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루터의 글 : 노예의지 >9-1<

stevision 2012. 12. 4. 09:45

[자유 선택력에 대한 전통의 증거]                    


이제 논쟁의 서론에서, 루터가 (성경 외) 다른 글쓴이들의 권위에 자신이 얽매이지 않았다고 생각하므로, 당신은 정경(正經)에 충실하겠다고 약속을 합니다. 좋습니다. 당신이 다른 글쓴이들이 당신의 목적에 무익하다고 여겨서가 아니라, 무익한 수고를 안 하기 위해 그 약속을 한다고 하는데, 그래도 나는 당신의 약속을 믿어보겠습니다. 당신은 사실 나의 담대함, 혹은 나의 이 원칙을 말하는 것이라면 그 무엇이든지 간에 그것을 찬성하지 않고 있지요. 당신은 다수의 가장 박식한 자들의 무리에 적잖이 감동을 받았습니다. 그들은 오랜 세월 동안 인정을 받았고, 개중에는 어떤 자들은 신학, 어떤 자들은 경건한 삶으로 가장 유명하고, 어떤 자들은 순교자들이고, 많은 자들이 기적으로 유명하지요. 그 외에 많은 최근의 신학자들과 많은 대학들, 공의회들, 주교들과 교황들에게서도 당신이 영향을 받았지요. 요컨대 그쪽에는 박식(博識), 비범, 다수, 대규모, 높음, 불굴, 거룩, 기적이 있군요. 그러니까 사람들이 바라는 건 다 갖추고 있군요. 하지만 우리측에는 위클리프와 다른 한 사람 라우렌티우스만 있고 (비록 당신이 간과하고 있는 어거스틴이 전적으로 우리편이긴 하지만), 이들은 그들에 비해 그렇게 비중이 크지 않군요. 그래서 오직 한 개인이고 단지 하나의 건방진 녀석인 루터와 그의 친구들만 남았습니다. 이들에게는 박식, 비범, 다수, 대규모, 거룩, 기적이 없습니다. 왜냐하면 이들은 절름발이 말조차 낫게 할 수 없기 때문입니다. 그들은 성경을 과시(誇示)하지만 그럼에도 다른 측처럼 그것을 확신하지 못하고 있습니다. 그리고 그들이 성령을 자랑하지만 성령을 소유한 증거를 보여주지 않고 있습니다. 그리고 “당신이 아주 길게 늘어놓을 수 있는” 다른 것들이 있습니다. 그것은 우리 입장에서 보면 늑대가 자기가 먹어치운 나이팅게일에게 “너는 목소리일 뿐이고 그 이상은 아니다”라고 말하는 것과 같습니다. 그들이 말하고 있고 바로 이 이유 하나만으로 자신들이 믿어지기를 원하고 있다고 당신이 말합니다.

친애하는 에라스무스여, 나는 당신이 이 모든 것들에서 감명을 받은 충분한 근거가 있음을 압니다. 내 자신도 십 년 이상 그들에게 너무 깊은 인상을 받아 내 생각에 나만큼 그들 때문에 심란(心亂)한 자도 없었습니다. 긴 세월 그리고 수많은 전쟁들을 통해 무적으로 판명된 우리의 이 트로이가 언젠가 점령될 수 있을 거라는 것이 나 역시 믿어지지 않았습니다. 그리고 내 영혼을 걸고 하나님을 증인으로 모시고 말합니다. 나를 다른 견해로 몰아붙이는 내 양심의 절규와 사실들의 증거가 없었다면 나는 그렇게 계속 남아있었을 것이고, 나는 오늘 단지 (그들에 의해) 감명을 받은 자일 것입니다. 물론 당신은 내 마음이 돌로 되어 있지 않다고 생각할 수 있고, 설사 그게 돌로 되어 있더라도, 내 생각에 당신이 거명했던 자들의 모든 권위를 무너뜨릴 것을 내가 감히 행하려 할 때, 그 마음은 내 머리를 때리는 홍수와 같은, 내가 싸울 대상인 어마어마한 파도와 폭풍에 의해, 또 얻어맞은 타격에 의해 녹았을 것입니다.

