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[교회의 정통성]저자:와치만 니 >6<

stevision 2012. 11. 30. 09:40

단원 6 사데 교회

성경본문: 계3:1-6

우리가 본 바로는 사도시대에 니골라당의 행위가 있었다. 니골라당의 행위 다음에 우리는 어떻게 버가모 교회가 세상 것을 교회에 끌어들여 중대한 죄를 범했나 보았다. 니골라당 다음에 이세벨이 등장하고 동시에 우상들이 교회에 들어오게 된다. 그러나 여기에 만족할만한 일이 있다. 두아디라에서 우리는 이세벨을 침상에 던져 못 일어나게 하는, 그녀에게 내려진 심판을 보았고, 그녀의 추종자들이 언젠가 살육당하리라는 것을 보았다. 이러한 예언들은 아직 성취되지 않았다. 그것들은 계시록 17장 바벨론 멸망 때에 이뤄질 것이다. 두아디라 교회의 역사는 이세벨이 부당하게 우상을 교회에 들여옴으로 시작하여 이세벨이 심판받는 때까지 계속된다. 이제 우리가 한 가지 알아야 할 것이 있다. 교회가 니골라당으로부터 시작하여 계속 타락해서 이세벨에 이르렀을 때 하나님께서는 더 이상 이를 용납하실 수 없으셨다. 그래서 여기 사데 교회가 등장하게 된다. "사데"는 "남은 것"이라는 뜻이다. 사데 교회는 두아디라 교회에 대항하는 하나님의 반격이다. 온 세상 모든 교회에 나타난 영적 부흥의 역사는 하나님의 대응책을 보여준다. 부흥의 사역을 시작하실 때마다 주께서는 이전의 것에 대한 반응을 보이신다. 하나님의 대책은 인간회복이다. 주께서 두아디라 교회의 처지를 지켜보시므로 사데 교회가 나타나게 된 것이다.

계시록에서 몇몇 교회가 짝을 이룬다. 사데 교회는 에베소 교회와 짝을 이룬다. 빌라델비아 교회는 서머나 교회와, 라오디게아 교회는 버가모 교회와 짝을 이룬다. 오직 두아디라 교회만 단독이다. 사데 교회에 보낸 편지에서 주께서는 당신 자신을 "하나님의 일곱 영과 일곱 별을 가진 이"라 하신다. 에베소 교회에서 주께서는 당신의 오른손에 일곱 별을 붙잡고 계신다고 하셨는데, 사데 교회에서는 일곱 별이 있다 하신다. 에베소 교회는 사도시대 이후 해이해졌다. 즉 선한 것에서 악한 것으로 변질되었다. 사데 교회는 두아디라 교회로부터의 회복이다. 즉 악한 것에서 선한 것으로 바뀐 것이다. 행위는 있으나 사랑이 없는 것이 에베소 교회이다. 명목상 살았으나 실제로는 죽은 것이 사데 교회이다. 그래서 이 둘이 짝을 이룬다. 여기 주께서는 당신 자신을 일곱 영을 가지신 분으로 나타내신다. 하나님의 일곱 영은 하나님께로부터 보냄을 받아 세상에 오셔서 일한다. 이는 생명을 주는 사역이다. 에베소의 일곱 별들은 사자를 말하고, 여기서 그들은 빛으로 지칭된다. 회복의 역사는 한편으로는 성령 안에서 다른 한편으로 빛 가운데에서 이뤄진다.

Chapter Six

The Church In Sardis

 

Scripture reading: Revelation 3:1-6

 

We have seen that during the time of the Apostles there was the behavior of the Nicolaitans. After the behavior of the Nicolaitans, we have seen how Pergamos sinned greatly by bringing the world into the church. After the Nicolaitans came Jezebel, and at the same time idols were brought into the church. But there is a good point here: in Thyatira we see the judgment of Jezebel, the casting of her into a bed that she may not move; we also see that her followers will one day be killed. These prophecies have not yet been fulfilled; they will be fulfilled at the time of Babylon’s fall in chapter 17 of Revelation. The history of Thyatira began from the time Jezebel improperly brought idols into the church and will continue until she receives judgment. Now we must see one thing: when the church in her continuous fall from the Nicolaitans comes to the stage of Jezebel, God can no longer tolerate it. So here we see that Sardis emerges. “Sardis” means “the remains.” The church of Sardis is God’s reaction to Thyatira. The history of revival in the churches throughout the entire world indicate divine reactions. Whenever the Lord begins a revival work, He is reacting. God’s reaction is man’s recovery. I would like you to keep this principle firmly in mind. Because the Lord has seen the condition of Thyatira, Sardis appears.

