 당신은 “너희 앞에 두었다”라는 말씀을 듣고, “택하라”는 말씀을 듣고, “돌이켜”라는 말씀을 듣는데, 만약 인간의 의지가 선(善)을 향하여 자유롭지 못하고 오직 악을 향하여만 자유롭다면 그러한 말씀들은 대단히 부적합한 경우가 됩니다. 그렇지 않다면 이 상황은, 묶여있어서 손을 왼쪽으로만 움직일 수 있는 자에게 “당신 오른쪽에 극상품 포도주가 있고 왼쪽에는 독약이 있으니, 원하는 것을 고르시오”라고 말하는 것과 같습니다!

우리의 주장은 이사야 1장 19-20절 말씀에서 동일한 주님께서 다음과 같이 하신 말씀과 불일치하지 않습니다: “너희가 즐겨 순종하면 땅의 아름다운 소산을 먹을 것이요, 너희가 거절하여 배반하면 칼에 삼키우리라.” 만약 정말로 인간 안에 선(善)을 향한 자유 선택력이 없다면, 혹은 혹자가 말하듯, 선이나 악에 대한 자유가 없다면, “너희가 즐겨(기꺼이)”라든가 “너희가 거절하면”이 무슨 의미가 있습니까? “내가 원하면(할 의지를 일으키면)”이나 “내가 거절하면”이라 말했다면 더 일관성이 있었겠지요. 그리고 이러한 것들 대부분이 죄인들에게 해진 말씀이기 때문에, 우리가 이것(즐겨 하거나 거절하는 행위)을 의지보다는 사고 활동이나 영혼의 운동이라고 부르기를 선호하지 않으면서 어떻게 우리가 그 죄인들에게 어떤 방식으로든 선을 택할 자유가 있는 의지 또한 있다는 것을 부인할 수 있는지 나는 모르겠습니다. 왜냐하면 의지는 결단을 의미하고 판단으로부터 탄생해 나오기 때문입니다. 그래서 그 동일한 선지서에 나오는 말씀입니다: “네가 물으려거든 물으라. 너희는 돌아올지니라(사21:12).” 당사자들 안에 돌아갈 능력이 없다면 돌아오라와 같은 권고가 무슨 의미가 있습니까? 그것이 끊을 수 없는 사슬에 묶인자에게 “분발해서 내게 와 나를 따르라” 말하는 격이 아닙니까?

그리하여 동일한 선지서 43(45:20, 27)도 “너희는 모여 오라. ... 내게로 돌아와 구원받으라”, 52:1-2에도 “깰찌어다, 깰찌어다 ... 티끌을 떨어버릴찌어다 ... 네 목의 줄을 풀찌어다 ...” 말하고 있고, 예레미야는 15:19에서 “네가 만일 돌아오면 내가 너를 다시 이끌어서 내 앞에 세울 것이며 네가 만일 천한 것과 귀한 것을 구분하면 너는 내 입같이 될 것이라”라고 했고, 그가 “네가 구분하여”라고 말했을 때 그는 선택의 자유를 말하고 있습니다. 스가랴는 훨씬 더 분명히 자유선택의 노력과 그 노력에 응답하는 은혜를 보여주고 있습니다: “만군의 주께서 말씀하시길, 내게로 돌아오라 하셨고, 주께서 말씀하시길 그러면 나도 너희에게 되돌아갈 것이다.” 에스겔 18장 21에 하나님께서 이와 같이 말씀하십니다: “그러나 악인이 만일 그 행한 모든 죄에서 돌이켜 떠나 의를 행하면”. 계속 이어지는 말씀입니다: “그러나 의인이 돌이켜 그 의에서 떠나서 범죄하고”. 모든 경우 “돌이켜 ... 행하고 ... 수행하고 ...”라는 단어가 선이나 악을 행하는 문제에서 거듭 반복되고 있습니다. 도대체 그 누가 사람이 그 어떤 것도 행할 수 없고 오직 은혜의 작용만 수용해야 한다고 합니까? 하나님께서 “너희는 모든 죄악을 버리라(겔18:31)” 말씀하십니다. 그리고 또 “이스라엘 족속아, 너희가 어찌 죽고자 하느냐?”, “나는 악인의 죽는 것을 기뻐하지 아니한다. 돌이켜 내게 오라(겔33:11)” 말씀하십니다. 선하신 주님께서 당신 자신이 그분의 백성 안에서 역사하신 그분의 백성의 죽음을 개탄해 하십니까? 그분께서 우리의 죽음을 원하지 않으시고 그럼에도 우리가 죽는다면, 그 죽음은 우리의 의지에 책임이 돌려질 수 있습니다. 그러나 선이나 악을 행할 수 없는 자에게 당신이 무슨 책임을 물을 수 있습니까? 자신들의 행동을 제어 못하는 자들에게는 시편 기자가 “악을 버리고 선을 행하며 화평을 찾아 따를찌어다(시34:11)”라는 비밀스런 노래를 헛되이 부르는 거지요.

