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루터의 글 : 노예의지 >23-1<

stevision 2012. 12. 4. 11:27

[하나님의 전능(全能)이 악을 행한다는 말의 뜻]


어떻게 하나님께서 강퍅케 함과, 자신들의 정욕에 넘겨주심과(롬1:24), 방황케 하심, 등과 같은 악을 우리 안에 행하시는 분으로 묘사될 수 있는지 사람이 질문할 수 있습니다. 물론 하나님께서 행하시는 일들이 전혀 말로 표현할 수 없는 것들이기에, 우리는 하나님의 말씀에 만족하고, 그 말씀이 한 말을 단순히 믿어야 합니다. 그러함에도 인간의 어리석음을 말하게 되는 이성의 비위를 맞추기 위해 나는 기꺼이 바보 얼간이가 되어 수다를 좀 떠는 것으로 어떻게든 우리가 그것을 감동시킬 수 있는지 알아보겠습니다.

먼저 이성과 「비평」조차도 하나님께서 모든 사람들 안에서 모든 것을 역사하신다는 것과(고전12:6), 그분 없이는 그 어떤 것도 영향을 받거나 효과 발생적이지 못하다는 것을 인정합니다. 왜냐하면 그분께서 전능하시기 때문이고, 바울이 에베소 교인들에게 말했듯이 그것은 그분의 전능에 속합니다. 이제 사탄과 인간은 하나님으로부터 멀어져 그분께 버림받은 후 선(善), 즉 하나님께서 기뻐하시고 하나님께서 의지(意志)하시는 것들을 의지(意志)할 수 없고, 다만 그 대신에 그들은 자신들의 욕망들을 향해 가서 그분의 것을 추구할 수 없습니다(원문 ‘Quarere quae sua sunt’는 ‘to seek the things of self’보다는 ‘to seek what are his’를 의미한다고 보아 문맥에 맞도록 영역과 다르게 국역했습니다. 역자). 그러므로 이처럼 하나님을 싫어하는 그들의 의지와 본성은 무(無)가 아닙니다. 왜냐하면 사탄과 불경건한 자는, 비록 그들의 본성이 부패하고 하나님을 싫어하지만, 존재하지 않거나 본성이나 의지가 없는 게 아니기 때문입니다. 그러므로 불경건한 자와 사탄 안에 있는 이른바 그러한 본성의 잔여물은, 하나님의 피조물이고 작품이기 때문에, 다른 모든 하나님의 피조물들과 일들 못지 않게 그분의 전능과 활동에 종속적입니다.

그 경우 하나님께서 모든 자들 안에서 모든 것을 움직이시고 활동력을 주시므로, 필연적으로 사탄과 불경건한 자들 안에서도 움직이시고 활동하십니다. 하지만 그분께서는 본모습 그대로의 그들과 그분께서 발견하신 그대로의 그들 안에서 행하십니다. 즉, 그들이 역겹고 악하고 또 이 하나님의 전능한 움직임에 잡혀 있기 때문에, 역겹고 악한 것들만 행합니다. 그것은 다리 한두 곳 절고 있는 말을 타고 있는 기수(騎手)와 같습니다. 그의 승마는 말의 상태에 좌우됩니다. 즉, 그 말은 잘 달리지 못합니다. 그런데 그 기수가 무엇을 할 수 있지요? 만약 그가 절지 않는 말들 옆에서 그런 말을 타고 있으면, 그 말은 잘 못 달리고 다른 말들은 잘 달릴 것입니다. 그리고 그 말이 치료받지 않는 한 그런 상황은 변할 수 없습니다. 여기서 당신은 하나님께서 악인들을 통하여 또 그들 안에서 역사하실 때 악한 일들이 행해지지만, 그럼에도 비록 그분께서 악인들을 통해 악을 행하시지만 악하게 행하실 수는 없다는 것을 보게 됩니다. 왜냐하면 스스로 선하신 분께서는 악하게 행동하실 수 없지만, 그럼에도 그분께서는 그분의 전능하심의 영향력과 운동을 피할 수 없는 악한 도구들을 사용하시기 때문입니다.

