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루터의 글 : 노예의지 >17-1<

stevision 2012. 12. 4. 11:18

[말씀으로 증거되신 하나님과 숨어 계신 하나님, 그리고 공개된 하나님의 의지(意志)와 숨겨진 하나님의 의지]


그러므로 당신이 보는 바와 같이 “나는 죄인의 죽음을 원치 않는다”는 이 말씀은, 다름 아닌 온 세상을 향한 하나님의 자비, 즉 죽음의 공포로 인해 괴로움 당하고 고통 받는 자들만이 기쁨과 감사함으로 받아들이는 자비를 전파하고 제공하는 것을 목적으로 하고 있습니다. 왜냐하면 율법이 그 자들 안에서 이미 자체의 직무를 완수하여 죄를 알게 했기 때문입니다. 하지만 아직도 율법의 직무를 경험하지 못하고, 죄를 인식하지도, 죽음을 감지하지도 못한 자들은 그 말씀이 약속한 약속을 필요로 하지 않습니다. 그러나 왜 어떤 자들은 그 율법에 감동을 받고 어떤 자들은 그렇지 않아서 주어진 은혜를 전자는 받아들이고 후자는 경멸하는지의 문제는 다른 차원의 질문이고, 이 성경 말씀을 통해 에스겔이 다루지 않은 사항입니다. 왜냐하면 여기서 그는 말씀으로 증거되고 제공된 하나님의 자비를 말하고 있지, 숨겨진 무시무시한 하나님의 의지(意志)를 말하고 있지 않기 때문입니다. 그 숨겨지고 무시무시한 의지에 의해 그분께서는 그분 자신의 계획에 따라 누가 그리고 어떠한 부류의 사람들이 그분의 공개되고 제공된 자비의 수혜자요 함께 나누는 자들이 될 것인지 의지(意志)하시는 것을 정하십니다. 이 의지(意志)는 꼬치꼬치 캐물으면 안되고, 우리가 다만 그것을 하나님의 위엄의 가장 경외스런 비밀로, 우리에게는 관여 금지된 오직 그분 자신의 소관사(所管事)로 경외감을 갖고 존중해야 하며, 그 어떤 다수의 코리코스 동굴들보다 훨씬 더 경건하게 존중해야 합니다.

이제 「비평」이 주제넘게 “선하신 주께서 당신 자신께서 그분의 백성들 안에서 역사하신 그분의 백성의 죽음을 비탄해 하실까?”라고 질문 할 때 (그것이 정말로 불합리해 보이긴 하지만), 우리는 이미 말했던 바와 같이 ‘우리는 말씀으로 증거되시고, 계시되시고, 제공되시고, 경배되신 하나님과 그분의 의지(意志)에 관해 논증하는 방법과, 말씀으로 증거되시지 않고, 계시되시지 않고, 제공되시지 않고, 경배되시지 않으신 그대로의 하나님에 관해 논증하는 방식, 이 두 가지 방식으로 논증해야 한다’고 대답해 줍니다. 그러므로 하나님께서 스스로를 숨기시고 우리에게 알려지지 않기를 원하시는 한, 그 일은 우리가 상관할 바가 아닙니다. 여기서 “하늘의 일은 우리의 소관사항이 아니다”라는 속담이 참으로 적절합니다. 그리고 혹여 그 어떤 자가 이것이 바로 나 자신만의 주장이라 생각할까봐 하는 말인데, 나는 바울의 견해를 따르고 있습니다. 그는 적그리스도에 관하여 데살로니가 교인들에게 ‘그는 모든 증거되신 하나님과 숭배의 대상 위에 스스로를 높일 것이다(살후2:4)’라고 말합니다. 이는 어떤 자가, 말씀으로 증거되시고 경배 받으시는 하나님보다 높이, 곧 하나님께서 우리에게 알려지시고 우리를 대하시는 수단인 하나님 말씀과 종교의식(宗敎儀式)보다 높여질 수 있음을 분명히 보여줍니다. 그러나 경배되지 않으시고 말씀으로 증거되지 않으시고, 자신의 본성과 위엄 안에 계신 하나님보다 높이 그 어떤 존재도 높여질 수 없고, 만물은 그분의 강한 팔의 지배하에 있습니다.