그러나 성경 전체가 이런 권고의 말씀을 주고 있는데 이런 유의 말씀들을 그토록 많이 제시한들 무슨 소용입니까?


(욜2:12) “마음을 다하여 내게로 돌아오라.”

(욘3:8) “각기 악한 길에서 떠나라.”

(사46:8) “너희 패역한 자들아, 그것을 기억하라.”

(렘26:3) “그들이 각각 그 악한 길에서 떠나게 하라. 그리하면 내가 그들의 악행으로 인하여 재앙을 그들에게 내리려 하던 뜻을 돌이키리라.”

(렘26:4) “너희가 나를 청종치 아니하며, 내 법을 행치 아니하면.”


이렇게 성경의 거의 대부분은 단지 개심(改心), (말씀의) 적용, 더 나은 것을 향한 노력만을 말합니다. 일단 당신이 선이나 악을 행함이 필연성에 기인한다고 인정하게 되면 그러한 모든 것들은 무용지물이 됩니다.

그에 못지 않게 모든 약속들, 모든 경고들, 모든 훈계들, 모든 질책들, 모든 권고들, 축복들, 저주들, 그러한 모든 것들이 돌이켜 더 나은 것들로 향해가거나 그것들을 거부하는 자들에게 헛된 것들이 될 것입니다.


(출처가 불분명함) “죄인에게는 항상 괴로움을 줄 것이다.”

(출32:9) “내가 이 백성을 보니 목이 곧은 백성이로다.”

(미6:3) “오 내 백성아 내가 무엇을 네게 행하였느냐? 내 백성이 내 말을 버렸다.”

(시81:13) “내 백성이 나를 청종하며 이스라엘이 내 도 행하기를 원하노라!”

(시34:12-13) “좋은 날 보기 원하는 자는 혀를 악에서 금할찌어다.”


“보기 원하는 자”라는 표현은 자유 선택력을 의미할 수 있습니다. 그게 아니라면 그러한 말씀들이 독자들로 하여금 다음과 같이 질문하도록 만들지 않겠습니까?: “왜 주님께서는 주님 자신의 의지로 결정된 것이라는 조건으로 내걸고 약속을 주십니까? 왜 주님께서는 선이든 악이든 내 안에 있는 것을 주님께서 막무가내로 내 안에서 이룩해 놓으시고도 훈계를 하십니까? 왜 주님께서는 주께서 내게 주신 것을 지키는 것과 주께서 내 안으로 보내주시는 죄악을 차단하는 것이 나의 능력 밖인데도 꾸짖으십니까? 그 모든 것이 주님께 의존하고 주님의 기쁨을 향하여 가는데 왜 주님께서는 사람들에게 간절히 바라십니까? 모든 것이 주님께서 하신 일이라면 내가 선을 행하기라도 한 것처럼 왜 복을 주십니까? 필연성에 의해 내가 죄를 범했다면 왜 주님께서는 저주하십니까? 명해진 바를 사람이 어떤 식으로든 지킬 수 없다면 수많은 명령들이 다 무슨 소용이 있습니까?”

세상에는 사람이 믿음과 사랑이라는 은사로 말미암아 의롭다 인정받더라도 어떤 계명도 지킬 능력이 없고, 모든 선한 일들은 육체 가운데 행해진 것들이므로 하나님께서 그분의 자비를 통하여 그들의 믿음을 위하여 용서하지 않으셨다면 파멸로 끝났을 거라 생각하는 자들이 있습니다. 그렇지만 주께서 모세를 통해 하신 말씀은 명해진 것이 우리 안에 심겨졌을 뿐만 아니라 그것이 행하기 쉬운 것이라 합니다. 그분의 말씀입니다:


“내가 오늘날 네게 명한 이 명령은 네게 어려운 것도 아니요 먼 것도 아니라. 하늘에 있는 것이 아니니 네가 이르기를 누가 우리를 위하여 하늘에 올라가서 그 명령을 우리에게로 가지고 와서 우리에게 들려 행하게 할꼬 할 것이 아니요, 이것이 바다 밖에 있는 것이 아니니 네가 이르기를 누가 우리를 위하여 바다를 건너가서 그 명령을 우리에게로 가지고 와서 우리에게 들려 행하게 할꼬 할 것도 아니라. 오직 그 말씀이 네게 심히 가까워서 네 입에 있으며 네 마음에 있은즉 네가 이를 행할 수 있으리라(신30:11-14).”


