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테르툴리아누스: 우상숭배에 관하여 >3<

stevision 2023. 9. 15. 10:03

4. God forbids the making of idols no less than the worshipping of them. Just as any object of worship must first be made, so what must not be worshipped must not be made. That is the prior obligation. For this reason, in order to root out the materials of idolatry, God’s law proclaims: “Thou shalt not make an idol”; and by adding: “Nor the likeness of any thing that is in heaven or in the earth or in the sea,” it utterly forbade such crafts to the servants of God. Enoch had anticipated this law when he prophesied that the demons and the spirits of the rebellious angels would turn to idolatry every element and property of the universe, everything which heaven and sea and earth contain, to be consecrated as a god against God. So it is that human error worships everything but the very Creator of everything. Their images are idols, the consecration of images is idolatry. Whatever sin idolatry commits must be put down to all the makers of all the idols.

하나님께서는 우상들을 섬기는 것 못지않게 그것들을 제작하는 것을 금하신다. 경배의 대상이 먼저 제작되는 것처럼, 경배되어서는 안 되는 것은 제작되어서는 안 된다. 이것이 더 우선적인 의무이다. 이러한 이유로, 우상숭배의 매개(재료)들을 근절하기 위해 하나님의 법은 “너는 우상을 만들지 마라” 선언한다. 또한 “하늘이나, 땅이나, 바다에 있는 그 어떤 것들의 형상도 만들지 마라”는 말씀을 덧붙임으로써 하나님의 법은 하나님의 종들에게 그러한 공예를 엄금했다. 에녹이 다음과 같이 예언했을 때 이 법을 예견했던 것이다: “귀신들과 반란의 영들이 >우주의 모든 원소들과 소유물들, 곧 하늘과 바다와 땅에 있는 모든 것들<을 신(神)으로 신격화하기 위해 우상숭배가 되게 할 것이다.” 인간의 잘못됨은 모든 것의 창조주이신 하나님을 제외한 다른 모든 것들을 경배하는데, 이게 바로 그와 같은 것이다. 그것들의 조상(彫像, 조각상)들이 우상들이고, 우상들을 신격화하는 것이 우상숭배다. 우상숭배가 범하는 그 모든 죄는 다 모든 우상 제작자들의 탓으로 돌려져야 한다.

 

Enoch, for instance, threatens idol-worshippers and idol makers alike, and predicts their damnation. And again: “I swear unto you, ye sinners, that the gloom of destruction is made ready for the day of blood. Ye that serve stones and that make images of gold and silver and wood and stone and clay, and that serve phantoms and demons and infamous spirits and every error not according to knowledge, ye shall find no help in them.” Isaiah says: “Ye are witnesses, whether there be a God beside me. And there were not any then. They that fashion and carve are all of them vanity, doing what they lust; which shall not profit them.” Continuing, the whole passage testifies against the makers as much as the worshippers, ending with the words: “Know that their heart is ashes, and they do err, and no man can deliver his own soul.” David also includes the makers, saying: “Let them that make them be like unto them.” Need I, with my poor memory, suggest anything more? Need I quote more from Scripture? When the Holy Spirit has spoken, that is surely enough, and we have no need to discuss further whether the Lord has first cursed and condemned the makers of those idols whose worshippers he curses and condemns.