그러나 이곳은 내 삶이나 업적들을 말하는 곳이 아니고, 우리가 자신들을 자랑하려 이 일들을 맡은 것이 아니라, 하나님의 은혜를 찬미하기 위해 하는 거지요. 내가 어떤 인물인지, 그리고 이 일에 임하는 나의 정신과 목적에 대한 판단을 나는 내 자유 선택력이 아니라 자신의 자유 선택력으로 모든 일들이 일어남을 아시는 그분께 맡깁니다. 그런데 온 세상은 오래 전에 이 사실(인간의 자유 선택력이 아무 것도 규정 못한다는 것. 역주)을 알았어야 했습니다. 당신은 분명 당신의 이 서론을 통해 나를 매우 불쾌한 자리에 앉혔는데, 이는 내가 내 자신을 칭찬하고 수많은 교부들(기독교 원로들)을 비난하고서야 거기서 벗어날 수 있었기 때문입니다. 그러나 나는 길게 말하지 않겠습니다. 당신이 바르게 판단한 바와 같이 박식, 비범, 나를 지지하는 권위자들의 수, 나의 모든 것은 열등합니다. 그러나 나는 성령의 나타나심이 무엇이고, 기적이 무엇이고, 거룩이 무엇인지 당신에게 묻습니다. 당신의 글과 책을 통해 내가 발견한 당신은 너무 경험이 없고 무지하여 이 세 질문들에 일언반구도 답할 수 없습니다. 혹은 당신이 자랑하는 모든 자들 중에 누가 성자였고 지금 성자인지, 혹은 성령을 소유했는지, 혹은 기적을 행했는지를 당신이 분명히 보여줄 수 있는지 말하라고 내가 당신을 다그친다면, 내 생각에 당신은 그 일로 매우 고심할 것 같으며, 헛수고하실 것 같습니다. 당신은 일반적으로 말해지고 공개적으로 설교된 많은 것들을 되풀이하고 있으면서도, 그것들이 양심의 법정에 소환되었을 때 얼마나 많은 신뢰와 권위를 상실하게 되는지는 깨닫고 있지 못합니다. 자기 영혼이 지옥에 있는 많은 자들이 이 땅에서는 성자(聖者)로 통하고 있다는 진실된 속담이 있지요.

그러나 당신이 원한다면, 우리는 그들 모두가 성자들이었고, 모두가 성령을 소유했고, 모두가 기적을 행했다고 당신에게 인정해주지요. (당신이 그것을 요구 않고 있더라도.) 이 질문에 답해보시오: 그들 모두가 성자가 되고, 성령을 받고, 기적을 행한 것이 자유 선택력의 이름이나 그것의 능력으로 된 것입니까, 혹은 자유 선택력 교리를 확증하기 위해서 된 것입니까? 천만에, 당신이 말할 것입니다: 이 모든 일이 행해진 것은 예수 그리스도의 이름과 그분의 능력으로 되었고, 기독론(그리스도에 관한 교리)을 지원하는 중에 된 것입니다. 그렇다면 왜 당신은 그들의 거룩, 그들의 성령 소유, 그들의 기적들을, 그것들이 자유 선택력 교리를 지원하기 위해 주어지고 행해진 게 아닌데도, 그 자유 선택력 교리를 지원하는 가운데 인용을 하지요? 그러므로 그들의 기적들, 그들의 성령 소유, 그리고 그들의 거룩은, 인간의 능력과 업적이 아니라 예수 그리스도를 선포하는 우리의 편을 들고 있습니다. 자 그들처럼 거룩하고, 신령하고, 기적을 행하는 자들이 이따금씩 육의 영향 아래 빠져 육의 욕심을 따라 말하고 행했다면, 그리고 이 일이 그리스도께서 계셨던 시대의 사도들에게도 여러 번 일어났다면, 어째서 놀랍지요? 자유 선택력이 성령이나 그리스도의 문제가 아니라 인간의 일이고, 그리하여 그리스도를 영화롭게 하기 위해 주시기로 약속된(요16:14) 성령께서 절대 자유 선택력을 선포하실 수 없으셨음을 당신 자신이 부인하지 않고 단언하기에 하는 말입니다. 그러므로 원로 신앙인들이 종종 자유 선택력을 말했다면 (그들이 단지 인간들일 뿐이므로) 하나님의 성령에 의해서가 아니라 분명 육적 동기에서 말을 한 것이고, 그들이 자유 선택력을 지지하려 기적을 행한 것은 더더욱 아닙니다. 그래서 거룩, 성령, 원로 신앙인들의 기적에 대해 한 당신의 말은 요점에서 벗어나 있습니다. 왜냐하면 그것들에 의해 증명된 것은 자유 선택력이 아니라 자유 선택력 교리에 반대된, 예수 그리스도에 대한 교리이기 때문입니다.

