신학영어

Martin Bucer(마틴 부처)의 글 >5<

stevision 2015. 10. 24. 11:10

Whatever is done in the churches should pertain to the ministry and contribute to the gaining of men's salvation in such a way that, cleansed from sins and reconciled to God through Christ, they may worship and glorify God in Christ the Lord in all piety and righteousness.

교회에서 행해지는 모든 일은 목회와 관계되고, 인간의 구원을 위한 것이어야 한다. 그리하여 사람들로 하여금, 그리스도를 통해 죄 씻음 받고 하나님과 화해되어, 모든 경건과 의(義) 가운데 그리스도 안에서 하나님을 경배하고 영화로우시게 하게 해야 한다.

 

Whatever does not contribute to this end, and nothing can do so which has not been ordained for this purpose by the Son of God and so commended to us, should be rejected and abolished by those who wish the Kingdom of Christ restored among them: such as, for example, all dogmas of religion not derived from Holy Scriptures. Likewise, that men so impure and profane should control the priesthood in the churches; that sacred rites should be performed for the people in a foreign language; a corrupt and perverse use of the sacraments of Christ; the addition of sacraments of human invention; invocation of the saints who have completed their pilgrimage; idolatry, and the like.

이 목적에 부합하지 않는 모든 것은 (그런데 그 목적을 위해 하나님의 아들에 의해 정해져서 우리에게 명해지지 않은 것은 그 목적에 부합할 수 없는데) >자신들 가운데 그리스도의 나라가 회복되기를 바라는 자들<에 의해 거부되고 폐지되어야 한다. 예컨대 성경에 근거하지 않은 모든 기독교 교리들과 같은 것 말이다. 또한 >더럽고 속된 자들이 교회에서 성직자 계층을 지배한다는 것<, >거룩한 의식들이 사람들에게 외국어로 집전된다는 것<, >그리스도의 성례전이 부패하고 악하게 사용되는 것<, >인간이 고안해 낸 성례전들의 추가<, >죽은(순례의 길을 마친) 성인(聖人)들에게 호소하는 것<, >우상숭배나 그와 유사한 것<이 그러한 것(성경에 근거하지 않은 것)이다.

(누가 교회를 파괴하나? 소위 안티기독교인들이 교회를 파괴하나? 그런데 그런 안티기독들이 교회를 파괴할 수나 있나? 로마가 창과 칼로 기독교를 파괴하려 했으나 기독교가 파괴되었는가? 지금의 안티기독이 로마의 칼과 창보다 더 교회에 위협적인가? 그렇지 않을 것이다. 안티기독들이 인터넷에서 교회를 파괴하려 하며 주장하는 것에는 두 가지가 있을 것이다. 하나는 교회에 대한 거짓 없는 비판, 하나는 교회에 대한 악의적 거짓말을 통한 비판. 교회에 위협이 되는 것이 두 번째 것인데, 이 따위 거짓말로 교회가 흔들릴 수 있나? 지옥의 권세도 교회를 이길 수 없다! 안티기독들의 거짓말 따위로 교회가 무너지지 않는다. 첫 번째 비판은 교회에 약이 되면 됐지 독이 되지는 않는다. 부패한 교회를 안티기독들이 비판할 때 살아 있는 교회는 겸허히 그 비판을 받아들이고 새로운 건강한 교회가 된다.

그러면 교회는 누가 파괴하나? 부패한 성직자가 교회를 파괴한다. 특히 성직을 독차지하고, 온갖 교회의 이권을 독차지하는 탐욕스런 성직자 무리가 교회를 파괴한다. 부패한 성직자 때문에 전도의 길이 막히고, 교회가 사회의 비판의 대상이 된다. 성직자들이 부패했다는 것은 그들의 사상과 행동이 복음에서 벗어났음을 말한다. 이런 성직자들로 가득 찬 종교단체는 이미 기독교가 아니라 사이비 기독교이고, 하나님께서는 사이비 기독교로부터 촛대를 옮기시어 새로운 교회를 세우신다.)

 

Adults should not be received into the Kingdom of Christ, i.e., his Church, unless they are first sufficiently instructed in the gospel of Christ, acknowledge and deplore their sins, renounce Satan and the world, profess complete submission to the gospel, and do not manifest a way of life and manners repugnant to this profession. Then, after this, the Kingdom of Christ should be bestowed upon them, and as their sins are forgiven and washed away in the most holy sacrament of Baptism, the covenant of salvation, their adoption as sons of God, should be confirmed and sealed.