예컨대 에녹은 우상숭배자들과 우상 제작자들을 다 경고하고, 그들의 파멸을 예언한다. 또한 그는 말한다: “너희 죄인들에게 선언한다. 파멸의 어두움이 피의 날을 위해 준비되었다. 돌들을 섬기고, 금, 은, 나무, 돌, 흙으로 우상을 만들고, 유령들과 귀신들과 악령들과 지식을 따르지 않는 모든 그릇된 것들을 섬기는 자들아, 너희들은 그것들에게서 아무런 도움도 얻지 못할 것이다. (에녹서99:6, 7)” 이사야는 말한다: “나 외에 다른 신이 있는지는 너희가 증인들이다. 다른 신은 없다. 제작하고 조각하는 자들, 그들 모두는 자신들이 갈망하는 것을 하는 공허한 자들이고, 그것은 그들을 이롭게 하지 않는다.” 계속하여, 전체 구절은 우상숭배자들만큼이나 우상 제작자들을 책망하고, 이 말씀으로 끝을 맺는다: “그들의 마음은 재(혹은 유골)와 같음을 알라. 그들은 잘못하고 있고, 아무도 자신의 영혼을 구원할 수 없다.” 다윗 또한 우상 제작자들을 포함시키고 다음과 같이 말한다: “우상을 만드는 자들이 우상과 같이 되게 하소서.” 기억력 부족한 내가 더 예를 들어야 하나? 성경의 또 다른 말씀을 예로 들 필요가 있을까? 성경이 언급했다면 그것으로 충분하고, 우리는 주께서 >그 숭배자들을 저주하시고 정죄하시는 그 우상들<의 제작자들을 먼저 저주하시고 정죄하시는지에 대해 더 이상 논할 필요가 없다.

 

5. Of course I shall replay with all care to the excuses of such craftsmen, men who should never be admitted into the house of God by anyone who knows the Christian rule of life. The words they so often put forward, “I have nothing else to live by”, can be retorted immediately and sharply: “You can live then? If you are living on your own terms, why do you come to God?” Then there is the argument which they impudently produce from the Bible itself. The Apostle said (so they argue): “Let each man continue as he was found.” On that interpretation we can all continue in our sins. We were all without exception sinners when we were found. Christ came down for no other reason than to set sinners free. Again, they say the Apostle taught that, after his own example, every man should work with his own hands for his living. If all hands can plead this instruction, the thieves at the baths live by their hands, I suppose, and burglars get their living with their hands, and forgers produce their false documents with their hands (not their feet!), while the actors in the pantomime toil for their living with their hands and every limb in their bodies besides. If we are not to exclude the crafts which God’s discipline does not admit, we shall have to throw the Church open to everyone who supports himself by his hands and his own work.

물론 나는 모든 주의를 기울여 >기독교인의 생활방식을 알고 있는 자에 의해 결코 하나님의 집에 받아들여질 수 없는 저런 장인들<의 변명에 대답을 주고자 한다. 그들이 자주 하는 주장 “다른 생계 수단이 없습니다”는 즉시 이렇게 날카롭게 반박될 수 있다: “그렇게 사는 게 사는 건가? 당신이 살고 싶은 대로 살고자 한다면, 왜 하나님께 나온 건가?” 그러면 또 저들은 뻔뻔하게 성경 말씀 자체를 들어 주장한다. (그들에 따르면) 사도 바울은 “각 사람은 부름 받은 대로 (발견된 당시 대로) 계속 살아야 한다 (고전7:20: 각 사람은 부르심을 받은 그 부르심 그대로 지내라)”라고 말한다. 그런 해석이라면 우리 모두는 죄 가운데 계속 살아도 된다. 우리 모두는 예외 없이 전도받았을 (발견된) 때 죄인들이었다. 그리스도께서는 바로 >우리를 해방시키실 목적<으로 세상에 내려오셨다. 또 그들은 말한다. 사도 바울이 자신을 예로 들어 각 사람은 자신의 손으로 벌어먹어야 한다고 했다는 것이다 (살전4:11: 조용히 자기 일을 하고 너희 손으로 일하기를 힘쓰라). 모든 손들이 이 교훈을 핑계 삼을 수 있다면, 내 생각에는 목욕탕에 있는(? 무슨 뜻? 땀 흘리는?) 도둑들이 제 손으로 벌어먹고 살고 있고, 강도도 제 손으로 벌어먹고 살고 있고, 위조자들이 그들의 위조문서를 (발로가 아닌!) 손으로 작성하는 반면, 판토마임 배우들은 손뿐만 아니라 몸 구석구석을 다 사용해 생계비를 번다. 하나님의 법이 허용하지 않는 기술들을 배제하지 않는다면 우리는 자신의 손과 자신의 직업으로 먹고 사는 모든 자들에게 교회를 개방해야 할 것이다.