 

In Revelation several churches are in pairs. Sardis is connected with Ephesus. Philadelphia is connected with Smyrna, and Laodicea is connected with Pergamos. Only Thyatira stands alone. In Sardis the Lord says that His name is “he that hath the seven Spirits of God, and the seven stars.” The epistle to Ephesus says that His right hand holds seven stars, while Sardis says there are seven stars. Ephesus is the slackening after the Apostles, that is, the changing from something good to bad; Sardis is the recovery from Thyatira, that is, the changing from something bad to good. Having works, but no love is Ephesus; living in name, but dead in reality is Sardis. So these two are a pair. Here the Lord manifests Himself as He who has the seven Spirits. The seven Spirits of God are sent of God to the world to work, and this refers to the work of life. The seven stars in Ephesus refer to the messenger; here they refer to the illumination. The work of recovery is half in the Spirit and half in the light.

 

사데 교회는 종교개혁에서 주님의 재림에 이르므로, 장기간에 걸쳐 있다는 점에서 두아디라 교회와 유사함을 보인다. 비록 사데 교회가 두아디라 교회만큼 기간이 길지는 않으나 그 교회는 종교 개혁 기간뿐만 아니라 그 이후의 기간에 있는 교회를 나타낸다.

"내가 네 행위를 아노니 네가 살아다 하는 이름은 가졌으나 죽은 자로다. 너는 일깨워 그 남은 바 죽게 된 것을 굳게 하라. 내 하나님 앞에 네 행위의 온전한 것을 찾지 못하였노니. 그러므로 네가 어떻게 받았으며 어떻게 들었는지 생각하고 지키어 회개하라. 만일 일깨지 아니하면 내가 도적같이 이르리니 어느 시에 네게 임할는지 네가 알지 못하리라." 그 누구도 마틴 루터가 주님의 종이고, 종교개혁이 하나님께서 하신 일이었음을 부인하지 않는다. 확실히 주님께서는 루터를 대변자로 삼으셨고, 루터는 하나님으로부터 특별히 부름받은 자였다. 루터가 첫 발을 내디뎠을 때 그것은 전적으로 사데 교회였다. 그의 목적은 오직 회복이었다. 주께서는 루터의 업적이 좋지 않다고 말씀 안하신다. 다만 그 일이 불완전하다고 하신다. 좋기는 하였으나 만족할 정도는 아니다. 주님의 눈에 완전한 것은 없다. 모든 것은 종점 없는 시작이다. 주께서는 완전한 분이시다. 그래서 그분께서는 완전을 바라신다. 이 때문에 우리는 우리 눈이 열리도록 주께 기도드려야 한다.

루터 이후에 의롭다함의 문제는 해결되었다. 믿음으로 의롭다함을 받고 믿음으로 주님 전에서 안식을 누린다. 루터는 우리에게 믿음으로 얻는 의롭다함을 주었을뿐만 아니라 펼쳐진 성경도 주었다. 두아디라 교회에서 이세벨의 손 안에 권위가 있었다. 환언하여 교회의 손 안에 권위가 있었다. 문제는 주께서 말씀하시는 것이 아니라 교회가 하는 말이다. 모교회(母敎會)가 한 말만이 문제가 되는 것이, 모든 로마 카톨릭 신자들이 모교회의 말에 귀기울인다는 것이다. 그래서 주께서는 당신께서 그녀(그 교회)의 "자녀를"을 죽이실 것이라 하셨다. 루터는 우리에게 주님의 말씀이 무엇이고 성경이 말하는 바가 무엇인지 보여준다. 사람들은 하나님의 말씀을 읽을 수 있다. 그리고 사람들은 로마 카톨릭이 한 말 말고 하나님께서 실제로 하신 말씀을 스스로 깨달을 수 있다. 열려진 성경이 나타났을 때 전교회(全敎會)는 눈을 뜨게 되었다.