그러므로 악한 것들이 행해진 것은, 하나님께서 게으른 상태로 놔두지 않으신 도구들의 잘못이고, 하나님 자신은 그것들을 움직이게 하셨을 뿐입니다. 이는 마치 목수가 이가 빠지고 들쭉날쭉한 날을 가진 도끼로 흉하게 나무를 자르는 것과 같습니다. 그러므로 불경건한 자가 계속하여 잘못하고 죄를 범할 수밖에 없는데, 이는 그가 하나님의 능력의 행동에 붙잡혀 있고 게으름이 허락되지 않고, 다만 자신이 속해 있는 부류의 인간답게 의지하고, 갈망하고, 행동하기 때문입니다.

이 모든 것은 우리가 하나님께서 전능하시다는 것과, 또 불경건한 자가, 비록 하나님을 싫어하고 하나님의 성령 없이 홀로 남겨진 자로서 선을 의지하거나 행할 수 없지만, 하나님의 피조물이라는 것을 우리가 믿는다면 확정적이고 분명한 것입니다. 하나님의 전능은 불경건한 자가 그분의 운동과 행동을 피하는 것을 불가능하게 만드는데, 이는 그 자가 필연적으로 그 전능의 지배를 받고 그것에 복종하기 때문입니다. 그런데 그의 부패와 하나님을 싫어함이, 선한 효과를 내도록 그 자가 감동을 받거나 움직여지지는 것이 불가능하게 만듭니다. 하나님께서는 인간의 싫어함 때문에 자신의 전능을 한쪽으로 치워놓지 않으시고, 불경건한 자는 자신의 싫어함을 변경할 수 없습니다. 그리하여 사람이 하나님의 성령에 의해 바로잡혀지기 전까지는 지속적으로 또 필연적으로 죄를 범하고 잘못을 저지르게 됩니다.

이 모든 것 가운데 사탄은 여전히 평안히 통치하고 있는데, 이러한 하나님의 전능한 운동 가운데 그는 자기 왕국을 소란 없이 지킵니다(눅11:21). 그런데 그 다음으로는 강퍅케 하는 일이 있습니다. 그것은 이와 같이 설명될 수 있습니다: 전술했다시피 불경건한 자는 그의 왕 사탄처럼 온전히 자기 자신과 자신의 일에 몰두하는 가운데 있고, 하나님을 찾거나 그분의 것들에 관심을 두지 않고, 오직 자신의 부, 자신의 영광들, 일들, 지혜, 능력, 요컨대 자기 자신의 왕국을 추구할 뿐이고, 이것들을 평화롭게 즐기기를 바라고 있습니다. 그러나 만약 어떤 자가 그를 대적하거나 그러한 것들을 빼앗으려 하면, 그 자로 하여금 그것들을 추구하게 하는, 하나님을 싫어하는 동일한 그 마음에 의해 그 자는 분개하게 되고 자기 대적자에게 격노하게 되고, (그것들을) 갈망하고 추구하지 않는 것이 불가능한 것처럼 화내지 않는 것이 불가능합니다. 그리고 그가 비록 악화된 자이기는 해도 하나님의 피조물이기 때문에, 그 자가 존재하지 않을 수 없는 것처럼 (그것들을) 갈망하지 않을 수 없습니다.