자유 선택력을 지지하는 자여, 이런 유의 이론이 진리라고 말하는 자여 (즉, 그것이 하나님의 성령으로부터 유래했다고 말하는 자여), 계속 하십시오. 내가 말합니다. 계속하십시오. 그리하여 성령을 나타내 보이시고, 당신의 기적을 행하시고, 당신의 거룩을 과시하십시오! (자유 선택력을) 긍정하는 자 당신은 (자유 선택력을) 부정하는 우리에게 분명 이러한 것들을 해 보여야만 합니다. 부정하는 우리로부터 성령, 거룩, 기적들이 요구되어서는 안되고, 긍정하는 당신으로부터 그것들이 요구되어져야만 합니다. 왜냐하면 부정명제는 아무것도 단정하지 않고, 아무것도 아니고, 아무것도 증명하지 못하는 것으로 생각되어지며, 또 스스로는 증명될 의무도 없기 때문이고, 증명되어져야 할 것은 긍정명제이기 때문입니다. 당신들은 자유의지의 능력을 긍정하고 있는데, 그것은 인간의 일입니다. 그리고 그 누구도 인간의 일에 관한 이론을 지지하는 가운데 행해진 기적을 보거나 들은 적이 없으나, 오직 신적(神的)인 교리를 지지하는 가운데 행해진 기적만을 보고 들었습니다. 그리고 우리는 먼저 하나님의 확증에 의해 증명되지 않은 그 어떤 이론도 인정해서는 안 된다는 명령을 받았습니다(신18:22). 더욱이 성경이 인간을 “헛되다”(전1:2, 참고 시39:5, 시62:9)하고, “거짓되다”(롬3:4) 하는데, 이는 모든 인간적인 것들이 다 공허와 거짓이라고 말하는 것밖에 안됩니다. 자 계속 하십시오. 내가 말합니다. 계속 하시어 인간의 공허(허영심)와 거짓에 관한 당신의 이론이 진리임을 증명하시오! 지금 당신에게 있는 성령의 나타나심이 어디 있으며, 당신의 거룩이 어디 있고, 당신의 기적들이 어디 있습니까? 내가 보기에 지능, 지식, 권위는 있는데, 하지만 하나님께서는 그러한 것들을 이교도에게도 주십니다.

