번역물

에라스무스의 글 >13<

stevision 2012. 12. 3. 09:06

제2부: 자유 선택력에 배치(背馳)되는 듯한 성경 말씀


이제 우리의 견해와 다른 쪽을 지지하고 자유 선택력을 완전히 배제하는 듯한 성경 구절들을 살펴봅시다. 성경에 이러한 구절들이 상당히 있는데, 그 중에서도 특출한 것 둘이 있습니다. 언뜻 봤을 때에는 바울이 우리의 행위(공로)나 자유 선택의 능력에 그 아무 것도 돌리지 않는 것처럼 문제를 다루고 있습니다.


[출9:12; 롬9:17 : 바로의 마음을 강퍅하게 하심]


그 한 말씀이 바로 출9:12이고, 바울이 롬9;17에서 이것을 다루고 있습니다: “그러나 주께서 바로의 마음을 강퍅케 하셨으므로 그들을 듣지 아니하였으니(출9:12)”, 그리고 “내(하나님)가 너(바로)를 세웠음은 나의 능력을 네게 보이고 내 이름이 온 천하에 전파되게 하려 하였음이니라(출9:16).” 바울은 그와 비슷한 출33:19절 말씀을 사용하여 그것을 다음과 같이 설명합니다: 하나님께서 모세에게 말씀하셨습니다: “나는 은혜 줄 자에게 은혜를 주고 긍휼히 여길 자에게 긍휼을 베푸느니라(출33:19).” 또 한 말씀은 말라기 1장에 나오는 말씀이고, 바울이 로마서 9장에서 그것을 다루고 있습니다: “주께서 ‘그(에서)가 야곱의 형제가 아니더냐? 그럼에도 나는 야곱을 사랑하고 에서를 미워했다’ 말씀하셨습니다.” 이 말씀을 바울은 다음과 같이 설명합니다: “그 자식들이 아직 나지도 아니하고 무슨 선이나 악을 행하지 아니한 때에 택하심을 따라 되는 하나님의 뜻이 행위로 말미암지 않고 오직 부르시는 이에게로 말미암아 서게 하려 하사 리브가에게 이르시되 큰 자가 어린 자를 섬기리라 하셨나니, 기록된 바 내가 야곱은 사랑하고 에서는 미워하였다 하심과 같으니라(롬9:11-13).” 하지만 공의로우실 뿐만 아니라 선하신 하나님께서 사람의 마음을 강퍅케 하시어 그 자의 악행을 수단으로 자신의 능력을 나타내려하신다는 말이 나오게 됨이 불합리해 보였기 때문에, 오리겐은 그의 Peri archon(시작들에 관하여)라는 저술의 제 3권에서 그 난제를 다음과 같이 설명합니다. 즉 그는 강퍅케 하는 계기가 하나님으로부터 기인하지만, 그분께서는 그것에 대한 비난을, 회개의 계기가 되어야 할 것들을 통해 자신의 악행으로써 더욱 강퍅해진 바로에게 책임으로 돌리실 거라고 말합니다. 이는 마치 동일한 비가 농지에 내리면 좋은 수확을 내고 경작되지 않는 땅에 내리면 가시와 엉겅퀴를 내듯, 또 동일한 해의 영향력이 밀랍은 녹이지만 진흙은 굳게 하듯이, 죄인을 관대히 대하는 하나님의 관용이 어떤 자들에게는 회개의 길로 인도하고, 어떤 자들에게는 더 고집스럽게 악행을 계속하게 만든다는 것입니다. 그러므로 그분께서는 그분의 선하심을 인정하고 회개하는 자들에게는 자비로우시지만, 회개할 기회가 주어졌음에도 그분의 선하심을 무시하고 악한 길을 고집하는 자들은 마음이 강퍅해집니다. 그러한 비유에서 하나님께서는 단순히 계기만 제공하는 작인(作因)으로 묘사되시는데, 그 비유는 아버지가 자기 아들이 잘못했을 때 즉시 벌하지 않은 자신을 책망하며 그 아들에게 “내가 너를 망쳐놓았구나” 하는 말과 같은 표현입니다. 이사야도 63장 17절에서 이와 비슷한 비유를 사용합니다: “오 주님, 어찌하여 우리로 주의 길에서 떠나게 하시며 우리의 마음을 강퍅케 하사 주를 경외하지 않게 하시나이까?” 제롬은 오리겐의 해석에 따라 이 말씀을 다음과 같이 설명합니다: 하나님께서 죄인을 즉시 벌하지 않으실 때 (그 죄인을) 강퍅케 하신 것이고, 고통을 가하심으로 회개케 하실 때 자비를 보이신 것입니다. 그리하여 그분께서는 호세아서에서 노하시며 말씀하십니다: “너희 딸들이 행음하더라도 내가 벌하지 않을 것이다(호4:14).” 다른 한편 그분께서는 시89:32에서 자비로우시게도 매를 대십니다: “내가 지팡이로 저희 범과를 다스리며 채찍으로 저희 죄악을 징책하리로다.” 예레미야도 같은 비유를 사용하여 말합니다: “오 주님, 주께서 나를 속이셨으므로, 내가 주께 속았습니다. 주께서는 나보다 더 강하셔서 나를 이기셨습니다(표준새번역 성경).” (본문의 ‘속이다’는 ‘설득하다’나 ‘유혹하다’로도 번역됨. 역주.) 하나님께서 죄에서 즉시 끄집어 내지 않으실 때 유혹하시는 것으로 묘사되시고, (이는 오리겐의 견해인데,) 그러한 중에 그분께서는 좀 더 완전한 건강으로 이끄십니다. 이는 마치 경험이 많은 의사가 상처에서 고름이 나와서 완전한 치료가 되게 하기 위해 그 상처가 너무 일찍 상흔을 남기고 아무는 것을 바라지 않는 것과 같습니다. 그리고 오리겐은 주께서 “이를 위해 내가 너를 만들었다”가 아니라 “이를 위해 내가 너를 세웠다” 말씀하신 것에 주목합니다. 그렇지 않았다면 하나님께서 바로를 그렇게 만드셨더라도 바로가 악하지 않았을 것입니다: “하나님께서 그 지으신 모든 것을 보시니 보시기에 심히 좋았더라(창1:31).” 사실상 바로는 양쪽으로 향할 수 있는 의지(意志)를 지닌 채 창조되었으나, 자신의 희망에 따라 악으로 향했으며, 자신의 마음으로 하나님의 계명들을 지키기보다는 악을 따르기를 선호했습니다. 하지만 하나님께서는, 지혜로운 왕이나 주인이 자기가 미워하는 자들의 잔인함을 이용하여 악인들을 벌하듯, 바로의 악의(惡意)를 그분의 영광을 드러내고 그분의 백성들의 구원을 이루는 쪽으로 되게 하셨습니다. 하나님께서는 그것을 통하여 인간이 그분의 의지에 거역할 때 헛되이 힘을 쓰게 된다는 것을 좀 더 분명히 보여주시기 위해 그리 하신 것이지요. 그럼에도 불구하고, 따라서 일들의 과정이 하나님의 손안에 있고, 그분께서 인간들의 노력들을 그들이 의도했던 것과 다르게 그분의 비밀스런 목적에 맞게 방향을 잡게 하시더라도, 우리 자신의 의지에 강압(폭력)이 가해진 것은 아닙니다.