이것이 바로 널리 알려진, 하나님의 복음에 대항하는 세상의 격분입니다. 복음을 수단 삼아, 평화로이 사탄의 궁정을 지키는 자를 정복할 저 더 강하신 분께서 오시고, 그분께서는 영광, 부, 지혜, 자신의 의(義), 그리고 사람이 신뢰하는 모든 것에 대한 욕망들을 정죄하십니다. 하나님께서 사람들이 원하는 것과 반대되는 것을 말씀하시거나 그들에게 행하실 때, 불경건한 자들의 이 분노 그 자체가 바로 그들의 강퍅하게 됨과 악화됨입니다. 왜냐하면 그들 자신들이 그들의 본성의 부패를 통해 (하나님을) 싫어할 뿐만 아니라, 그들의 싫어함이 저항이나 방해를 만날 때 훨씬 더 싫어하고 훨씬 더 악화되기 때문입니다. 그러므로 그 시점이 하나님께서 바로에게서 그의 포악한 권력을 제거하기로 작정하셨을 때입니다. 바로의 왕국을 제거하고 하나님의 백성을 그의 학정에서 끌어내겠다고 위협한 모세의 말을 통해 바로에게 찌르려고 덤비심으로, 그에게 내적으로 성령을 주시지 않는 가운데, 그러나 사탄의 지배하에 있는 그의 불경건한, 부패한 본성에게 불을 붙이고, 활활 타오르고, 격노하고, 일종의 경멸적인 자만심 가운데 방자해지도록 허용하심으로, 그분께서 바로를 선동하시고 강퍅과 완고를 증대시키십니다.

그러므로 하나님께서 우리 안에서 강퍅케 하시거나 (강퍅케 함은 악하게 하는 것이므로) 악을 역사하신다고 묘사되실 때 우리는 그분께서 무(無)로부터 우리 안에 악을 창조하심으로 그 일을 하신다고 생각하면 안됩니다. 당신은 그분을, 그 자체로는 독을 혼합하는 자의 악의(惡意)를 받아들이거나 수용만 하는 무죄한 그릇에, 독을 붓거나 섞는, 자신은 사악함으로 가득 찬, 악의적인 여관 주인과 같은 자라 생각하면 안됩니다. 사람들이, 우리가 하나님께서 우리 안에 선과 악을 역사하시고, 우리는 순전히 수동적 필연에 의해 하나님의 역사하심에 종속적이라고 말하는 것을 들을 때, 인간 그 자신은 선하거나 적어도 악하지 않고, 그가 하나님의 손의 악한 행동을 당한다고 아마 생각하는 태도가 바로 그런 것입니다. 왜냐하면 그들은 하나님께서 얼마나 그분의 모든 피조물들 안에서, 그 모든 것들이 쉬는 것을 허용치 않으시며, 쉼 없이 활동하시는지 충분히 고려하지 않기 때문입니다. 그러나 그러한 문제들에 관한 어떠한 이해를 갖고자 하는 자는 다음과 같이 생각해야 합니다. 우리는 본성상 악하고 하나님께서는 선하시기 때문에, 그분께서는 자신의 잘못을 통해서가 아니라 우리의 잘못으로 인해 우리 안에, 즉 우리를 수단으로 하여 악을 역사하십니다. 그러나  그분께서 그분 자신의 행동으로 우리를 그분의 전능한 본성에 따라 인도하시기 때문에, 그분 스스로는 선하실지라도, 비록 그분께서 자신의 지혜를 따라 자신의 영광과 우리의 구원을 위해 이 악을 선용하시지만, 그분께서는 악한 도구로는 악을 행할 수밖에 없으십니다.