하지만 우리는 당신에게 위대한 기적을 행하라 강요하지도 않을 것이고, 절름발이 말을 고치라고도 안 할 것인데, 이는 당신이 이걸 핑계로 이 시대의 육욕을 변호하지 못하게 하기 위함입니다. 하나님께서는 이 시대의 육욕에 상관없이 기적으로써 그분의 교리들을 확증하시기에 익숙하신데, 이는 그분께서 육적인 세대의 공로나 과실에 의해서가 아니라 순전한 사랑과 은혜에 의해, 그리고 그분의 영광을 위하여 굳건한 진리 가운데 영혼들을 세우기를 사랑함에 의해 감동되시기 때문입니다. 당신은 맘껏 더욱더 하찮은 기적을 행해도 되는 선택권이 주어졌습니다. 실로 당신의 바알을 자극하여 행동하게 하기 위해 나는 당신을 조롱하고 촉구하여(왕상18:27) 자유 선택력의 이름과 능력으로 단 한 마리의 개구리라도 만들어 보라 할 것입니다. 이교도들이고 불경건했던 애굽의 마술사들은 수많은 개구리들을 만들 수 있었지요(출8:7). 훨씬 더 쉬운 것을 말하겠습니다. 파리나 이 한 마리를 잡아 놓으십시오. (이는 당신이 이 절름발이 말을 고치는 이야기로 우리 하나님을 시험하고 모욕하기에 하는 말입니다.) 그리고 당신의 신(神)과 모든 당신의 지지자들의 능력을 합치고 노력을 집중하여 당신이 자유 선택력의 이름과 능력으로 그것을 죽이는 데 성공한다면 당신은 승자가 될 것이고 당신의 입장은 확고해질 것이며, 그러면 우리 또한 즉시 저 당신의 신(神), 저 위대한 이(해충) 살충자(殺蟲者)에게 가서 경배할 것입니다. 이는 당신이 산까지도 옮길 수 있다는 것을 내가 부인해서가 아닙니다. 다만 자유 선택력의 능력으로 무언가가 행해졌다고 말하는 것과 그것을 증명하는 것은 전혀 별개의 사항이기에 하는 말입니다.


     Part II. Comments on Erasmus' Introduction


The Evidence of Tradition on Behalf of Free Choice


In introducing the Disputation, then, you promise to abide by the canonical Scriptures, since Luther holds himself bound by the authority of no other writer. Very well, I accept your promise, although you do not give it because you regard those other writers as useless for your purpose, but in order to spare yourself fruitless labor. For you do not really approve of my audacity, or whatever else this principle of mine should be called. You are not a little impressed by such a numerous body of most learned men, who have found approval in so many centuries, among whom were some most skilled in divine studies, some of most godly life, some of them martyrs, many renowned for miracles, besides more recent theologians and so many universities, councils, bishops and popes. In short, on that side stand erudition, genius, multitude, magnitude, altitude, fortitude, sanctity, miracles - everything one could wish. on my side, however, there is only Wyclif and one other, Laurentius Valla (though Augusine, whom you overlook, is entirely with me), and these carry no weight in comparison with those; so there remains only Luther, a private individual and a mere upstart, with his friends, among whom there is no such erudition or genius, no multitude or magnitude, no sanctity, no miracles - for they could not even cure a lame horse. They make a parade of Scripture, yet they are as uncertain about it as the other side, and though they boast of the Spirit they give no sign of possessing it; and there are other things “which at great length thou couldst recount.” So it is the same with us as the wolf said to the nightingale he had devoured, “You are a voice and nothing more.” They talk, you say, and for this alone they want to be believed.

I confess, my dear Erasmus, that you have good reason to be moved by all these things. I myself was so impressed by them for more than ten years that I think no one else has ever been so disturbed by them. I, too, found it incredible that this Troy of ours, which for so long a time and through so many wars had proved invincible, could ever be taken. And I call God to witness on my soul, I should have continued so, I should be just as moved today, but for the pressure of my conscience and the evidence of facts that compel me to a different view. You can well imagine that my heart is not of stone; and even if it were, it could well have melted in the great waves and storms with which it had to struggle and the buffeting it received, when I dared to do what I saw would bring down all the authority of those whom you have listed, like a flood, upon my head.

But this is not the place to tell the story of my life or works, nor have we undertaken these things in order to commend ourselves, but in order to extol the grace of God. The sort of person I am, and the spirit and purpose with which I have been drawn into this affair, I leave to Him who knows that all these things have been effected by his free choice, not mine - though the whole world itself ought to have been long ago aware of this. You clearly put me into a very unpleasant position by this Introduction of yours, since I cannot easily get out of it without singing my own praises and censuring so many of the Fathers. But I will be brief. In erudition, genius, the number of authorities supporting me, and everything else I am, as you rightly judge, inferior. But suppose I ask you what is a manifestation of the Spirit, what miracles are, what sanctity is; to these three questions, so far as I know you from your letters and books, you would seem to be too inexperienced and ignorant to give one sayllable of an answer. Or if I should press you to say which man, of all those you boast about, you can certainly show to have been or to be a saint, or to have had the Spirit, or to have performed real miracles, I think you would have to work very hard at it, and all to no purpose. You repeat many things that are commonly said and publicly preached, and you do not realize how much of credibility and authority they lose when summoned to the bar of conscience. It is a true proverb that many pass for saints on earth whose souls are in hell.