그러나 여기 문제가 있다. 그것은 개신교가 우리에게 적당한 교회상을 제시하지 못한다는 것이다. 그 결과 이신칭의(以信稱義, 믿음으로 의인으로 인정받음)와 열려진 성경이 가는 곳마다 국가교회(國家敎會)가 세워졌다. 루터교는 많은 지역에서 국교회가 되었다. 후에 영국에서 영국 성공회가 생겨나 또한 국교회가 되었다. 로마 카톨릭을 시작으로 교회의 본질이 변질되었다. 그리고 이신칭의와 열려진 성경 시대에 이르기까지도 개신교는 교회의 진정한 됨됨이를 알지 못했다. 비록 이신칭의 와 열려진 성경이 있었으나 개신교는 여전히 로마 카톨릭을 본받고 있으며 처음 교회로 복귀하지 못하고 있다. 종교개혁 기간에 교회의 문제는 해결되지 않았다. 루터는 우리가 "이신칭의"만으로 충분하다고 여겨서는 안된다고 했다. 바뀌어야 할 것들이 더 많이 있다는 것이다. 그럼에도 개신교도들은 바로 그 자리에서 뭠춰섰다. 루터는 정지하지 않았다. 그러나 그들은 정지하였고 그 정도면 충분하다고 말한다. 그들이 처음 믿음으로 복귀했으나 교회 자체는 변하지 않았다. 전에 교회는 전세계적인 로마 카톨릭 교회였으나 이제 영국교회나 독일교회로 바뀌었다. 그게 전부이다.

형제들이여, 그렇게 생각 안하시는가? 종교개혁은 교회를 처음 자리로 복귀시키지 않았다. 그것은 단지 교회를 세계교회에서 국가교회로 바꾸었을 뿐이다. 두아디라 교회는 교회를 세상 속에 놓았다하여 책망받았다. 이처럼 사데 교회도 교회를 국가 안에 놓았다하여 책망받는다. "네가 살았다 하는 이름은 가졌으나 죽은 자로다." 종교개혁은 살았다 하는 이름을 가졌으나 죽어있는 것들이 많다.

후에 장로교회 등 많은 "이탈자"들이 나오게 된다. 여기서 당신은 한편으로 로마 카톨릭 교회를, 다른 한편으로는 개신교 교회들이 있음을 보게 된다. 개신교 교회 가운데는 국가의 이해득실에 따라 세워진 교회 말고 다른 관점과 교리를 좇아 세워진 교회들도 있다. 이탈자들은 국가를 경계로 하지 않고 교리를 경계로 삼은 자들이다. 따라서 개신교 안에 두 종류의 교회가 있는데, 하나는 국가교회이고 다른 하나는 민간교회이다. 오늘날 독일과 영국 등에서 국가와 교회의 연합을 보게 된다. 로마가 세계교회라면 영국과 독일 등은 국가교회이다. 왕들과 국가 통치자들이 자기들은 교황의 말을 들으려 하지 않았음에도 타인들이 자신들의 말을 듣기 원했다. 정치적으로 그들은 왕이 되기를 바랐다. 종교적으로도 또한 그들은 왕이 되길 원했다. 그 결과 국교회가 나오게 되었다. 사람들은 성서에 나오는 교회가 어떠한 것이었는가에 전혀 의문을 제기하지 않았다. 사람들은 국교회를 받아들이는 것이 괜찮은지 알아보려고 성서로 되돌아가지 않았다. 후에 또한 민간교회가 나타나게 된다. 민간교회가 나오게 됨은 어느 특정한 교리를 중시했기 때문이다. 그래서 그들은 자신들의 교리와 다른 교리를 갖는 자들에게서 스스로를 분리시켰다. 성서에서 침례를 본 자들이 침례교회를 세웠고, 장로제를 본 자들이 장로교를 세웠다. 교회가 교회의 본질을 아는 자들에 의해 세워진 것이 아니라 제도를 좇아 세워졌다. 국가교회와 민간교회라는 이 두 개신교 교회는 주께서 말씀하시는 바에 의하면 최초의 목적으로 복귀하지 않았다. 이것이 가장 중요한 문제이다.