이와 같이 그분께서는 사탄의 의지가 악함을 알아보시는데, 이는 그분께서 그것을 그같이 창조하셨기 때문이 아니라, 하나님께서 그것을 유기하심과 사탄의 죄를 통해 그것이 악해졌기 때문입니다. 그리고 그분의 역사하심 중에 그것을 조종하시며, 그분께서는 자신이 원하는 방향으로 그것을 움직이십니다. 그러함에도 이 하나님의 움직임 중에도 그 의지는 악하게 되는 것을 그치지 않습니다. 다윗이 삼하16:11에서 시므이에 대해 한 말이 그러합니다: “여호와께서 저에게 명하신 것이니 저로 나를(다윗을) 저주하게 내버려 두라.” 어찌 하나님께서 그에게 저주하라 명하실 수 있습니까? 그것은 매우 해롭고 악한 것 아닙니까? 그러한 결과를 낳게 하는 그 어떤 외적인 교훈이 존재하지 않습니다. 그러므로 다윗은 전능하신 하나님께서 말씀만 하시자 그것이 즉시 이룩된 것(시33:9), 즉 하나님께서 자신의 영원한 말씀으로 모든 것을 행하신다는 것을 염두에 두었습니다. 그리하여 하나님의 행동과 전능이, 몸의 다른 모든 부분들처럼 이미 악한 상태이고 다윗을 향해 적개심을 품은 시므이의 의지를 충동질했고, 다윗이 때마침 그러한 저주를 받아야 할 자리에 나타나자, 선하신 하나님께서는 친히 자신의 악하고 불경스런 도구를 통해 그러한 명령을 내리셨습니다. 즉 그분께서는 말씀을 발하셨고, 우리가 이해하고 있듯, 그분 자신의 행동이 일으킨 충동에 의해 이 저주행위가 이룩되게 하셨습니다.

하나님께서 바로의 불경건하고 악한 의지에, 물론 그 의지의 타고난 결함과 본질적 부패로 인해 그 의지가 싫어하는 말씀과 일을 제시하셨을 때, 그분께서 바로를 강퍅케 하신 것이 바로 그와 같습니다. 그리고 바로가 자신의 힘, 부, 그리고 능력을 바라보고 있는 동안에, 그리고 동일한 타고난 결함에 의해 그가 그것들을 신뢰하는 동안에, 하나님께서 그분의 성령으로 그것을 내적으로 변화시키지 않으시고 바깥에서 그분의 말씀들과 일들을 계속하여 제시하고 강요하셨기 때문에, 그 결과는 한편으론 바로가 착각에 의한 자신의 위대함으로 우쭐하고 교만해졌다는 것과, 또 한편으론 모세의 겸손과 하나님의 말씀이 낮은 모습으로 임한 것 때문에 교만하게 경멸하도록 바로의 마음이 움직여졌고, 그리하여 강퍅해졌고, 그리고 모세가 그를 압박하고 위협할수록 그가 더욱더 격분하고 화를 냅니다. 그의 이러한 악한 의지는 외적 영향이 없을 경우에 작동하거나 강퍅케 되지 않았을 것이나, 전능하신 동인(動因)(the omnipotent Mover)께서 다른 피조물들처럼 불가피한 운동과 함께 그것을 몰아붙이실 때, 그것은 필연적으로 뭔가를 의지(意志)하게 됩니다. 그리고 하나님께서 자연스럽게 그 의지를 격분하고 화나게 만드는 뭔가를 외부로부터 그 의지에 제시하시자마자, 바로가 하나님의 전능하심의 행동이나 바로 자신의 의지의 혐오와 악함을 피할 수 없는 것처럼 바로가 강퍅해지는 것을 피할 수 없게 됩니다. 그러므로 하나님께서 바로를 강퍅케 하시는 것은 다음과 같이 발생합니다: “하나님께서 자신이 발견하신 바로의 악한 의지를 그분의 전능한 운동으로 내적으로 끊임없이 움직이시는 가운데, 바로가 자연스럽게 싫어하도록 그분께서 외적으로 바로의 악함과 충돌하십니다. 그리고 바로는 그의 악한 의지에 맞게, 자신에게 대적해 있는 것을 싫어하고 자기 자신의 힘을 믿을 수밖에 없습니다. 그리하여 마침내 그는 너무 완악해져 말을 들을 수도 이해할 수도 없고, 사탄의 포로가 되어 미쳐 날뛰는 광인처럼 제정신이 아니게 됩니다.”