성인(成人)들은 먼저 >그리스도의 복음을 충분히 교육받고, 자기 죄를 인정하고 후회하고, 사탄과 세상과 관계를 끊고, 복음에 대한 완전한 복종을 약속하고, 이 약속과 일치하지 않는 삶의 방식과 습관을 안 보이지< 않는 한, 그리스도의 나라, 곧 그분의 교회에 받아들여서는 안 된다. 그러면, 그 이후에 그리스도의 나라가 그들에게 주어져야 하고, 그리고 가장 거룩한 세례 성례전으로 그들의 죄가 용서받고 씻겨졌을 때 구원의 계약과 그들의 >하나님의 아들로서의 입양(入養)<이 확인되고 보증되어야 한다.

 

In these words he clearly admonishes that adults who are to be baptized ought to be interrogated about their faith and profess it openly in the church.

이 말씀(벧전3:21)에서 그(베드로)는 >세례 받을 자들은 그들의 믿음에 대해 확인질문을 받고 교회에서 공개적으로 그 믿음을 고백해야 한다<고 권고하고 있다.

 

Since our infants also ought to be baptized according to the promise of the Lord, "I will be your God, and the God of your seed" (Gen. 17:7), both the parents of the baptized infants and the ministers of the Church must take the responsibility that, as soon as they have matured, they will be diligently catechized and instructed in the doctrine of Christ, so that they may make for themselves publicly in church the profession of their faith which they were unable to do when they were baptized, confessing their sins, and embracing with a most grateful heart the grace of Baptism conferred on them in infancy, renouncing the world and Satan, and pledging themselves to the obedience of Christ.

우리의 유아(幼兒)들도, “나는 너와 네 자손의 하나님이 될 것이다(창17:7)”라는 주님의 약속에 따라, 세례를 받아야 하고, 세례 받는 아이들의 부모들과 교회 교역자들은 다음과 같은 의무가 주어진다: ‘그 아이들이 성인이 되자마자 부지런히 교리문답을 받고 그리스도의 교의(敎義)를 받아, 그리하여 자기 죄를 고백하고, 어렸을 때 그들에게 주어진 세례의 은총을 가장 감사하는 마음으로 받아들이고, 세상과 사탄과 관계를 끊고, 그리스도께 순종할 것을 맹세하며 >그들이 세례 받을 때 할 수 없었던 그들의 신앙고백<을 교회에서 스스로 공개적으로 할 수 있게 한다.’

 

If any do not permit themselves to be catechized and taught and refuse to follow all the precepts of Christ and to make a legitimate profession of faith and of the obedience to be rendered to Christ and his Church, they ought to be rejected from the company of the saints and the communion of the sacraments.

만약 어떤 자들이 >(세례자를 위한) 교리문답 교육을 받지 않거나<, >그리스도의 모든 가르침을 따르기를 거부하거나<, >적법적 신앙 고백과 ‘그리스도와 그분의 교회에 해야 할 복종’을 거부하면<, 성도의 회중에 받아들여서도, 성찬식에 참여시켜서도 안 된다.

 

   

Where the words of the Lord "He who hears you hears me" (Luke 10:16) do not apply to those who are in charge of the churches, the administration of the Kingdom of Christ cannot be rightly preserved.

“너희의 말을 듣는 자는 내 말을 듣는 것이다(눅10:16)”라는 주님의 말씀이 교회 책임자들에게 적용되지 않으면, 그리스도의 나라의 통치가 바로 세워질 수 없다.

 

How much effort must be expended in this, that suitable and faithful shepherds be put in charge of individual churches, the Holy Spirit clearly teaches by the examples of Paul and Barnabas, who ordained elders with prayer and fasting for the individual churches which they had gained for Christ (Acts 14:23).

적격의, 충성스런 목자들이 각 교회에 세워지도록 얼마나 힘을 써야 하는지는 성령께서 바울과 바나바의 예를 통해 분명히 가르치신다. 그들은 >그들이 세운 그리스도께 속한 개(個) 교회들<에 기도와 금식을 하며 지도자들(장로들)을 안수하여 세웠다.

(노파심에서 하는 소리다. 은퇴 목사의 안정된 은퇴생활을 보장할 수 있는 방향으로 교회 후임자가 세워지면 안 된다. 그것은 하나님의 나라에, 하나님의 백성들에게 치명적인 독(毒)이다. 은퇴 목사의 은퇴 생활 기여금을 지불하고 교회 후임자로 들어가는 자들은 다 성직매매자들이다. 목사로 살며 그만큼 명예를 누렸으면 물러날 때는 욕심을 부리지 말아야한다. 꼭 그렇게 성직매매 범죄를 저질러 교회를 더럽히고 후임자에게 성직매매자라는 무거운 죄의 짐을 지게 해서 >자기를 예수님처럼 떠받들던 교인들<에게 해악을 끼치고 나가면 가룟 유다 못지않은 기독교의 배반자다. 자기를 섬겼던 고마운 교회에 더러운 똥을 싸놓고 나가면 안 된다.)