그리고 여전히 모세는 신명기에서 가장 큰 계명을 말하고 있습니다: “네 온 맘과 뜻을 다해 네 하나님이신 주님을 사랑하라(의지하라)”. 그리고 “네가 들으면”, “네가 지키면”, “네가 돌이켜오면”이라는 말들이 우리 안에 그러한 것들을 하는 능력이 전혀 없다면 무슨 의미가 있겠습니까?


나는 힘들여 이런 종류의 수많은 구절들을 인용하는 것을 계속하지는 않을 것입니다. 왜냐하면 신구약에 그러한 구절들로 꽉 차 있어서 그것들을 찾으려는 자는, 사람들 말처럼, 바다에서 물을 찾는 격이 될 것이기 때문입니다. 그리하여 전술했다시피 내가 지금까지 토론의 주제로 삼았던 마지막 두 견해들(자유 선택력을 부인하는 견해들)을 당신이 받아들이면 성경의 많은 부분들은 그 힘을 잃게 될 것입니다. 성경 안에 어떤 우연성이나 심지어 가변성(可變性)까지도 하나님의 속성으로 돌리는 몇몇 구절들이 있습니다. 그러한 구절들이 예레미야 18장 8-10에 나옵니다:


“만일 나의 말한 그 민족이 그 악에서 돌이키면 내가 그에게 내리기로 생각하였던 재앙에 대하여 뜻을 돌이키겠고, 내가 언제든지 어느 민족이나 국가를 건설하거나 심으리라 한다고 하자. 만일 그들이 나 보기에 악한 것을 행하여 내 목소리를 청종치 아니하면 내가 그에게 유익케 하리라 한 선에 대하여 뜻을 돌이키리라.”


그러나 우리가 유념해야 할 것은, 하나님께 가변성이 없기 때문에, 다른 곳에서도 빈번히 그랬듯이 바로 여기서 성경이 인간의 언어 방식대로 말하고 있다는 것입니다. 우리가 돌이켜 더 나은 것들로 향할 경우 그분께서 우리에게 은총을 베푸심으로 우리를 명예롭게 만드실 때 그분께서는 진노하셨다가 호의적이신 분으로 묘사되십니다. 또 악한 길로 떨어지는 자들에게 그분께서 벌을 주시고 괴로움을 주실 때 그분께서는 호의적이셨다가 진노하시는 분으로 묘사됩니다. 왕하20:1에서 히스기야가 “네가 죽고 살지 못하리라”는 말씀을 들었고, 그리고 그의 눈물이 있은 후 그는 동일한 선지자가 “내가 네 기도를 들었고 네 눈물을 보았노라. 내가 너를 낫게 하리라(왕하20:5)” 하는 말을 들었습니다. 마찬가지로, 삼하12:10에서 다윗은 나단을 통해 하시는 하나님 말씀 “그러므로 이제 네 집에서 칼이 절대 떠나지 않을 것이다”를 들었으나, 그가 “내가 주께 범죄했나이다”라고 했을 때 그는 “주께서도 당신의 죄를 사하셨나니 당신이 죽지 아니하리다”라는 완화된 판결을 들었습니다. 이와 같은 구절들에서 비유 언어의 사용은 하나님의 가변성을 말하고 있는 게 아닙니다. 그러므로 우리 안에 이리 저리 향할 수 있는 의지가 존재한다는 결론을 피할 수 없습니다. 만약 인간의 의지가 필연적으로 악으로 향해 있다면 왜 죄가 부가됩니까? 만약 필연적으로 인간의 의지가 선으로 향해 있다면 왜 우리가 받아야 할 추가적인 은혜가 없음에도 하나님께서 진노하셨다가 호의적이 되시지요?