 

An objection is raised against my affirmation that likenesses are forbidden. Why then did Moses in the desert make the likeness of a serpent from brass? My answer is that figures which were designed for some hidden purpose, not to set the law aside, but to be types, are in a separate category. Otherwise, if we understand them to be against the Law, are we not ascribing inconstancy to God, like the Marcionites who destroy his deity by making him mutable on the ground that he orders in one place what he forbids in another? If anyone refuses to see that the effigy of a brazen serpent, shaped like one who is hung, displayed a figure of the Lord’s cross which was to free us from the serpents (that is, from the devil’s angels) in that it hangs the devil (the serpent) dead by its means – or you may accept any other explanation of the figure which has been revealed to better men than I, provided you remember the Apostle’s declaration that whatever happened to the People then was by way of figure. Fortunately it was one and the same God who both, in the Law, forbade the making of a likeness, and also, by an extraordinary command, enjoined the likeness of the serpent. If you pay heed to this same God, you have his law, “Thou shalt not make a likeness.” If you are thinking of the subsequent command to make a likeness, take Moses as your model and do not make any likeness contrary to the Law unless God gives you also a direct command.

형상들을 만드는 게 금지된다는 내 단언에 이런 반대가 제기된다. 그러면 왜 모세는 광야에서 놋뱀의 형상을 만들었는가? 내 대답은 >그 법을 제거하기 위함이 아니라 그것들이 예표(豫表)가 되게 할 숨겨진 목적으로 만들어진 형상들은 다른 범주의 문제다<라는 것이다. 그게 아니라면, 우리가 그것들이 모세의 율법에 반한다고 생각할 때, 우리가 마르키온주의자들처럼 모순(일관성이 없음)을 하나님께 돌리고 있지 않나? 마르키온주의자들은 하나님께서 다른 곳에서 금하신 것을 어떤 곳에서는 명하시는 것을 보고 그분을 가변적인 분으로 보고 그분의 신성을 파괴한다. 주의 십자가가 그것에 죽은 마귀를 매달아 놓기에, 누구라도 (십자가에) 매달리신 분처럼 생긴 놋뱀상(像)이 뱀들로부터 (즉 마귀의 사자들로부터) 우리를 구하여 줄 주님의 십자를 상징한다고 생각하지 않는다면, 그는 나보다 나은 자에게 계시된 그 상징에 대한 설명을 받아들여도 된다. 다만 당시의 사람들에게 일어난 모든 것들이 상징적 사건들이었다는 사도 바울의 말을 그가 기억한다면 말이다. 다행히 동일한 하나님께서 율법에서 형상을 만드는 걸 금하셨고, 특명으로 뱀의 형상 제작을 명하셨다. 우리가 이 동일한 하나님을 주의하여 살펴보면 우리는 “너는 형상을 만들지 마라”는 그분의 법을 만나게 된다. 이어지는 명령 >형상을 만들라<를 고려하면, 우리는 모세를 모델 삼아, 하나님께서 우리에게 직접 명령을 내리시지 않는 한, 모세의 법과 배치(背馳)되는 그 어떤 형상도 만들지 않는다.

 

6. Suppose there were no law of God forbidding us to make idols, and no word of the Holy Spirit threatening their manufacturers no less than their worshippers, even so, a Christian who understood his baptismal profession would see for himself that such crafts are at odds with the faith. How have we renounced the devil and his angels if we are making them? What sort of divorce have we declared when we go on living, if not with them, then on them? Have we really broken away from them, as we undertook to do, if we are still tied to them by gratitude for our maintenance? Can your tongue deny what your hand confesses, your words demolish what your work constructs? Can you proclaim the one God while you fabricate many, the true God while you make false ones? “I make them,” (someone is saying) “but I do not worship them.” As if what frightens him off worshipping them were not the very thing that should have kept him off making them, fear of God’s wrath, in both cases! But you do worship when you make them such as can be worshipped. You worship them, not with the breath of some cheap smoke, but with the breath of your own spirit, not at the cost of some beast’s soul, but your own. You sacrifice your talents to them, pour out your sweat to them, light for them the candle of your skill. You are more than a priest to them, since it is through you that they have a priest. Your diligence is their deity. If you yourself deny that you worship what you make, they at least do not deny it, they for whom you kill the fatter and larger and more golden victim, your own salvation, every day.