>>>> 위의 내용은 와치만의 견해일 뿐입니다. 후에 역자후기에서 그의 주장을 비판하는 시간을 갖겠습니다. -- stevision -- <<<<

Sardis is similar to Thyatira in that she includes a long period of time, from the reformed churches until the Lord come back again. Although Sardis is not as long as Thyatira, she refers not only to the church during the Reformation, but also to church history following the Reformation.

 

“I know thy works, that thou hast a name that thou livest, and thou art dead. Be thou watchful, and establish the things that remain, which were ready to die: for I have found no works of thine perfected before my God. Remember therefore how thou hast received and didst hear; and keep it, and repent. If therefore thou shall not watch, I will come as a thief, and thou shalt not watch, I will come upon thee.” I believe no one will doubt that Martin Luther was a servant of the Lord and the Reformation was the work of God. The Reformation was a great work, and it was a divine reaction. Surely the Lord used Luther as a mouthpiece; the was a man especially chosen by God. When Luther first started, it was entirely Sardis. His purpose was solely for recovery. The Lord does not say that the work of Luther was not good; rather, He says it was not perfect. It was good, but not good enough. In the eyes of the Lord, He has not found anything perfect: everything was a beginning without an end. The Lord is a Lord of perfection; so He requires perfection. For this reason, we must ask the Lord that we may see.

 

Following Luther, the problem of justification was solved. Justification is by faith, and to have peace before the Lord is by faith. Luther not only gave us justification by faith, he also gave us an open Bible. In Thyatira, the authority is in the hands of Jezebel ㅡ in other words in the hands of the church. The question is what the church says, not what the Lord says. It is all a question of what the mother church says; all the people of the Roman Catholic Church listen to the mother church. So the Lord says He will kill her “children.” You say the mother, but the Lord says the children. Luther shows us what the Lord says and what the Bible says. Men can read God’s Word, and men can see for themselves what God actually says, not what Rome says. When the open Bible comes, the whole church is enlightened.

 

However, here a problem arises: Protestantism did not give us a proper church. As a result, wherever the doctrine of justification by faith and the open Bible went, a state church was established. The Lutheran sect became the state church in many countries. Later, in England, the Anglican Church came into being, which is also a state church. Beginning with Rome, the nature of the church was changed. And by the time of justification by faith and the return of the open Bible, the Protestant churches had not yet seen what the church should be. Although there was justification by faith and the open Bible, the Protestant churches still followed the example of Rome and did not return to the church in the beginning. During the Reformation, the problem of the church was not solved. Luther did not reform the church. Luther himself said that we should not think “justification by faith” is enough; there are many more things to be changed. Yet the people in the Protestant churches stopped right there. Luther did not stop, but they stopped and said that it was good enough. Although they went back to the faith in the beginning, the church herself remained unchanged. Formerly it was the international church of Rome; now it is changed to the state church of England, or the state church of Germany ㅡ that is all.

 

So, brothers, do you see? The Reformation did not bring the church back to the condition in the beginning; it only caused the world church to become the sate churches. Thyatira is condemned for putting the church in the world; likewise, Sardis is condemned for putting the church in the states. “Thou hast a name that thou livest, and thou art dead”; the Reformation was living, but there ware still many things dead.

 

Later, many “dissenters” developed, such as the Presbyterian Church, etc. Here you see on one hand there is the Roman Catholic Church; on the other hand there are the Protestant churches. Among the Protestant churches, aside from those established according to the states, there are also churches set up according to different opinions and doctrines. The dissenters are those who do not take the state as the boundary, but the doctrine as the boundary. Therefore, there are two kinds of churches among the Protestant churches: one is state, the other is private. Today you see in Germany, Great Britain, and so forth, the union of the state and the church. Rome has the world church, while Great Britain and Germany, etc., have the state church. The kings and chiefs of the states would not listen to the pope; yet they want others to listen to them. In politics, they want to be the kings; in religion, they also want to be the kings. As a result the state churches came into existence. People never raised the question as to what the church is like in the Bible. People did not go back to the Bible to see whether it is proper to hae state churches. Later, the private churches came into being also. The establishment of the private churches was due to the exalting of a certain doctrine thus, they separated themselves from those who did not have the same doctrine The Baptist Church was established because someone saw baptism; the Presbyterian Church was established because someone saw the presbytery system in the church. The church was established not because someone knew what the church is; rather, the church was established according to a system. These two kinds of Protestant churches ㅡ the state and the private ㅡ the Lord says, have not gone back to the purpose in the beginning. This statement is most significant.