그리하여, 그분께서 악인들의 행위들이 신자들의 유익이 되도록 방향을 바꾸시듯, 선한 자들이 하나님의 거저 주시는 은총의 도움이 없을 경우 그들의 행위들이 그들이 추구하는 목적에 도달하지 못합니다. 이것이 분명 바울이 말하고자 했던 바입니다: “그런즉 인간의 의지나 노력이 아니라 오직 긍휼히 여기시는 하나님으로 말미암음이니라(롬9;16).” 선행(先行)하는 하나님의 자비가 의지를 움직여 의지력을 발생시키고, 그 의지가 노력함에 있어 그 의지와 동행하며, 그 의지에 복된 결과를 줍니다. 그렇지만 그러는 과정에서 우리가 의지(意志)를 일으키고, 달리고, 따릅니다. 그렇지만 우리 자신의 것을 우리가 온전히 속하여 있는 하나님께 돌립시다. (하나님께서 우리의 의지에 도움을 주시긴 해도 우리의 의지의 주체는 우리 자신이라는 말. 그 의지가 우리 자신의 것이라 하더라도 하나님께로부터 받은 것이라는 것을 인정하자는 말임. 역주.)

예지(豫知)에 관한 난점은 그것이 우리의 의지에 필연성을 부과하지 않는다고 말함으로 사람들이 충분히 설명했습니다. 내가 볼 때 라우렌티우스가 가장 잘 설명한 것 같습니다. 예지는 발생하는 것들의 원인이 아닙니다. 왜냐하면 우리가 예지한다고 발생하는 게 아닌 많은 것들을 우리가 예지하고 있기 때문입니다. 그것들이 발생할 것이기 때문에 우리가 그것을 예지한다고 해야 맞지요. 천문학자들이 일식(日蝕)을 예언했기 때문에 일식이 일어나는 게 아니라, 그것이 반드시 일어나기로 되어 있기 때문에 그들이 그것의 발생을 예언한 것이지요. 다른 한편, 하나님의 의지와 결정은 좀 더 복잡한 문제입니다.


Part II. Scripture Passages That  Seem to Oppose Free Choice


Now it is time to look at certain texts of Scripture that make for the other side, and seem to take away free choice entirely. There are indeed not a few of these which meet us in the sacred volumes, but there are two in particular which stand out from the rest. Paul deals with them in such a way that at first sight he seems to attribute absolutely nothing either to our works or to the powers of free choice.