우상을 제작하는 것을 금하는 하나님의 법도 없고, 우상숭배자들 못지않게 우상 제작자들을 위협하는 성령의 말씀도 없다고 가정하자. 그렇다 할지라도 자신의 세례문답 고백을 이해하는 자는 그런 우상제작 공예가 신앙과 불일치함을 스스로 깨달아 알 수 있다. 우리가 마귀와 그의 사자들을 제조하고 있다면, 어찌 우리가 그들을 거부했다고 할 수 있겠는가? 우리가 그들과 함께 사는 건 아니지만 그들을(그들로 인해) 계속 먹고 살고 있다면, 우리가 그들에게 선언한 결별이 대체 무슨 결별이란 말인가? 우리의 생계비를 지원해준 것에 대한 감사한 마음으로 우리가 여전히 그들에게 매여 있다면, 우리가 기도(企圖)한 대로 과연 우리가 실제로 그들과 결별했는가? 당신의 손이 고백하고 있는 것을 당신의 입이 부인할 수 있고, 당신의 행위가 건설하고 있는 것을 당신의 말이 허물 수 있는가? (교회 세습 종교 사기꾼들아, 너희들이 악의적 행위로 파괴한 교회를 너희 입이 재건축 할 수 있겠느냐? 너희들은 우상숭배자들이나 우상 제작자들보다 더 지독한 지옥 형벌을 받을 것이다. 너희들은 고의로 직접 손수 교회를 파괴했기 때문이다. 마귀는 십자가에서 예수님의 몸을 파괴했고, 너희들은 교회 기생충이 되어 평생 교회 돈 뜯어먹고, 또한 교회세습을 저질러 교회를 파괴했다. 너희들은 그분의 몸인 교회를 파괴한 죄로 예수님을 십자가에 못박은 마귀와 동급으로 처벌받을 것이다. 국역자.) 당신이 여러 신들을 제작하면서 유일하신 한 하나님을 고백할 수 있으며, 거짓 신들을 만들며 참 하나님을 고백할 수 있는가? 혹자는 말한다. “내가 우상들을 만들기는 하나 그것들을 섬기지는 않는다.” 마치 그를 위협하여 우상들을 섬기지 못하게 하는 것이 그를 위협하여 우상들을 만들지 못하게 했어야 했을 바로 그것, 곧 이 두 경우에 다 유효한 하나님의 진노가 아니기라도 한 것처럼! 그러나 진실로 당신은 그것들을 >숭배될 수 있는 것들<로 만들 때 그것들을 섬기고 있는 것이다. 당신은 값싼 분향(연기)으로가 아니라 당신 자신의 영의 숨결로 그것들을 섬기고, 어떤 동물의 영을 희생시켜서가 아니라 당신 자신의 영을 희생하여 그것들을 섬긴다. 당신은 당신의 재능들을 희생제물로 그것들에게 바치고, 그것들에게 당신의 수고(땀)를 다 바치며, 그것들을 공경하여 당신의 재능의 촛불을 켠다. 당신을 통하여 그것들이 사제들을 얻게 되니, 당신은 그것들에게 사제 이상의 존재이다. 당신의 부지런함은 그것들의 신성이다. 당신이 스스로 만든 것들을 섬기고 있는 것을 부인한다면, 적어도 그것들은, 곧 당신이 >더 기름지고, 크고, 귀중한 희생제물인 당신 자신의 구원<을 매일 죽여 바치는 대상인 그것들은 그것을 부인하지 않는다.