 

"너는 일깨워 그 남은 바 죽게 된 것을 굳게 하라." 이는 이신칭의와 열려진 성경, 그리고 이것들로 인해 얻게되는 생명을 말한다. 전체 사데 교회 역사를 볼 때 이것들은 죽기 직전이다. 그래서 주께서는 죽게 된 것들에게 힘을 주라고 하신다. 오늘날 개신교에서 성서는 이미 펼쳐져으나 인간들의 규례가 여전히 힘을 발휘하고 있다. 그래서 주께서 말씀하신다. "내 하나님 앞에 네 행위의 온전한 것을 찾지 못하였노니." 당신이 이미 소유한 것조차도 완전하지 못하다. 당신이 소유한 것 몇몇은 완전하지 못한데, 이는 그것들이 시작부터 불완전하기 때문이다. "그러므로 네가 어떻게 받았으며 어떻게 들었는지 생각하고 지키어 회개하라."

개신교 교회의 역사가 이런식으로 끝마쳤는가? 그렇지 않다! 개신교 역사는 재생의 역사이다. 루터가 처음 시작했을 때 얼마나 많은 자들이 구원을 받았고, 다시 살아났으며, 엄청나게 회복되었는지 당신은 아실 것이다. 개신교의 특색 중 하나는 "회복"이다. 어느 한도까지 성령께서 역사하실지 당신은 알 수 없다. 루터가 뭔가를 개혁해서 루터교회가 나오게 되었다. 장로제도가 진리로 여겨져서 장로교회가 조직되었다. 웨슬리가 나타나 감리교회가 나왔다. 오늘날 여전히 군소 교파들이 있다. 1914년 이미 1500여 교파가 있다. 감사하게도 하나님께서는 사데 교회에 자주 복을 내리셨다. 그러나 일단 주님의 복을 받은 다음 사람들은 이 복을 담아둘 장치를 고안했다. 비록 주님의 복이 여전히 그 안에 있으나 그 복의 범위는 단지 그 용기(容器)의 용량에 한정된다. 개신교는 하나의 잔과 같다. 회복의 시점에 생명수가 있는 곳으로 사람들이 가게 된다. 하나님의 영이 움직이시는 곳으로 사람들이 간다. 그 결과 사람들은 그 생명수를 손실됨없이 보존할 생각으로 잔을 사용했다. 이러한 행위의 이점은 그것이 은혜를 유지시킨다는 것이고, 단점은 한 잔 분량의 복밖에 없다는 것이다. 제1세대에는 잔이 가득 찼었다. 2세대에 잔은 반밖에 차지 않았으며 잔이 흐려지기 시작했다. 3세대나 5세대에 이르러 생명수는 사라졌고 빈 잔만 남았다. 그 다음에 그들은 모든 잔들이 마시게 될 수 없음에도 누구의 잔이 더 좋으냐 하며 타교파와 논쟁을 벌였다. 결과는 무엇인가? 하나님께서 다시 반응을 보이시고 또 다른 사데 교회가 들어서게 된다. 전체 회복의 역사는 이와 같았다. 하나님의 은혜가 임하게 되면 사람들은 그것을 지키려고 조직을 만들었다. 그 결과 내용은 사라지고 조직만 남게 된다. 하지만 잔이 깨질 수 없는데, 그 이유는 항상 그 잔을 계속 유지하는 데 열심인 자들이 있기 때문이다. 여기 원칙이 있다. 웨슬리의 제자들은 절대로 웨슬리를 필적할 수 없고, 칼빈의 제자들도 칼빈에 견줄 수 없다. 선지자 학교에서 선지자가 나오기 힘들다. 모든 위대한 선지자들은 광야에서 하나님께로 부름받았다. 하나님의 영은 당신께서 원하시는 자에게만 임하신다. 사람들은 항상 생명수가 귀중하고 생명수가 조직에 의해 유지될 수 있다고 생각하나, 그 생명수는 세대를 거듭할수록 줄어들어 완전히 고갈되기에 이른다. 잔이 마른 후에 주께서는 다시 광야에서 우리에게 생명수를 주신다.