How God's Omnipotence Can Be said to Work Evil


It may perhaps be asked how God can be said to work evils in us, such as hardening, giving men up to their lusts (Rom. 1:24), leading them astray, and so forth. We ought, of course, to be content with the words of God, and believe quite simply what they say, since the works of God are entirely beyond description. Yet in order to humor Reason, which is to say human stupidity, I am willing to be a silly stupid and see whether with a bit of babbling we can in any way move her.

To begin with, even Reason and Diatribe admit that God works all in all (I Cor. 12:6) and that without him nothing is effected or effective; for he is omnipotent, and this belongs to his omnipotence, as Paul says to the Ephesians. Now, Satan and man, having fallen from God and been deserted by God, cannot will good, that is, things which please God or which God wills; but instead they are continually turned in the direction of their own desires, so that they are unable not to seek the things of self. This will and nature of theirs, therefore, which is thus averse from God, is not something nonexistent. For Satan and ungodly man are not nonexistent or possessed of no nature or will, although their nature is corrupt and averse from God. That remnant of nature, therefore, as we call it, in the ungodly man and Satan, as being the creature and work of God, is no less subject to divine omnipotence and activity than all other creatures and works of God.

Since, then, God moves and actuates all in all, he necessarily moves and acts also in Satan and ungodly man. But he acts in them as they are and as he finds them; that is to say, since they are averse and evil, and caught up in the movement of this divine omnipotence, they do nothing but averse and evil things. It is like a horseman riding a horse that is lame in one or two of its feet; his riding corresponds to the condition of the horse, that is to say, the horse goes badly. But what is the horseman to do? If he rides such a horse alongside horses that are not lame, this will go badly while they go well, and it cannot be otherwise unless the horse is cured. Here you see that when God works in and through evil men, evil things are done, and yet God cannot act evilly although he does evil through evil men, because one who is himself good cannot act evilly; yet he uses evil instruments that cannot escape the sway and motion of his omnipotence.

It is fault, therefore, of the instruments, which God does not allow to be idle, that evil things are done, with God himself setting them in motion. It is just as if a carpenter were cutting badly with a chipped and jagged ax. Hence it comes about that the ungodly man cannot but continually err and sin, because he is caught up in the movement of divine power and not allowed to be idle, but wills, desires, and acts according to the kind of person he himself is.

All this is settled and certain if we believe that God is omnipotent and also that the ungodly is a creature of God, although as one averse from God and left to himself without the Spirit of God, he cannot will or do good. The omnipotence of God makes it impossible for the ungodly to evade the motion and action of God, for he is necessarily subject to it and obeys it. But his corruption or aversion from God makes it impossible for him to be moved and carried along with good effect. God cannot lay aside his omnipotence on account of man's aversion, and ungodly man cannot alter his aversion. It thus comes about that man perpetually and necessarily sins and errs until he is put right by the Spirit of God.

Now in all this, Satan still reigns in peace; under this movement of divine omnipotence he keeps his court undisturbed (Luke 11:21). Next, however, follows the business of hardening, which can be illustrated thus: The ungodly, as we have said, is like Satan his prince in being wholly intent on himself and his own affairs; he does not seek after God or care about the things that are God's, but he seeks his own wealth, his own glories, works, wisdom, power, and in short his own kingdom, and these he wishes to enjoy in peace. But if anyone resists him or attempts to encroach upon any of these things, then, by the same aversion from God that leads him to seek them, he is moved to indignation and rage against his adversary, and is as incapable of not being angry as of not desiring and seeking; and he is as incapable of not desiring as of not existing, for he is a creature of God, though a vitiated one.