But we will grant you, if you wish, that they all were saints, all had the Spirit, all performed miracles - though you do not ask for this. Tell me this: Was it in the name or by the power of free choice, or to confirm the dogma of free choice, that any of them became a saint, received the Spirit, and performed miracles? Far from it, you will say; it was in the name and by the power of Jesus Christ, and in support of the doctrine of Christ, that all these things were done. Why, then, do you adduce their sanctity, their possession of the Spirit, and their miracles in support of the dogma of free choice when these were not given or done for that purpose? Their miracles, their possession of the Spirit, and their sanctity, therefore, speak for us who preach Jesus Christ and not the powers or works of men. Now, how is it surprising if those men, holy, spiritual, and workers of miracles as they were, sometimes under the influence of the flesh spoke and acted according to the flesh, when this happened more than once even to the apostles in the time of Christ himself? For you yourself do not deny, but assert, that free choice is not a matter of the Spirit or of Christ, but a human affair, so that the Spirit, who was promised in order to glorify Christ (John 16:14) could in any case not preach free choice. If, therefore, the Fathers have sometimes preached free choice, they have certainly spoken from carnal motives (since they were but men) and not by the Spirit of God, and much less have they performed miracles in support of free choice. So what you say about the sanctity, Spirit, and miracles of the Fathers is beside the point, since what is proved by them is not free choice but the dogma of Jesus Christ as opposed to the dogma of free choice.

But go on, you who are on the side of free choice, and who assert that a dogma of this kind is true (that is, that it has come from the Spirit of God); go on, I say, and manifest the Spirit, perform your miracles, display your sanctity! You who assert, assuredly owe these things to us who deny. From us who deny, the Spirit, sanctity, and miracles ought not to be demanded, but from you who assert, they ought. For a negative posits nothing, is nothing, and is held to prove nothing, nor is it obliged to be proved; it is the affirmative that ought to be proved. You people affirm the power of free will, which is a human affair, and no one has ever yet seen or heard of a miracle done by God in support of any dogma concerning a human affair, but only in support of one that is divine. And we are commanded not to admit any dogma that is not first proved by divine attestations (Deut. 18(:22)). Moreover, Scripture calls man “vanity” (Eccl. 1:2; cf. Ps. 39:5; 62:9) and a “lie” (Rom. 3:4), which is nothing else than saying that all things human are vanities and lies. Go on, then, go on, I say, and prove that your dogma concerning a human vanity and lie is true! Where is now your manifestation of the Spirit, where is your sanctity, where are your miracles? I see talent, learning, authority; but God has given those even to the heathen.

We will not, however, compel you to produce great miracles, nor even to cure a lame horse, lest you plead in excuse the carnality of the age; though God is wont to confirm his dogmas by miracles without regard to the carnality of the age, for he is not moved by the merits or demerits of a carnal age, but by sheer mercy, grace, and a love of establishing souls in solid truth for his glory. You are given the option of working a miracle as small as you please. Indeed, to spur your Baal to action I will taunt and challenge you(I Kings 18:27) to create as small as you please. Indeed, to spur your Baal to action I will taunt and challenge you(K Kings 18:27) to create as much as a single frog in the name and by the power of free choice, though the heathen and ungodly magicians in Egypt were able to create a great many (Ex. 8:7). I will not set you the heavy task of creating lice, which they could not produce either (Ex. 8:18). I will say something still easier. Take a single flea or louse - since you tempt and mock our God with this talk about curing a lame horse - and if, after combining all the powers and concentrating all the efforts both of your god and all your supporters, you succeed in killing it in the name and by the power of free choice, you shall be the victors, your case shall be established, and we too will at once come and worship that god of yours, that wonderful killer of the louse. Not that I deny that you could even remove mountains; but it is one thing to say that something has been done by the power of free choice and another to prove it.

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