한편으로 회복이 있어 주께 찬양을 드린다. 다른 한편 그 회복이 결코 처음으로 복귀 안하였으므로 그것은 주님 앞에 책망받아야 한다. 개신교 교회는 계속하여 재생한다. 그러나 주께서는 개신교 교회가 완전하지 못하며 처음으로 복귀하지 않았다고 하신다. 우리는 처음에 무엇이 있었나 기억해야 한다. 문제는 당신이 지금 무엇을 받고 무엇을 듣느냐가 아니라, 처음에 당신이 무엇을 받고 들었는가이다. 사도행전 2장에서 많은 자들이 구원받았고, 주께서는 그들이 사도들의 가르침과 교제 그리고 떡을 떼고 기도함을 꾸준히 행했다고 하신다. 이 말씀은 사도들의 떡을 나눔과 기도가 계속된 것이 아니라 사도들의 교리와 교제가 계속되었다는 말이다. 그리스도의 교제가 사도들의 교제였고 그리스도의 가르침이 사도들의 가르침이다. 하나님께서는 사도들의 교제만을 교제로 인정하신다. 그분게서는 사도들의 교리만을 교리로 인정하신다. 우리가 교제를 만들어서는 안된다. 교리도 마찬가지이다. 두아디라 교회의 실수는 이세벨이 거기 있었으므로 교회 자신의 가르침을 내었다는 것이다. 하나님께서는 우리가 날조하는 것을 원치 않으신다. 단지 받아들이기만 원하신다. 20세기에 모든 것이 발명될 수 있다. 그러나 교리 발명은 안된다. 성령 안에서 우리는 발견을 말할 수는 있으나, 교리에 있어서는 창안이 있을 수 없다. 당신은 받은 것이 무엇인가 세밀히 살펴보아 받은 바를 굳게 하고 회개해야 한다.

“Be thou watchful, and establish the things that remain, which were ready to die.” This refers to justification by faith and the open Bible and the life that is gained from these. In the whole history of Sardis, these are ready to die; so the Lord says: Strengthen the things that are ready to die. Today in the Protestant churches, although the Bible is already opened, the regulations of men are still in force; so the Lord says, “I have found no works of thine perfected before my God.” Even what you already have is not perfect from the very start. “Remember therefore how thou hast received and didst hear; and keep it, and repent.”

 

Is the history of the Protestant churches ended in this way? No! The history of the Protestant churches is a history of revivals. You see, when Luther first started, how many were saved, revived, and greatly recovered. One characteristic of the Protestant churches is “recovery.” You do not know to what extent the Holy Spirit will work. Luther reformed something; thus, the Lutheran Church came out. The truth of the presbytery was seen; thus, the Presbyterian Church was organized. Wesley appeared; so the Wesleyan Church was established. Today in the world there are still many smaller churches. In 1914 there were already more than 1500 churches. Thank the Lord, Sardis was often blessed by God. But once there was the blessing of the Lord, men organized something to contain the blessing. Although the Lord’s blessing is still there, the sphere remains only that big. The Protestant churches are like a cup. At the beginning of the revival, wherever there is living water, people will go. Wherever the Spirit of God is moving, people will go in that direction. As a result men used a cup with the hope of preserving the living water without loss. The advantage of doing this is that it keeps the grace, and the disadvantage is that there is just one up of blessing. In the first generation the cup was full. In the second generation the cup was only half filled, and the nebulousness began. In the third or fifth generation the water was gone and only an empty cup was left. Then they began to argue with other denominations as to whose cup was better, though all the cups were worthless for drinking. What was the result? God reacted again, and in came another Sardis. The whole history of revival is like this. When the grace of God comes, men immediately set up an organization to keep it. As a result, the organization remains, but the content is gone. However, the cup cannot be broken; there are always those who are zealous to maintain the cup continuously. Here is one thing which is a matter of principle: the students of Wesley could never be equal to Wesley, nor could the students of Calvin match Calvin. The schools of the prophets seldom produced prophets ㅡ all the great prophets were chosen by God from the wilderness. The Spirit of God descends upon whomsoever He will. He is the Head of the church, not we. Men always think the living water is valuable and must be kept by organization, but it always gradually declines through the generations until it completely dries up. After it dries up, the Lord gives us living water again in the wilderness.