 

As proof that one is fit to preside over a church it is sufficient that he fulfills the ministry of Christ acceptably and faithfully, even if in a mediocre way, that he can teach others, and that he have spiritual prudence and zeal for governing the church, and that he is on his guard lest anyone falls from the grace he has received.

어떤 자가 교회를 지도하기에 적합한지의 증거는 이것으로 충분하다: >평범한 방식일지라도, 용납할 만하고 충성스럽게 그리스도의 사역을 수행하고<, >다른 자들을 가르칠 수 있고<, >교회를 다스리는 데 필요한 영적 분별력과 열정이 있고<, >한 심령(신자)도 받은 은혜에서 멀어지지 않도록 경계를 늦추지 않음<.

 

Such persons are evidently able with their fellow ministers of the doctrine and sacraments of Christ to exercise discipline, to admonish brethren of their duty both privately and in their own homes, and when anyone has to be admonished in the name of the Church or corrected or bound over to penance or excommunicated, to be present, and to pronounce sentence wholesomely, and truly to manifest themselves to these as apt teachers (I Tim. 3:2). i.e., fit and eager to teach and tenacious and faithful of expression in teaching, and strong in exhorting through sound doctrine, and also in reclaiming those who deny the truth (Titus 1:9). Saint Ambrose testifies that there was this kind of elder both in the synagogue and in the early Church, and that this office was abolished not without a vitiation of doctrine and disadvantage to the churches.

그러한 자들은 그리스도의 교의(敎義)와 성례전들을 담당하는 동료 교역자들과 함께 분명 >기강을 바로 잡거나, 성도들에게 사적(私的)인 혹은 가정에서의 그들의 의무를 알려줄 수 있고<, >교회의 이름으로 어떤 자가 권고를 받거나, 징계 받거나, 속죄의 고행이 부과되거나 출교될 때 거기 참석하여 신중하게 판결할 수 있고<, >이러한 일들에 자신들이 적합한 교사임을 증명할 수 있다(딤전3:2)<. 즉 가르치는 데 적격이고 열정이 있으며, 가르칠 때 끈기 있고 표현이 충실하며, 온전한 교리를 통한 권고에 능하고, 또한 진리를 부인하는 자들을 개심시키는 데 능함(딛1:9)을 보일 수 있다. 성(聖) 암브로시우스는 ‘(유대교의) 회당과 (기독교의) 초대 교회에 이런 유(類)의 지도자들(장로들)이 있었는데, 이러한 직책은 교리가 오염될 때에만 교회에 손해가 되도록 폐지되었다’고 증언한다.

 

Clearly nothing should be watched out for with greater care than that none of the sheep of Christ should perish, and if any of them have strayed from the fold, they should be sought and brought back as soon as possible. And if they have broken an precept, i.e., if they have fallen into any grave sin, although they remain in the association of the Church, they may be healed by being charged with the obligation and the care of salutary penance.

분명 가장 주의를 기울여 돌봐야 할 사항은 이것이다: 그리스도의 양들이 하나라도 멸망당하면 안 되고, 그들 중 우리에서 달아난 양은 최대한 빨리 찾아와야 한다. 만약 그들이 계율을 어기면, 즉 그들이 교회의 성도의 교제 안에 남아 있더라도, 중한 죄를 범하면, >어떤 의무를 지우거나 유익한 참회(속죄의 고행)라는 돌봄(감독)을 통해< 회복될 수 있을 것이다.

 

But what single individual would be able to fulfill for many such offices of the good shepherd? It has therefore pleased the Holy Spirit from the beginning of the Church to join to the ministers of the word and the sacraments, namely, the presiding elders and bishops, other men also from the body of the Church, serious men endowed with a gift for governing, to assist them in exercising a concern for individuals and in keeping and strengthening the discipline of Christ (I Cor. 12:28).

그러나 어떤 한 개인이 저러한 선한 목자의 많은 직무들을 수행할 수 있겠는가? 그리하여 교회 시작 때부터 성령께 합당했던 일은 이것이다: >말씀과 성례전 사역자들<에 >행정적(통솔적) 장로들과 감독들, 즉 교회의 몸의 다른 구성원들, 곧 다스리는 은사를 받은 경건한 자들<을 합류시켜서, 그들이 개인들에 대한 목회와 그리스도의 기강의 유지와 강화를 하는 데 협조하게 했다.