This is the well-known fury of the world against the gospel of God. For by means of the gospel that Stronger one comes who is to overcome the peaceful keeper of the court, and he condemns those desires for glory, wealth, wisdom, and righteousness of one's own, and everything in which he trusts. This provocation of the ungodly, when God says or does to them the opposite of what they wish, is itself their hardening or worsening. For not only are they in themselves averse through the very corruption of their nature, but they become all the more averse and are made much worse when their aversion is resisted or thwarted. So it was when God proposed to wrest ungodly Pharaoh's tyranny from him; He provoked him and increased the hardness and stubbornness of his heart by thrusting at him through the word of Moses, who threatened to take away his kingdom and withdraw the people from his tyranny, without giving him the Spirit inwardly but permitting his ungodly corrupt nature under the rule of Satan to catch fire, flare up, rage, and run riot with a kind of contemptuous self-confidence.

Let no one suppose, therefore, when God is said to harden or to work evil in us (for to harden is to make evil), that he does so by creating evil in us from scratch. You must not imagine him like an evil-minded innkeeper, full of wickedness himself, who pours or blends poison into a innocent vessel, which itself does nothing but receive or suffer the malignity of the blender. That is the way people seem to imagine that man in himself is good, or at least not evil, and that he suffers an evil work at God's hands, when they hear it said by us that God works in us good things and bad, and that we are subject by sheer passive necessity to God's working; for they do not sufficiently consider how unrestingly active God is in all his creatures, allowing none of them to take a holiday. But anyone who wishes to have any understanding of such matters should think as follows. God works evil in us, i.e., by means of us, not through any fault of his, but owing to our faultiness, since we are by nature evil and he is good; but as he carries us along by his own activity in accordance with the nature of his omnipotence, good as he is himself he cannot help but do evil with an evil instrument, though he makes good use of this evil in accordance with his wisdom for his own glory and our salvation.

In this way he finds the will of Satan evil, not because he creates it so, but because it has become evil through God's deserting it and Satan's sinning; and taking hold of it in the course of his working he moves it in whatever direction he pleases. Yet that will does not cease to be evil even under this movement of God. It was thus that David said of Shimei in II Samuel (16:11): “Let him alone, and let him curse; for the Lord has bidden him to curse David.” How could God command him to curse, which is such a harmful and evil thing to do? There was nowhere any outward precept to that effect. David therefore has in mind the fact that Almighty God had only to speak and it was done (Ps. 33:9); that is to say, God does everything by his eternal word. Hence the divine action and omnipotence impels the will of Shimei, which like all his members is already evil and has already been inflamed against David, and when David opportunely appears on the scene as deserving of such a cursing, the good God himself gives commandment for it through his evil and blasphemous instrument; that is, he speaks the word and gets this cursing done by the impulsion, as we must understand, of his own action.

It is thus that he hardens Pharaoh, when he presents to his ungodly and evil will a word and work which that will hates - owing of course to its inborn defect and natural corruption. And since God does not change it inwardly by his Spirit, but keeps on presenting and obtruding his words and works from without, while Pharaoh keeps his eye on his own strength, wealth, and power, in which by the same natural defect he puts his trust, the result is that Pharaoh is puffed up and exalted by his own imagined greatness on the one hand, and moved to proud contempt on the other by the lowliness of Moses and the abject form in which the word of God comes, and is thus hardened and then more and more provoked and exasperated the more Moses presses and threatens him. Now, this evil will of his would not be set in motion or hardened if left to itself, but when the omnipotent Mover drives it along with inevitable motion like the rest of the creatures, it must of necessity will something. Then, as soon as he presents to it from without something that naturally provokes and offends it, it becomes as impossible for Pharaoh to avoid being hardened as it is for him to avoid either the action of divine omnipotence or the aversion or badness of his own will. The hardening of Pharaoh by God, therefore, takes place as follows: God confronts his badness outwardly with an object that he naturally hates, without ceasing inwardly to move by omnipotent motion the evil will which he finds there; and Pharaoh in accordance with the badness of his will cannot help hating what is opposed to him and trusting in his own strength, until he becomes so obstinate that he neither hears nor understands, but is possessed by Satan and carried away like a raving madman.

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