 

On one hand there is revival ㅡ praise the Lord! On the other hand it must be rebuked before the Lord, because it has never returned to the beginning. The Protestant churches have revivals continuously, but the Lord says they are not perfect, they have not gone back to the beginning. You must remember what was in the beginning. The problem is not how you receive and hear now; the problem is how you have received and heard in the beginning. In Acts chapter 2 many were saved, and the Lord says they continued stedfastly in the apostles’ doctrine and fellowship, in breaking of bread, and in prayers. It does not say that they continued in the apostles’ breaking of bread and prayers, but in the apostles’ doctrine and fellowship. The fellowship of Christ is the fellowship of the apostles; the doctrine of Christ is the doctrine of the apostles. God only counts the fellowship of the apostles as fellowship; he only counts the doctrine of the apostles as doctrine. We cannot invent a fellowship; neither can we invent a doctrine. The mistake of Thyatira was that she manufactured her own teaching, since Jezebel was there. God does not want us to invent; He just wants us to receive. In the twentieth century, anything can be invented, but not the doctrine. In the Spirit we may talk about discovery, but in doctrine there cannot be any invention. You must examine what you have received, what you have heard, and hold fast and repent.

 

"내가 도적같이 이르리니 어느 시에 네게 임할는지 네가 알지 못하리라." "오신다"라는 말은 내려오신다라는 말이다. "곁에" 또는 "-에게"는 헬라어로 "에피(epi)"인데, 이는 주께서 우리 곁으로 내려 오실 터인데 갑자기 우리를 습격하듯이 오심이 아니고 오셔서 우리로부터 거리를 두고 계시겠다는 말이다. 도둑의 접근은 "에피"적(的) 접근이다. 우리는 여기 있고 주께서는 우리쪽으로 오셔서 우리 곁을 배회하신다. 주께서 매우 정교하게 낱말을 사용하고 계신다. 이것을 다음과 같이 말할 수 있다. "내가 너에게 와 네 곁을 지날 것이다. 하지만 너는 그 사실을 모를 것이다."

도둑은 싸구려 물건을 훔치러 안온다. 언제나 가장 귀한 것을 가져간다. 주께서도 이 땅에 오셔서 가장 좋은 것을 가져가실 것이다. 가장 좋은 것이 그분의 관심 밖에 있지 않고 그분의 손 안에 있다. 우리는 집 안에 있다. 한 사람은 휴거될 것이고 다른 사람은 그냥 남아있을 것이다. 따라서 주께서는 당신이 깨어있지 않으면 도둑처럼 임하셔서 당신을 그냥 두고 지나치실 것이라 말씀하신다. 많은 주님의 자녀들이 주 예수께서 곧 다시 오실 것이라는 것을 느끼고 있다. 그 날이 다가오고 있다. 우리가 주께서 "훔쳐가실 만큼" 귀중한 존재라면 얼마나 좋겠는가!