그러므로 하나님께서는 그분 자신의 위엄 가운데 그분 자신으로 머물러 계셔야만 하며, 이와 관련하여 우리는 그분과 아무런 상관도 없으며, 또한 그분께서는 우리가 그분과 어떤 관계를 맺는 것을 원치 않으셨습니다. 그러나 그분께서 그분의 말씀(his Word) 가운데 옷을 입으시고 제시되신 한에 있어서, 우리는 그분과 관계를 맺고 있습니다. 그 말씀을 통해 그분께서는 자신을 우리에게 드러내주시며, 그 말씀은 바로 시편 기자가 하나님을 칭송하며 그분께서 입고 계셨다고 한 미(美)와 영광(榮光)입니다. 이와 관련하여 우리는, 선하신 하나님께서 그분의 백성 안에서 역사하신 그들의 죽음을 비탄해 하셨다가 아니라 그분께서 그분의 백성들 안에서 발견하시고 또 그들에게서 제거하기를 바라시는 죽음을 비탄해 하신다고 말합니다. 이것이 바로 말씀으로 증거되신 하나님께서 관심을 갖고 계신 부분인데, 곧 그것은 죄와 사망이 제거되어 우리가 구원받는 것입니다. “그분께서 그 말씀을 보내어 저희를 고치셨다(시107:20).” 그러나 당신의 위엄 가운데 숨어계신 하나님께서는 사망을 비탄해 하시지도, 그것을 제거하시지도 않으시고, 생명과 사망과 모든 것 안의 모든 것을 역사하십니다. 그곳에서 그분께서는 자신의 말씀으로 스스로를 제한하지 않으시고 모든 것들을 자유롭게 대하십니다.

하지만 「비평」은 무지 중에 말씀으로 증거되신 하나님과 숨어 계신 하나님, 곧 하나님의 말씀과 하나님 자신을 구분하지 못함으로 자신을 속이고 있습니다. 하나님께서는 그분의 말씀으로 우리에게 공개하지 않으신 많은 것들을 행하십니다. 또한 그분께서는 그분의 말씀으로 그분 자신이 의지(意志)하고 계시다고 하시지 않은 많은 것들도 의지(意志)하십니다. 이처럼 그분께서는 그분의 말씀에 따라 죄인의 죽음을 의지(意志)하지 않으시지만, 불가해한 그분의 의지(意志)에 의하면 그것을 의지(意志)하십니다. 하지만 우리가 할 일은 그 말씀에 주의를 기울이고, 그 불가해한 의지(意志)는 건들지 않는 것인데, 이는 우리가 그 불가해한 의지(意志)가 아니라 그 말씀에게 인도함 받아야 하기 때문입니다. 그런데 그 누가 완전 불가해하고 오리무중인 의지(意志)에 의해 스스로를 인도함 받게 하겠습니까? 단지 우리가 하나님 안에 어떤 불가해한 의지(意志)가 있다는 것을 아는 것으로 족하고, 그 의지가 무엇이고, 왜 그렇고, 그 범위가 어떤지에 관하여 질문하고, 동경하고, 관심을 가지고, 참견할 권리가 우리에게 도무지 없고, 오직 우리는 그것을 경외하고 숭상해야 합니다.

그러므로 “하나님께서 우리의 죽음을 원치 않으신다면, 우리가 파멸한다는 것은 우리들 자신들의 의지의 책임으로 돌려진다”는 말은 옳습니다. 내 말은, 그것이 당신이 말씀으로 증거되신 하나님과 관련하여 한 말이라면 옳다는 것입니다. 왜냐하면 그분께서는 모든 자들의 구원을 원하시기 때문입니다(딤전2:4). 이는 그분께서 모든 자들에게 구원의 말씀과 함께 오시고, 죄가 그분을 시인하지 않는 의지(意志)에 있음을 볼 때 그렇다는 말입니다. 그분께서는 마23:37에서 "내가 네 자녀를 모으려 한 일이 몇번이냐? 그러나 너희가 원치 아니하였도다" 말씀하셨지요. 그러나 왜 그분의 주권이 모든 인간들 안에 있는 이 우리의 의지(意志)의 결함을 제거하시거나 변화시키지 않으시는지 (인간이 그럴 능력이 없는데도), 그리고 왜 그분께서 이 결함을 인간의 책임으로 돌리시는지 (인간이 그 결함을 가질 수밖에 없는데도), 우리는 그것에 대해 물을 권한이 없고, 당신이 많이 질문할지라도 결코 그것을 알아내지 못할 것입니다. 그 에스겔 말씀에 대해서는 이러한 소견으로 족한 줄 알고, 다른 주제로 넘어갑시다.