Exodus 9:12 ; Romans 9:17 : The Hardening of Pharaoh's Heart


One passage is Ex. 9(:12), and this is handled by Paul in Rom. 9(:17): “But the Lord hardened the heart of Pharaoh, and he did not listen to them,” and again: “But for this purpose I have placed you there, to show you my power, so that my name may be declared throughout all the earth” (Ex. 9:16). Paul expounds it thus, bringing forward a similar text, which is Ex. 32(33:19); for He said to Moses: “And I will be gracious to whom I am gracious, and will show mercy on whom I show mercy.” The other  passage is in Mal., ch. 1, and it is treated by Paul in Rom., ch.9: “ ‘Was he not Jacob's brother?’ says the Lord. ‘Yet I have loved Jacob but I have hated Esau,’ ” which Paul explains thus: “Though they [the children] were not yet born and had done nothing either good or evil in order that God's purpose of election might continue, not because of works but because of his call, she was told, ‘The elder will serve the younger.’ As it is written, ‘Jacob have I loved, but Esau have I hated’ ” (Rom. 9:11-13). Since, however, it seems absurd that God, who is not only just but good also, should be said to have hardened the heart of a man, so that by the man's misdeeds He might display his own power, Origen, in the third book of his work Peri archon (“On Beginnings”), thus explains the difficulty, and declares that an occasion of hardening was given by God, but he would throw back the blame on Pharaoh who, by his evil deeds, was made more obstinate through those things which should have brought him to repentance, just as by the action of the same rain cultivated land brings forth excellent fruit, and uncultivated land thorns and thistles, and just as by the action of the same sun, wax melts and mud hardens, so the forbearance of God that tolerates the sinner brings some to repentance and makes others more obstinate in wrongdoing. He has mercy, therefore, on those who recognize the goodness of God and repent, but those are hardened who are given an opportunity to repent but who, by neglecting the goodness of God, persist in evil courses. Such a figure, by which he is described as the agent who merely provides an opportunity, is in agreement with usage, as when a father says to his son: “I spoiled you,” reproaching himself for not having at once punished his faults. Isaiah has used a similar trope, Isa. 63(:17): “O Lord, why hast thou made us err from thy ways and hardened our heart, so that we fear thee not?” Jerome expounds this text according to the interpretation of Origen: God hardens when he does not at once punish the sinner, and has mercy as soon as he invites repentance by means of afflictions. Thus he speaks in anger in Hosea: “I will not punish your daughters when they play the harlot” (Hos. 4:14); on the other hand, he chastises mercifully in Ps. 88(89:32): “Then I will punish their transgression with the rod and their iniquity with scourges.” With the same figure, Jeremiah says (Jer. 20:7): “O Lord, thou hast deceived me, and I was deceived; thou wert stronger than I, and thou hast prevailed.” He is said to seduce when he does not at once recall from error, and this is Origen's opinion conduces meanwhile to a more perfect health, just as experienced surgeons prefer a wound not to scar too quickly in order that, when the corrupting matter is brought out of the open wound, a permanent healing may take place. And Origen notes that the Lord says: “But for this purpose have I raised you up,” not “For this purpose I made you.” Otherwise, Pharaoh would not have been wicked if God had made him like that: “Who saw everything that he had made, and behold, it was very good” (Gen. 1:31). Now, in truth Pharaoh was created with a will that could turn either way, but of his own wish he turned to evil, and with his own mind preferred to follow evil rather than obey the commandments of God. God, however, turned this malice of Pharaoh's to his own glory and the salvation of his people that thereby it might be made more plain that men strive in vain when they resist the will of God, just as a clever king or master uses the cruelty of those whom he hates to punish the wicked. Nevertheless, violence is not therefore done to our own will if the course of events is in the hand of God, or if he turns the endeavors of men in another direction than they had intended, in accordance with his secret purpose.

So just as he turns the efforts of the wicked to the benefit of the godly, so the efforts of the good do not attain the end they seek, unless they are aided by the free favor of God. Without doubt this is what Paul meant by: “So it depends not upon man's will or exertion, but upon God's mercy” (Rom 9:16). The mercy of God  preveniently moves the will to will, and accompanies it in its effort, gives it a happy issue. And yet meanwhile we will, run, follow after - yet that which is our own let us ascribe to God to whom we wholly belong.

They sufficiently explain the difficulty about foreknowledge by saying that it does not impose necessity on our will - but nobody to my mind more happily than Laurentius Valla. For prescience is not the cause of things which happen, for it befalls us to foreknow many things which do not happen because we foreknow them, but rather we foreknow them because they are going to happen. Thus the eclipse of the sun does not happen because astrologers predict its occurrence, but they predict its occurrence because it was bound to happen. on the other hand, the question of the will and the determination of God is more difficult.

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