"사데에 그 옷을 더럽히지 아니한 자 몇 명이 네게 있어 흰 옷을 입고 나와 함께 다니리니 그들은 합당한 자인 연고라." 야곱은 70인을 애굽으로 데려갔다(출1:5). 성경에 많은 사람들과 많은 인물들이 나온다. 그러나 주께서는 적은 수의 이름이 있다고 말씀하신다. 주께서는 우리의 이름에 특별한 관심을 보이신다. 주님께서는 여러분 중에 자신들의 옷을 더럽히지 아니한 몇몇 이름이 있다고 말씀하신다. 이 옷은 우리의 의로운 행실들이다. 우리가 하나님 앞에 설 때 그리스도로 덧입는다. 왜냐하면 그리스도께서 우리의 흰 옷이기 때문이다. 하지만 우리는 여기서 하나님 앞에 서 있지 않고 그리스도 앞에, 심판석 앞에 서 있다(롬14:10). 그러므로 우리는 여기서 그리스도를 입고 있지 않다. 계시록 19장 말씀에 보면, "빛나고 깨끗한 세마포를 입게 하셨은즉 이 세마포는 성도들의 옳은 행실이로다." 헬라어로 "의로움"은 복수형이다. 자신들의 옷을 더럽히지 않은 적은 수의 이름이 있다. 이는 그들의 행실이 깨끗하다는 것이다. 그들은 귀한 자들이므로 주님과 함께 거닐 것이다.

"이기는 자는 이와 같이 흰 옷을 입을 것이요 내가 그 이름을 생명책에서 반드시 흐리지 아니하고 그 이름을 내 아버지 앞과 그 천사들 앞에서 시인하리라." 여기서 중요한 것은 이름이 기록되어 있느냐가 아니라 이름이 시인될 것인가이다. 주께서 시인하시는 자들은 어딘가에 참석한다. 주께서 시인 안 하시는 자들은 거기에 참가할 수 없다. 모든 이름이 생명책에 기록되어 있으나 주께서 시인치 않는 자들은 가위표를 받아 열외로 된 자처럼 그 모임에 참가하지 못할 것이다. 여기서 문제가 되는 것은 영원 속에서의 안식이 아니라 당신이 주님과 함께 통치하느냐의 여부이다. 이름이 기록되고도 참여하지 못하게 되면 불행한 것이다. 주여! 저희들에게 자비를 베푸셔서 저희들이 주님 앞에서 흰 옷을 입게 하소서! 당신은 하나님 앞에서 입을 흰 옷을 가지고 있다. 그러나 예수님 앞에서는 어떠한가?

 

“I will come as a thief, and thou shalt not know what hour I will come upon thee.” “Come” is to come by descending. “On” or “upon” in Greek is “epi,” which means I will descend by your side, not come upon you, but apart from you. The coming of the thief is a coming of “epi.” We are here, and he prowls up by our side. The Lord’s usage of words is very ingenious. You can translate it as: “I will come and pass by you, yet you will not know it.”

The thief comes not to steal the cheap things; he always steals the best. The Lord will also steal the best from the earth. The best are in His hands, not outside of Him. We are in the house: one will be raptured, and one will be left. So the Lord says that if you will not watch, He will come and pass by you as a thief. Many of the Lord’s children feel that the Lord Jesus is coming back soon. The day is getting closer. May we be precious enough to be “stolen” by the Lord.

“Thou hast a few names in Sardis that did not defile their garments: and they shall walk with me in white; for they are worthy.” Jacob brought seventy souls into Egypt (Ex. 1:5). Ordinarily the Scriptures say so many men, so many souls. But the Lord says here that there are a few names; the Lord pays special attention to our names. He says, you have a few names which have not defiled their garments. This garment is our righteous deeds. When we stand before God, we put on Christ, for Christ is our white garment. However, here we are not standing before God, but before Christ, before the judgment seat (Rom. 14:10). Therefore, here we do not put on Christ, but what Revelation 19 says is “fine linen, clean and white: for the fine linen is the righteousness of saints” (KJV). The word “righteousness” in Greek is in plural number. There are a few names which have not defiled their garments; that is to say, their behavior is clean. They will walk with the Lord, for they are worthy.

“He that overcometh shall thus be arrayed in white garments; and I will in no wise blot his name out of the book of life, and I will confess his name before my Father, and before his angels.” The question here is not whether the name is recorded, but whether the name will be confessed. Those whom the Lord confesses will participate in something; those whom the Lord does not confess will not participate. All the names are recorded in the book of life, but he who is not confessed by the Lord is like one who is marked out with a circle, and he will not participate. Here the problem is not of eternal life in eternity, but of whether or not you can reign with the Lord. It is an unfortunate thing to be recorded and yet not be able to participate. May the Lord be gracious to us that we may wear the white raiment before the Lord. You have the white garment to put on before God, but what about before the Lord?