Further Old Testament Passages Implying Free Choice


Just as God, therefore, set forth in Paradise the choice of life and death, “Obey my commandment and you shall live; if not, you shall die”; “Beware of evil, choose what is good,” so in Gen. 4(:6-7), God said to Cain: “Why are you angry, and why has your countenance fallen? If you do well, will you not be accepted? And if you do not do well, sin is couching at the door; its desire is for you, and you must master it.” He sets before him a reward if he wills to choose what is good and punishment if he prefers to follow the evil. And he shows that the movement of the will toward evil can be overcome, nor does it brings a necessity to sin. And with these texts agrees what God said to Moses: “I have set before your face the way of life and the way of death. Choose what is good and walk in it.” What could be put more plainly? God shows what is good, what is evil, shows the different rewards of death and life, leaves man freedom to choose. It would be ridiculous to say, “Choose,” if the power of turning one way or the other were not present, as though one should say to man standing at a crossroad: “You see these two roads, take which you like” ...when only one was open to  him! Deuteronomy 30(:15-19), adds: “See, I have set before you this day life and good, death and evil. If you obey the commandments of the Lord your God which I command you this day, by loving the Lord your God, by walking in his ways, and by keeping his commandments and his statutes and his ordinances, then you shall life and multiply, and the Lord your God will bless you in the land which you are entering to take possession of it. But if your heart turns away, and you will not hear, but are drawn away to worship other gods and serve them, I declare to you this day, that you shall perish; you shall not live long in the land which you are going over the Jordan to enter and possess. I call heaven and earth to witness against you this day, that I have set before you life and death, blessing and curse; therefore choose life, that you and your descendants may live.”

Here again you hear the words “set before you,” you hear the word “choose,” you hear the words “turns away,” which would be quite inappropriate if the will of man were not free toward the good, but only toward evil. Otherwise, it would be as if one were to say to a man so bound that he could only raise his hand to the left: “See, you have the best wine at your right hand, you have poison on your left - choose which you will”!

Nor is that word inconsistent with these which the same Lord speaks in Isaiah (1:19-20): “If you are willing and obedient, you shall eat the good of the land; but if you refuse and rebel, you shall be devoured by the sword.” If there  really is no power in  man of free choice toward good, or, as some say, no freedom either for good or ill, what do these words mean: “if you are willing”; “if you refuse”? It would be more consistent to say, “if I am willing”; “if I refuse,” and, as most of these things are said to sinners, I do not see how one can avoid attributing to them also a will in some way free to choose good, unless we prefer to call this an action of thought or a movement of the soul rather than will, since the will implies decision and is born from the judgment. Thus it is said in the same prophet: “If you will inquire, inquire; turn and come”(Isa. 21(:12)). What  would be the point of such an exhortation, to turn and come, if those who are in question have no such power in themselves? Would it not be like saying to one bound in chains which he would not break: “Bestir ourself and come and follow me.”

So also in the same prophet, ch. 43(45:20, 27): “Assemble yourselves together  and come ... Turn to me and be saved,” and also in ch. 52(:1-2): “Awake, awake ... shake yourself from the dust ... loose the bonds from your neck ...,” and Jeremiah says, ch. 15(:19): “If you return, I will restore you, and you shall stand before me. If you separate what is precious from what is worthless, you shall be as my mouth”; when he says, “If you separate,” he indicates a liberty of choice. Still more clearly Zechariah shows the effort of free choice, and the grace which responds to this effort: “Return to me, says the Lord of Hosts, and I will return to you, says the Lord.” In Ezek. 18(:21), God speaks thus: “But if a wicked man repents of all his sins which he has committed and does what is right.” And farther on: “But if a righteous man turns sway from his righteousness and commits iniquity”; in every case the word: “turns away ... has done ... has performed ...” are repeated again and again in the matter of doing good or evil, and where are those who deny that man can do anything, but must only suffer the action of grace? “Cast away from you all transgressions,” says God (Ezek. 18:31). And again: “Why will you die, O house of Israel?”; “I desire not the death of the wicked; return and come” (Ezek. 33:11). Does the good Lord deplore the death of his people which he himself works in them? If he does not will our death and if we nonetheless perish, it is to be imputed to our own will. But what can you impute to a man who can do nothing either good or ill? For those who have no kind of control over their actions, the psalmist sings his mystic chant in vain (Ps. 34:14): “Depart from evil, and do good; seek peace, and pursue it.”

But to what use is it to rehearse so many texts of this kind, when the whole of the Holy Scriptures sets forth this kind of exhortation?


(Joel 2:12) “Return to me with all your heart.”