God Preached, God Hidden; God's Will Revealed, God's Will Secret


This word, therefore, “I desire not the death of a sinner,” has as you see no other object than the preaching and offering of divine mercy throughout the world, a mercy that only the afflicted and those tormented by the fear of death receive with joy and gratitude, because in them the law has already fulfilled its office and brought the knowledge of sin. Those, however, who have not yet experienced the office of the law, and neither recognize sin nor feel death, have no use for the mercy promised by that word. But why some are touched by the law and others are not, so that the former accept and the latter despise the offered grace, is another question and one not dealt with by Ezekiel in this  passage. For he is here speaking of the preached and offered mercy of God, not of that hidden and awful will of God whereby he ordains by his own counsel which and what sort of persons he wills to be recipients and partakers of his preached and offered mercy. This will is not to be inquired into, but reverently adored, as by far most awe-inspiring secret of the Divine majesty, reserved for himself alone and forbidden to us much more religiously than any number of Corycian caverns.

When now Diatribe pertly asks, “Does the good Lord deplore the death of his people, which he himself works in them?” - for this really does seem absurd - we reply, as we have already said, that we have to argue in one way about God or the will of God as preached, revealed, offered, and worshiped, and in another way about God as he is not preached, not revealed, not offered, not worshiped. To the extent, therefore, that God hides himself and wills to be unknown to us, it is no business of ours. For here the saying truly applies, “Things above us are no business of ours.” And lest anyone should think this is a distinction of my own, I am following Paul, who writes to the Thessalonians concerning Antichrist that he will exalt himself above every God that is preached and worshiped (II Thess. 2:4). This plainly shows that someone can be exalted above God as he is preached and worshiped, that is, above the word and rite through which God is known to us and has dealings with us; but above God as he is not worshiped and not preached, but as he is in his own nature and majesty, nothing can be exalted, but all things are under his mighty hand.

God must therefore be left to himself in his own majesty, for in this regard we have nothing to do with him, nor has he willed that we should have anything to do with him. But we have something to do with him insofar as he is clothed and set forth in his Word, through which he offers himself to us and which is the beauty and glory with which the psalmist celebrates him as being clothed. In this regard we say, the good God does not deplore the death of his people which he works in them, but he deplores the death which he finds in his people and desires to remove from them. For it is this that God as he is preached is concerned with, namely, that sin and death should be taken away and we should be saved. For “he sent his word and healed them” (Ps. 107:20). But God hidden in his majesty neither deplores nor takes away death, but works life, death, and all in all. For there he has not bound himself by his word, but has kept himself free over all things.

Diatribe, however, deceives herself in her ignorance by not making any distinction between God preached and God hidden, that is, between the word of God and God himself. God does many things that he dos not disclose to us in his word; he also wills many things which he does not disclose himself as willing in his word. Thus he does not will the death of a sinner, according to his word; but he wills it according to that inscrutable will of his. It is our business, however, to pay attention to the word and leave that inscrutable will alone, for we must be guided by the word and not by that inscrutable will. After all, who can direct himself by a will completely inscrutable and unknowable? It is enough to know simply that there is a certain inscrutable will in God, and as to what, why, and how far it wills, that is something we have no right whatever to inquire into, hanker after, care about, or meddle with, but only to fear and adore.

It is therefore right to say, “If God does not desire our death, the fact that we perish must be imputed to our own will.” It is right, I mean, if you speak of God as preached; for he wills all men to be saved (I Tim. 2:4), seeing he comes with the word of salvation to all, and the fault is in the will that does not admit him, as he says in Matt. 23(:37): “How often would I have gathered your children, and you would not!” But why that majesty of his does not remove or change this defect of our will in all men, since it is not in man's power to do so, or why he imputes this defect to man, when man cannot help having it, we have no right to inquire; and though you may do a lot of inquiring, you will never find out. It is as Pal says in Rom. 11(9:20): “Who are you, to answer back to God?” Let these remarks suffice for that passage of Ezekiel, and let us go on to the rest.

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