(Jonah 3:8) “Let everyone turn from his evil way.”

(Isa. 46:8) “Recall it to mind, you transgressors” (“Prevaricatores reddite ad cor”).

(Jer. 26:3) “Let everyone turn from his evil way, that I may repent of the evil which I intend to do to them because of their evil doings.”

(Jer. 26:4) “If you will not listen to me, to walk in my law.”


Thus almost the whole of Scripture speaks of nothing but conversion, application, and striving after better things. All these go for nothing if once you admit that doing good or bad comes by necessity.

Not less vain will be all those promises, all those threats, all those expostulations, all those reproaches, exhortations, blessings, and curses to those who have turned to better things or who have refused them.


(Ref. uncertain) “The sinner shall have groaning at all times.”

(Ex. 32:9) “I have seen this people, and behold, it is a stiff-necked people.”

(Micah 6:3) “O my people, what have I done to you? My people have cast away my judgments.”

(Ps. 81:13) “O that my people would listen to me, that Israel would walk in my ways!”

(Ps. 34:12-13) “Who would see good days, let him refrain his lips from evil.”


The expression “Who would see” can notes free choice. If it were not so, would not such texts force the reader to ask: “Why do you promise upon condition, what is decided by your own will? Why do you expostulate when whatever is in me of good or evil you accomplish in me willy-nilly? Why do you reproach, when it is not in my power to guard what you have given me, or to exclude the ill which you send into me? Why do you entreat, when it all depends on you and turns on your good pleasure? Why do you bless, as though I had performed a good work when whatever is done is your work? Why do you curse if I have sinned by necessity? What end do all the myriad commandments serve if it is not possible for man in any way to keep what is commanded?”

There are those who deny that man, although justified by the gift of faith and love, is able to fulfill any precepts, but that all good works, since they are done in the flesh, would lead to damnation if God did not pardon them through his mercy, for the sake of their faith. Yet the word that the Lord spoke through Moses declares that not only what is commanded is implanted in us but that it is like going downhill, as he says:


“This commandment which I command you this day is not above you, neither is it far off. It is not in heaven, that you should say, ‘Who can go up for us to heaven, and bring it to us, that we may hear it and do it?’ Neither is it beyond the sea, that you should say, ‘Who will be able to go over the sea for us, and bring it to us, that we may hear it, ad do it?’ But the word is very near you; it is in your mouth and in your heart, so that you can do it.” (Deut. 30:11-14.)


And yet there he is speaking of the greatest commandment of all: “That you turn to the Lord your God with all your heart and with all your soul,” and what does this mean: “If, however, you will hear”; “if you will keep”; “if you will return” if none of these things is in any way in our power?


I will not bother to go on with more copious citations of this kind, since the books of both Testaments are so amply filled with such that he who labors to find them out will, as they say, be looking for water in the sea. Thus, as I said, the greater part of Scripture will seem to lose its force if you take the last or the penultimate opinion I have been discussing. It is true that there are some passages in the Scriptures which seem to attribute a certain contingency and even mutability to God. Of such is that of which we read in Jer. 18(:8-10):


“And if that nation, concerning which I have spoken, turns from its evil, I will repent of the evil that I intended to do to it. And if any time I declare concerning a nation or a kingdom that I will build and plant it, and if it does evil in my sight, not listening to my voice, then I will repent of the good which I had intended to do to it.”


But we must not forget that here the Holy Scripture is speaking after the manner of men, as in other places also it does quite often, since there is no mutability in God. But he is said to become propitious after being angry, when he honors us with grace upon our return to better things, and, on the other hand, after being propitious he becomes angry, when he punishes and afflicts those who fall back into evil ways. Again, in II Kings 20(:1), Hezekiah hears: “For you shall die, you shall not live,”and then, after his tears, he hears by the same prophet: “I have heard your prayer, I have seen your tears; behold, I have healed you” (II Kings 20:5). Similarly, in II Sam. 12(:10) David hears through Nathan from the Lord: “Now therefore the sword shall never depart from your house,” but when he has said: “I have sinned against the Lord,” he hears the milder judgment: “The Lord also has put away your sin; you shall not die.” In passages like this a figurative use of language excludes mutability from God, so it is impossible to avoid the conclusion that there is in us a will that can turn one way or the other: or, if of necessity it is bent toward evil, why is sin imputed? If of necessity it is turned toward the good, why should God from being angry become propitious when there is no further grace due to us?

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